Presentatie: Marjolijn sabbe Jongerenpreventiecoach Stad Gent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
KWALITEITSZORG november 2012
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Toepassingen 5L week 1: ‘Een nieuwe start’
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11
Opgave 47 a opp beeld = 8 · opp origineel dus k = √8. lengte vergroting = √8 · 15 ≈ 42,4 cm breedte vergroting = √8 · 10 ≈ 28,3 cm b opp beeld = 12 · opp.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Enquête.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Op reis naar een dierentuin
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
Niet- rokersfaciliteiten in de Horeca. Bron: OIVO Rookvrije plaatsen? 25% 34% 31% 10% Moeilijk Eerder moeilijk Eerder gemakkelijk Gemakkelijk - 59% +
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
Waar gaat het nou toch om?!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Gemeente Culemborg > Keurmerk Veilig Ondernemen Pavijen Huub van Oorschot Wethouder Economische Zaken.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
WAT IS MANTELZORG?.
Transcript van de presentatie:

Sociale Veiligheid op School Bevraging leerlingen en leerkrachten Mei 2011 Presentatie: Marjolijn sabbe Jongerenpreventiecoach Stad Gent SVM Feedback ALL

ONTSTAAN Oprichting themagroep schooljaar 2008-2009 Aanleiding: problemen rond zwerfvuil, verkeersagressie en geweld in schoolomgeving Oprichters: kabinet onderwijs, jongerenpreventiecoach, politie, begeleiders verschillende netten en scholen Oorspronkelijk incidentenregistratie: werkte niet! SVM Feedback ALL

Bevragen van leerlingen en van onderwijzend & ondersteunend personeel Meting Drie stappen Schooljaar 2010 -2011 Bevragen van leerlingen en van onderwijzend & ondersteunend personeel Diepte-interviews met directieleden Discussie binnen netoverschrijdende werkgroep SVM Feedback ALL

Globale Feedback Vooraf Dank aan partners in de vijf scholen Dank aan 204 personeelsleden en Dank aan 1239 leerlingen voor invullen SVM Feedback ALL

Globale Feedback Vier vragen Wie beantwoordde de enquête? Welke slachtoffer & dader-ervaringen? Voelen leerlingen zich veilig en tevreden? Hoe gaat men ermee om? SVM Feedback ALL

Wie zit en staat in de klas? (1) Geslacht 60% personeelsleden zijn vrouw 60% lln zijn man Geboren in België 96 % van personeel 31 % van de leerlingen, net als hun ouders SVM Feedback ALL

Wie zit en staat in de klas? (2) Leeftijd leerlingen: 15,3% is 14 en jonger 13,8% is 15 jaar 18,5 % is 16 jaar 18,6% is 17 jaar 33,9% is 18 en ouder SVM Feedback ALL

Leeftijd per graad 12-14j 15j 16j 17j 18-23j 1ste graad 70,6% 20,2% 4,2% 0,8% 2de graad 4,0% 22,7% 38,0% 24,4% 11,0% SVM Feedback ALL

Wie zit en staat in de klas? (3) 08 % LKR 1ste jaar op school 34 % 1 t.e.m. 5 jaar op school 56 % 6 jaar en meer op school 47 % LLN 1ste jaar 35 % 2de-3de jaar 18% lln 4de jaar en meer SVM Feedback ALL

Nieuw per leerjaar (%) 1st 2de 3de 4de 5de 6de 7de 96,6 48,9 64,4 43,4 39,4 12,6 34,8 SVM Feedback ALL

Wie zit en staat in de klas? (4) 19% LKR komen in de eerste 2 jaren. 33% komen in 3de en 4de leerjaar 47% komen in 5de en 6de leerjaar 19,2% LLN in 1ste graad 42,7% in 2de graad 38,1% in 3de graad SVM Feedback ALL 11 11

Wie zit en staat in de klas? (5) Meerderheid LKR komt 4 of 5 dagen per week op school (76%) 35% LLN spijbelt waarvan 6/10 maandelijks 2/10 meerdere keer per maand 2/10 wekelijks en meer SVM Feedback ALL

11 vormen van slachtofferschap Bij leerlingen Waarvan slachtoffer? Bij personeel 11 vormen van slachtofferschap Bij leerlingen 9 vormen van slachtofferschap overzicht in de breedte SVM Feedback ALL

Waarvan slachtoffer? Opmerking!: * Personeel ooit slachtoffer? Leerlingen slachtoffer dit schooljaar? Welke feiten? Welk gevoel? Wie meldt? 0,5% = 1LKR 1% = 12 LLN SVM Feedback ALL

Waarvan slachtoffer? LKR (204) ooit LLN (1239) schooljaar Diefstal 17,6% 16,7% Vandalisme 14,2% 09,3% Lichamelijk geweld 07,4% 13,9% SVM Feedback ALL

Waarvan slachtoffer? LKR ooit LLN schooljaar Afgeperst 0,0% 3,2% Gedwongen 1,0% 2,8% Bedreigd Onder druk 12,7% 7,1% SVM Feedback ALL

Waarvan slachtoffer? LKR ooit LLN schooljaar Pesten 2,5% 14,9% Seksuele 2,9% 6,4% Verbale agressie 52% --- SVM Feedback ALL

Waarvan slachtoffer? Verschillende vormen LKR ooit LLN schooljaar 34,3% 54,7% 1 33,3% 24,3% 2 19,6% 11,2% 3+ 12,7% 09,8% SVM Feedback ALL

