PERSPECTIEF RUIMTE OP EEN PLAT VLAK
Er zijn verschillende manieren om ruimte op te roepen op een plat vlak. We onderscheiden: Lijnperspectief Kleurperspectief Andere vormen van perspectief: Overlapping Afsnijding Groot-klein Repoussoir Licht-donker Atmosferisch perpectief Scherp-onscherp Deze vormen komen vaak in combinatie voor.
LIJNPERSPECTIEF http://www.youtube.com/watch?v=NjWZUKzAoC4 Lijnperspectief is een methode om de diepte zoals die wordt gezien in werkelijkheid weer te geven op het platte vlak, in een schilderij bijvoorbeeld. Op een foto is lijnperspectief echter ook te herkennen. Lijnperspectief-tutorial voor een storyboard om een stad te tekenen in perspectief: http://www.youtube.com/watch?v=NjWZUKzAoC4
Bij lijnperspectief speelt de horizon een grote rol. Op de horizon liggen namelijk verdwijnpunten (ook vluchtpunten genoemd) van horizontale lijnen. Evenwijdige horizontale lijnen in een landschap komen, als ze tot in de verste verte worden doorgetrokken, bij elkaar in een verdwijnpunt op de horizon.
‘Laantje bij Middelharnis’ door M. Hobbema 17e eeuw
Lijnperspectief in een kerk. P. Saenredam 17e eeuw
Vaak zijn er in een afbeelding meerdere evenwijdige lijnen in verschillende richtingen. Dan zijn er dus meer verdwijnpunten.
Twee vluchtpunten
VEEL PERSPECTIEF (DIEPTE): Gebruik je een groothoeklens dan is er veel perspectief. De vluchtpunten liggen op de horizon vrij dicht bij het gebouw.
WEINIG PERSPECTIEF (DIEPTE): Gebruik je een telelens dan is er weinig perspectief. De vluchtpunten liggen op de horizon vrij ver van het gebouw.
De Nederlander Maurits Cornelis Escher (1898-1972) is een van 's werelds meest beroemde grafici. Zijn kunst wordt bewonderd door miljoenen mensen over de hele wereld, getuige de vele web sites op het internet. Hij is het meest beroemd om zijn zogenaamde onmogelijke tekeningen, zoals Klimmen en Dalen.
Escher Klimmen en Dalen als inspiratiebron voor een film: http://www.youtube.com/watch?v=rX917y1Ly8o Audi reclame op Escher: http://www.youtube.com/watch?v=KZPorSd246k
Donkere vormen of kleuren lijken meer naar voren te komen dan lichte. KLEURPERSPECTIEF Donkere vormen of kleuren lijken meer naar voren te komen dan lichte. Door vervaging worden kleuren naar de verte steeds minder verzadigd. Koele kleuren lijken ver weg te zijn en warme kleuren komen naar voren. Dit noemen we kleurperspectief.
Donkere vormen komen naar voren lichte vormen wijken
Warme kleuren komen naar voren en koele kleuren wijken
Warme kleuren komen naar voren en koele kleuren wijken
Andere vormen van perspectief: Overlapping Afsnijding Groot-klein Repoussoir Licht-donker Atmosferisch perpectief Scherp-onscherp
1. Overlapping
1.Overlapping = de totale vorm is niet helemaal te zienomdat er andere vormen voor staan.
1. Overlapping
2. Afsnijding
2. Afsnijding = de rand van het papier snijdt de vorm gedeeltelijk af,waardoor de totale vorm niet helemaal te zien is.
3. Groot- klein
3. Geleidelijke verkleining = de vormen worden Vooraan groot in beeld gebracht, richting de horizon worden de vormen steeds kleiner.
4. Repoussoir (terugdrukken door grote vorm)
Repoussoir = terugdringen; een grote donkere vorm steekt scherp af tegen de lichte achtergrond. Er is sprake van tegenlicht waardoor een silhouet te zien is.
5. Licht-donker
5. Licht-donker. Door het licht en de schaduw ervaren we ruimtelijkheid.
6. Atmosferisch perspectief
6. Atmosferisch perspectief
7. Scherp-onscherp
7. Scherp-onscherp. Ruimte ontstaat door het contrast tussen de scherpe vormen en de vage vormen.
SAMENVATTING PERSPECTIEF: Lijnperspectief Kleurperspectief Andere vormen van perspectief zijn: Overlapping Afsnijding Groot-klein Repoussoir Licht-donker Atmosferisch perpectief Scherp-onscherp