Experimenten in de 20e eeuw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiecoachbijeenkomst 9
Advertisements

Semester 8 Stage Informatie.
Maak een tentoonstelling
GELUID BIJ VIDEOFILMS EEN ONDERWERP VAN DE TWEEDE ORDE. Door Hans Leupe Mei 2012 “de Eenhoorn” filmplatform Dapper en behulpzaam
Hoe schrijf ik een recensie
Les 5 Schaduw en silhouet.
Les 1 Wat is “ Kook met mij mee!”?. Een dag zonder vlees
Niet om een ‘koopje’ maar om een toestel te kopen dat ook gebruikt gaat worden Han van Reekum.
MEDMEC Les 1 Toelichting module
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
BEZOEK EEN TV-OPNAME Marc Haver & Oliver Lobhard.
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Concept Development – 20 september 2010
Redactioneel schrijven Les 1
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
MEDMEC Les 2 Presentaties opdracht 1.1 =mindmap (of anders) onderwerp IK. 3 min. P.P. Startformulering HoeKanIk > bedenk = keuze. Uitleg research.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Welkom het is Lente. Jippie Medmec03
MedMec Co-Creatie les 2 / Pia Terstroet P. M.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Introles: Opstarten + intro:
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Thema: mijn schaduw verrast me
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Toelichting module: Les schema per week
instructie presentatie
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 12 april 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
 a. wilskracht, keuzes  b. hel, welvaartsdenken  c. Ubermensch, machteloosheid.
definitie massacultuur Hoge en lage cultuur Opdracht
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Meer bekendheid via je Website
Les 5 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Les 5 – Goed doen 2.0.
Jij en de wereld om je heen
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Welkom…...
Muziek in de tweede helft van de 20 ste eeuw. Wat gaan we doen? Huiswerk innemen Filmfragmenten bekijken Uitleg opdracht Aan opdracht werken.
Sprookjes.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Online filmpjes maken. (
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
ONTWERPEN Schriftelijke toelichting N32 - N42 - Gr Lyceum -Twello.
Les 5 gamen CLIËNT EN MEDIA WIJSHEID//. Wie gamet er regelmatig? Ken je mensen die verslaafd zijn aan gamen? Wat zijn de gevolgen van game verslaving?
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
De Expressionistische film
Digi(bord)boek project <titel project>
Hoe schrijf je een recensie?
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Inspelen op Innovaties
Opdracht product-PP Maak een PowerPoint over een product naar keuzen.
Kunst, Wetenschap & Technologie Irritant! groep 6 t/m 8
Transcript van de presentatie:

Experimenten in de 20e eeuw film Experimenten in de 20e eeuw

Achtergronden Na WO1 Oprichting UFA Filmbezoek als uitvlucht voor de crisis in Weimar Produceren films is goedkoop ruimte voor experiment Succes door technische perfectie en samenwerking

Kenmerken Vormgeving: expressionistische decors, geschilderd Licht en schaduw Montage en cameravoering Chronologie niet meer noodzakelijk Muziek Vaak uitbeelden van onrust en angst

Das Kabinet des Dr. Caligari Duitsland, Robert Wiene, 1925 horror

Pantserkruiser Potemkin Sergej Eisenstein, 1925 Film in dienst van het communisme Attractiemontage

Metropolis Fritz Lang, 1927 Science Fiction

Chaplin - Riefenstahl Propaganda Machtsverhoudingen Triumph des Willens (1933) The great dictator (1940)

Na WO II Hollywoodfilm/ blockbuster Alfred Hitchcock Montagetechnieken http://www.youtube.com/watch?v=MzXFSBlQOe4 Onafhankelijke Europese film (Nouvelle Vague, Neorealisme Digitalisering en special effects

Opdracht Het heft in eigen handen. Jullie zijn de directeurs, programmeurs, eindbazen en creative directors. Maak een programmaboek/ flyer voor een tentoonstelling, festival of dansprogramma. Telt 2x mei voor gemiddelde toetsen vaklessen Inleveren op 11-6 Presentatie: Pitch op 11-16

2. Keuze uit opdrachten Beeldend: Bedenk een kleine tentoonstelling 2. Keuze uit opdrachten Beeldend: Bedenk een kleine tentoonstelling. Richt één zelf uit te kiezen ruimte in met minimaal 4 werken. Muziek: Programmeer een festival met drie bands. Dans: Bedenk een avondvullend programma met drie dansstukken. Theater: Programmeer een eendaags theaterfestival met drie theaterstukken. Film: Programmeer een filmavond met drie verschillende films. LET OP: Kies voor je programmering, tentoonstelling of festival een logische combinatie van werken van voor 1950 en na 1950 die bij je gekozen thema passen.

3. Bedenk een doelgroep voor je programma. Zorg dat je programmering aansluit bij een doelgroep en dat dit straks blijkt uit je teksten.

4. Eisen aan flyer/programmaboekje Jullie gaan een flyer of programmaboekje maken dat mensen nieuwsgierig moet maken naar je programma, ze zal aansporen om het programma te bezoeken en duidelijk informeren over wat jullie programma inhoudt. Schrijf 1 inleidende tekst over het thema van het festival en de samenhang tussen de gekozen werken/stukken. (c.a. 300 woorden). In deze tekst moet duidelijk worden waarom jullie juist deze stukken/werken bij elkaar gezocht hebben. Schrijf per gekozen werk/stuk een informatief en aansprekend stuk van c.a. 150 woorden. Hier hoort ook de zakelijke informatie (wie, wat, waar, jaartal, maker etc.), bij. Voorzie je teksten van aansprekende afbeeldingen. Optioneel: Gastsprekers, extra informatie, arrangementen, tijden en plaatsen. Leuk om als aanvulling in je flyer of programma te zetten, maar niet zo belangrijk als inhoud en keuzes.

5. Elevator Pitch Jullie presentaties vinden plaats op 11-6 5. Elevator Pitch Jullie presentaties vinden plaats op 11-6. De programma’s worden gepresenteerd in de vorm van een 2 minuten durende elevator pitch. Voor het organiseren van een festival, tentoonstelling of programma is geld nodig, in de vorm van subsidies, sponsoring of particuliere geldschieters. De klas is het panel van potentiele geldverstrekkers. Overtuig hen in 2 minuten van het belang van jullie programma.

6. Inspiratie: Kijk op internet hoe allerlei gezelschappen en musea hun programmering aan de man brengen, jullie doen eigenlijk hetzelfde, maar dan op kleinere schaal: http://www.introdans.nl/ http://www.toneelgroepoostpool.nl/ www.dno.nl www.stedelijk.nl en vele andere.

7. Beoordeling Jullie werk wordt op de volgende punten beoordeeld: - Inhoud inleidende tekst (3 punten) - Inhoud toelichting gekozen werken (3punten) - Samenhang tussen de gekozen werken (1 punt) - Vormgeving programma/flyer (1 punt) - Elevator Pitch ( 2 punten)

voorbeelden Beeldend: thema maskers

Film, thema intercultureel (bollywood & hollywood) Prapancha Pash (1929) Duits- Indiase copdroductie. Lagaan: Stelt koloniale verhoudingen op een luchtige manier aan de kaak Slumdog Millionaire Westerse film, opgenomen in India, met bollywoodelementen.