C entrum I ntercultureel M anagement I nternationale C ommunicatie C entrum I ntercultureel M anagement I nternationale C ommunicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Geschiedenis van het Nederlands Het Nederlands in het Zuiden
Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
KOM LATEN WIJ NAAR BETLEHEM GAAN !. “KOM, LATEN WE NAAR BETLEHEM GAAN!” Over de pelgrimstraditie van Pax Christi door Gied ten Berge.
EU Back to School Naam Gastdocent Titel / Functienaam.
Lessen 21 ste eeuw I. Vooraf: de conflicten zijn van aard veranderd II. Hoe omgaan met een pijnlijk verleden? III. Verzoening? IV. Tot slot: hebben Afrikanen.
Opzet van de workshop Kennismaken
Il s’appelait Hitler Wetenschaps Onderwijs Nederland Vwo3 Geschiedenis
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Cultuurgebieden.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
 VALERIE AND SOFIE GO TO INDIA  U-TURN. W IE ZIJN WE ? Sofie Verhaegen Valerie Van Hoof 2 studenten Bachelor Lichamelijke Opvoeding Eigenschappen: Sportief.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Filosofie, Theologie, Religiestudies, Islam en Arabisch
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hst 4: De wereld indelen.
5. Rituelen rond rouw en verlies in verschillende religieuze tradities
HOOFDSTUK 11 GLOBALISERING.
Caraes NGO. Broeders van Liefde stichter PJ Triest cultuur van de caritas/liefde verspreiden door dienstbaarheid bij armen en de meest uitgestotenen via.
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
De voornaamste wereldgodsdiensten
Congres Appreciative Inquiry
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
Kinderrechten als brug
Geschiedenis van het Nederlands  Het Nederlands in het Zuiden De horizontale en verticale variatie van het Nederlands + OPDRACHT.
Onderzoek Veteran Tapes
Westerse wereld.
Christendom. STICHTING: Het Christendom begon ongeveer jaar geleden in wat nu Israël is. STICHTER: Jezus van Nazareth. BELANGRIJKE GESCHRIFTEN: De.
Case-studies toetsen aan visies
De vijf wereldgodsdiensten
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Ineke Stijnen, Mirjam Nijhuis, Marleen Kaijen Februari 2015
Aanvaarding en tolerantie
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Wereldsysteemanalyse
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
1)Wat is de duurzaamheidsdiscussie? 2)Kloppen de aannames achter deze discussie? 3)Wat betekent dat voor ons denken (en doen)? Bekijk de dia’s later op.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Workshop Identiteit?.
 Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur.
Diagnoses in het maatschappelijk werk Johan Bastiaensen.
BTC Marc Colpaert.  INTER (homines et natura)  Mijn zien is beperkt (film Raimon Panikkar)  Je suis ici en passant…  On-verschil-ligheid.
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Praktijk(on)geval van live international teaching.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Kiezen na de eerste bachelor Pools + Duits? Tsjechisch + klassieke traditie? Sloveens + filosofie? Of toch Bulgaars + Centraal- Europa?! Taalkunde en?!
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.3 Verschillende culturen
1 KGT Hoofdstuk 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-3
“ In landen waar armoede en geweld heersen, bereikt 3xM mensen via televisieprogramma’s waarin Gods boodschap van liefde klinkt. In de eigen taal en cultuur.
Grote economische groei in Zuidoost- Azië.
Wereldreligies: een geschiedenis van groei tot nu
De toekomst van God volgens de filosofen
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
De week van de vrijwilliger
Een beetje menselijk doen, graag!
29/06/2017 Sterzingen
Globalisering als kans en als dreiging
“ In landen waar armoede en geweld heersen, bereikt 3xM mensen via televisieprogramma’s waarin Gods boodschap van liefde klinkt. In de eigen taal en cultuur.
Thema 15 Diversiteit en gelijkwaardigheid
Transcript van de presentatie:

C entrum I ntercultureel M anagement I nternationale C ommunicatie C entrum I ntercultureel M anagement I nternationale C ommunicatie

De bachelor-na-bachelor intercultureel management is:  een erkende en geaccrediteerde tweejarige opleiding  in de vorm van avond- en weekendsessies  via lessen, gastlezingen en workshops met 200 gastdocenten uit binnen- en buitenland  nodigt deelnemers (studenten) uit om kritisch te reflecteren over culturen, hun betekenis, globale verhoudingen en sociaal maatschappelijke ontwikkelingen.  confrontatie met (inter-)persoonlijke relaties en groei.

