PERSPECTIEF RUIMTE OP EEN PLAT VLAK.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dat wat de dingen zichtbaar maakt
Advertisements

Beeldaspecten.
Beeldaspect ruimte tonihorrevorts 2007.
Digitale Onderwaterfotografie
1 versie 1: ; v2: ; v3: v4:
Onderdeel van de workshop
B1c impressionisme : uitleg, theorievragen, praktijkopdracht
Ruimte Ritme & Tijd.
brugklas ruimte en perspectief
Beeldende aspecten Vorm
Zoek van het standbeeld “de verwoeste stad” foto’s die vanuit een hoog, een laag een dichtbij en een ver standpunt gemaakt zijn. Waar staat het beeld?
Door het invallen van de avond verschijnen er vaak mooie kleuren aan de horizon. Mischief is je dat zelf ook al eens opgevallen ..
Moderne Kunst.
Ruimte & ruimtesuggestie
Kleur Begrippen klas 1 t/m 3.
Licht en schaduw Begrippen klas 1 t/m 3.
Vorm en Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Illusies Door Maarten De meest opzichtige illusies samengebracht in een flitsende PowerPoint.
Escher.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Fotografie - Beeldaspecten
Beeldaspect RUIMTE René Akkerman start.
Beeldaspect RUIMTE. Beeldaspect RUIMTE Beeldaspect RUIMTE Beeldvlak Het beeldvlak is een plat oppervlak met een afbeelding erop. Een beeldvlak.
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 5
beeldaspect licht - toon
5.3 Schaduw en spiegelbeeld Marianne & Janine H2C
R U I M T E I N 2D immersive space 1.
Ruimte Opdracht 4.
oefenuurtje begrippen H3 V3: compositie licht kleur
2. Licht en zien pg. 13.
Schaduw is niet een aspect maar een effect van licht.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
F O T O – O P D R A C H T.
Clair-obscur / Helldunkel
Hoe maak je een mooie foto?
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
Mariet Dijkema MM1B Modevorming: Kunstgeschiedenis
Isometrie tekenen Dal\RvP 2013 Pixel Art.
ARTi KUNSTBOEK THV BEELDENDE ASPECTEN III 1 Vorm 2 Kleur 3 Compositie 4 Licht 5 Ruimte 6 Textuur 7 Lijn DAL/Rvp 2012.
Zonder licht, is het donker! Dat geldt ook voor schilderijen. Als er geen licht is, dan is het schilderij een zwart vlak! Op een schilderij hoeft een.
Vorm.
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Hoofdstuk 3 Licht en landschap
Hoofdstuk 3 Licht en landschap
Kleur….
Tekenen in zicht DEEL 2 HOOFDSTUK 5 Ruimte
PERSPECTIEF TEKENEN.
De Expressionistische film
Les 2 van kunst naar ruimte
Licht en schaduw.
Kunstwerken.
1 PUNTS PERSPECTIEF.
Beeldaspecten Opdracht Kunstkubus.
Barok en Rococo De Barok begint ca in Italië.
Grote verhalen.
hoofdstuk 3 ruimte architectuur
Perspectief tekenen Dal\RvP 2012.
Licht Wat doet licht?.
ARTi KUNSTBOEK THV BEELDENDE ASPECTEN III 1 Vorm 2 Kleur 3 Compositie 4 Licht 5 Ruimte 6 Textuur 7 Lijn DAL/Rvp 2012.
Tekenen in zicht DEEL 2 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Perspectief tekenen Dal\RvP 2012.
Ruimtewerking Beeldaspect Ruimte.
M1 2 Ruimtelijke situaties voorstellen in een vlak M A R T X I
Les 2 van kunst naar ruimte
Muzische vorming.
Beeldende kunst: Onderdeel: tekenen
Wat heb je nodig? Tekenmateriaal.
theorie volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

PERSPECTIEF RUIMTE OP EEN PLAT VLAK

Er zijn verschillende manieren om ruimte op te roepen op een plat vlak. We onderscheiden: Lijnperspectief Kleurperspectief Andere vormen van perspectief: Overlapping Afsnijding Groot-klein Repoussoir Licht-donker Atmosferisch perpectief Scherp-onscherp Deze vormen komen vaak in combinatie voor.