Deze opleiding richt zich tot mensen die:  belangstelling hebben voor andere culturen, eigen cultuur  de interculturele dialoog willen aangaan  in eigen land intercultureel werken of willen werken  naar het buitenland wil vertrekken, privé of professioneel  voor een NGO zullen vertrekken of teruggekeerd is  een migratieachtergrond hebben  meer divers personeelsbeleid willen voeren  de wereld door een breedhoeklens wil bekijken

Concreet wie?  Politie  Verpleegkundige  Geneesheren, apothekers  Leerkrachten  Religieuzen  Sociaal werkers  ONG Personeel  …….

Gevolgde Modules:  Hoofdpakket 1  Zingeving  Conflict, Diplomatie en Cultuur:  Azië

Module - Hoofdpakket 1  Wereldbeelden en zelfbeelden  Filosofie van de ontmoeting  Transitie en duurzaamheid  Zingeving, Religie, kunst  Relationele en ethische kijk intermenselijke relatie

Module Hoofdpakket 1 - Sterke colleges  Filosofie van de ontmoeting  Martin Buber (dialoog) o Ik – Jij / Ik - Het  Emmanuel Levinas (gelaat) o Ontmoeting - Ander  Hannah Arendt (publieke ruimte) o Denken, oordelen, handelen

Module - Hoofdpakket 1 - Sterke colleges  Het contextuele van Ivan Böszörményi - Nagy  Loyaliteitsgedachten (horizontale – verticale) o Menselijke context – relationele familieverhoudingen o Loyaliteitsconflicten – niet openlijk loyaal zijn o Intergenerationele invloeden

Module - Zingeving – sterke colleges:  Jodendom (Holocaust)  Christendom (Vlaamse mystiek)  Afrikaanse spiritualiteit (spirituele)  Islam (alom aanwezig)  Boeddhisme (meditatie)  Orthodoxie (interculturaiteit)

Module - Conflict, Diplomatie en Cultuur:  Mobiliserende factoren van conflict  (Wereld) burgerschap en politieke systemen  Mensenrechten, Terreindiplomatie en verzoening  Rwanda - De Gacaca rechtbanken o Hoop op verzoening o De zware last van het verleden  Hoofdoekendebat o Wet – pers o Radicalisering  Syriëstrijders o Wet – pers o Radicalisering

Module - Conflict, Diplomatie en Cultuur:  Case  Joden/palestijen  Irak  Afganistan  Bahrein  India  Pakistan  Dichter bij huis (180 België – 100 tal conflicten en oorlogen  Mortsel  Meensel Kiezegem

Azië: sterke colleges  India – Pakistan  Inleiding continent  Maoïsme  Cultuur en religiositeit  Hindoeisme  Feminisme - Islam  Kruitvat van conflicten  Joden en Palestijen  Irak  Afganistan

Azië: sterke colleges  Revolutie - evolutie  Iran – gevecht om eigen identiteit  Korea (Noord – Zuid)  Indonesië  Molukse kwestie  Feminisme - Islam  China en Japan  Introductie  Japan - kernramp van Fukushima

Examen:  Vragen op voorhand  Groepswerken  Verwerkingsavonden  Individuele verwerkingverslag

Tweede jaar:  Hoofdpakket 2 Interculturele Praktijken en Methodieken  Vuurwerkt (Appreciative inquiry model) Waarderende benadering  Herinneringscultuur – mondelinge geschiedenis  Discouranalyse en mediakritiek  Slotverwerking – project stappenplan

Tweede jaar:  Themalijn 1.b. Interculturaliseringsdynamieken dichtbij  Interculturele communicatie  Geweldloze dialoog  …..  Bachelorproef: Exploratie van nieuwe toekomstperspectieven i.k.v. doorstart Pax Christi Vlaanderen.

Dank u