LIJNPERSPECTIEF http://www.youtube.com/watch?v=NjWZUKzAoC4 Lijnperspectief is een methode om de diepte zoals die wordt gezien in werkelijkheid weer te geven op het platte vlak, in een schilderij bijvoorbeeld. Op een foto is lijnperspectief echter ook te herkennen. Lijnperspectief-tutorial voor een storyboard om een stad te tekenen in perspectief: http://www.youtube.com/watch?v=NjWZUKzAoC4

Bij lijnperspectief speelt de horizon een grote rol. Op de horizon liggen namelijk verdwijnpunten (ook vluchtpunten genoemd) van horizontale lijnen. Evenwijdige horizontale lijnen in een landschap komen, als ze tot in de verste verte worden doorgetrokken, bij elkaar in een verdwijnpunt op de horizon.

‘Laantje bij Middelharnis’ door M. Hobbema 17e eeuw

Lijnperspectief in een kerk. P. Saenredam 17e eeuw

Vaak zijn er in een afbeelding meerdere evenwijdige lijnen in verschillende richtingen. Dan zijn er dus meer verdwijnpunten.

Twee vluchtpunten

VEEL PERSPECTIEF (DIEPTE): Gebruik je een groothoeklens dan is er veel perspectief. De vluchtpunten liggen op de horizon vrij dicht bij het gebouw.

WEINIG PERSPECTIEF (DIEPTE): Gebruik je een telelens dan is er weinig perspectief. De vluchtpunten liggen op de horizon vrij ver van het gebouw.

De Nederlander Maurits Cornelis Escher (1898-1972) is een van 's werelds meest beroemde grafici. Zijn kunst wordt bewonderd door miljoenen mensen over de hele wereld, getuige de vele web sites op het internet. Hij is het meest beroemd om zijn zogenaamde onmogelijke tekeningen, zoals Klimmen en Dalen.

Escher Klimmen en Dalen als inspiratiebron voor een film: http://www.youtube.com/watch?v=rX917y1Ly8o Audi reclame op Escher: http://www.youtube.com/watch?v=KZPorSd246k

Donkere vormen of kleuren lijken meer naar voren te komen dan lichte. KLEURPERSPECTIEF Donkere vormen of kleuren lijken meer naar voren te komen dan lichte. Door vervaging worden kleuren naar de verte steeds minder verzadigd. Koele kleuren lijken ver weg te zijn en warme kleuren komen naar voren. Dit noemen we kleurperspectief.

Donkere vormen komen naar voren lichte vormen wijken

Warme kleuren komen naar voren en koele kleuren wijken

Warme kleuren komen naar voren en koele kleuren wijken

Andere vormen van perspectief: Overlapping Afsnijding Groot-klein Repoussoir Licht-donker Atmosferisch perpectief Scherp-onscherp

1. Overlapping

1.Overlapping = de totale vorm is niet helemaal te zienomdat er andere vormen voor staan.

1. Overlapping

2. Afsnijding

2. Afsnijding = de rand van het papier snijdt de vorm gedeeltelijk af,waardoor de totale vorm niet helemaal te zien is.

3. Groot- klein

3. Geleidelijke verkleining = de vormen worden Vooraan groot in beeld gebracht, richting de horizon worden de vormen steeds kleiner.

4. Repoussoir (terugdrukken door grote vorm)

Repoussoir = terugdringen; een grote donkere vorm steekt scherp af tegen de lichte achtergrond. Er is sprake van tegenlicht waardoor een silhouet te zien is.

5. Licht-donker

5. Licht-donker. Door het licht en de schaduw ervaren we ruimtelijkheid.

6. Atmosferisch perspectief

6. Atmosferisch perspectief

7. Scherp-onscherp

7. Scherp-onscherp. Ruimte ontstaat door het contrast tussen de scherpe vormen en de vage vormen.

SAMENVATTING PERSPECTIEF: Lijnperspectief Kleurperspectief Andere vormen van perspectief zijn: Overlapping Afsnijding Groot-klein Repoussoir Licht-donker Atmosferisch perpectief Scherp-onscherp