Slachtoffer weinig last LKR LLN Lichamelijk geweld 26,7% (4/11) 64,5% (111/172) Verbale agressie 44,8% (47/105) --- Pesten 40,8% (75/184) SVM Feedback ALL

Slachtoffer meldt? JA LKR ooit LLN schooljaar Lichamelijk geweld 26,7% (4/15) 38,2% (63/165) Verbale agressie 81,1% (86/106) --- Pesten 48,4% (88/182) Diefstal vandalisme 80,6% (29/36) 60,8 (124/204) SVM Feedback ALL

Slachtoffer meldt Diefstal aan LKR (36) LLN (124) Leerkracht 38,9% 64,5% Directie 61,1% 19,4% Politie 44,4% 14,5% SVM Feedback ALL

Slachtoffer meldt (Verbaal) Geweld LKR (86) LLN (70) Leerkracht 74,4% 42,9% Directie 51,2% 20,0% Politie 9,3% 22,7% SVM Feedback ALL

Waarvan dader? Overzicht in breedte 53,5% stoort al eens bewust de les 41,5% scheldt al eens iemand uit 35,3% heeft al gespijbeld 29,4% heeft al eens gepest 18,1% heeft al lichamelijk geweld gebruikt 12,0% heeft al eens iets vernield SVM Feedback ALL

Waarvan dader? Overzicht in breedte druggebruik (9,1%) bedreiging (6,1%) wapendracht (6,1%) diefstal (5,6%) wapengebruik (2,4%) drugdealen (2,3%) SVM Feedback ALL

Waarvan dader? Overzicht in breedte 24,9% geen dader 45,3% enkel incivilities (één of meer) spijbelen, druggebruik, pesten, les storen, uitschelden 29,9% incivilities plus crime (één of meer) ook afpersen, lichamelijk geweld,wapen mee, wapengebruik, vandalisme, diefstal SVM Feedback ALL

Veelvoudig dader Geslacht Vorm Geen Enkel Incivil Crime Incivil Tot Allen 24,9 45,3 29,9 100% Man (62%) 22,9 43,2 33,9 Vrouw (38%) 28,2 48,7 23,1 SVM Feedback ALL 26

Zowel slachtoffer als dader? 1/5 noch slachtoffer, noch dader 1/20 wel slachtoffer, geen dader 1/3 wel dader, geen slachtoffer 2/5 zowel dader als slachtoffer SVM Feedback ALL

Voelen leerlingen zich veilig ? Veiligheidsbeleving op drie wijzen 1. Veilig gevoel op specifieke plaatsen 2. Last van concrete situaties 3. Oordeel over ruimtes en netheid Gemiddeld score op 5 (5 = heel goed) SVM Feedback ALL

Veilig gevoel op plaatsen Gemiddeld voelen lln zich goed veilig in de klas (4,29) (61%->5/5) op de speelplaats (4,08) (50% -> 5/5) in de gangen (4,07) (49% -> 5/5) rond de school (3,89) (45% -> 5/5) SVM Feedback ALL

SVM Feedback ALL

Last van situaties Gemiddeld hebben lln een beetje last: niet aan regels houden LKR (3,78) niet aan regels houden LLN (3,74) grof taalgebruik (3,57) lln verstoren lessen (3,44) 25% last vs 40% geen last SVM Feedback ALL

SVM Feedback ALL

Ruimtes voldoende en net 3/4 voldoende praatruimte in pauze 4/5 nette lokalen en gangen 3/4 net gebouw en schoolterrein 2/3 voldoende fietsstalling (resultaat voor “ja” + “gaat wel”) SVM Feedback ALL

Voelen leerlingen zich veilig? Geslacht en leeftijd spelen geen rol. Als Belg geboren lln voelen zich minder veilig op speelplaats en rond de school. 3de graad stoort zich meer aan overlast op en rond school SVM Feedback ALL

Voelen leerlingen zich veilig? Slachtoffers voelen zich over de hele lijn minder veilig. Zowel daders als slachtoffers voelen zich in de klas minder veilig. Daders en wie spijbelt storen zich meer aan het niet volgen van regels door leerkracht. SVM Feedback ALL

Voelen leerlingen zich tevreden? Peilen naar sociaal klimaat op school op basis van 8 tevredenheidsvragen Gemiddelde score op 5 (5=heel tevreden) LLN zijn matig tevreden over de sociale activiteiten die de school organiseert (2,73) – 44% ontevreden (1&2 / 5) SVM Feedback ALL

SVM Feedback ALL

Voelen leerlingen zich tevreden? Gemiddeld zijn lln gewoon tevreden over sfeer in de klas (3,81) (66% -> 4&5 / 5) hoe lln&lkr omgaan met elkaar (3,54) het goede voorbeeld van lkr (3,52) begeleiding bij probleem (3,49) SVM Feedback ALL

SVM Feedback ALL

Voelen leerlingen zich tevreden? Gemiddeld zijn lln gewoon tevreden over enthousiasme lkr (3,45) (51%-> 4&5/5) hoe lln zich aan regels houden (3,34) sfeer op school (3,26) SVM Feedback ALL

SVM Feedback ALL

Voelen leerlingen zich tevreden? Meisjes zijn meer tevreden over Sfeer in de klas Begeleiding bij probleem 1ste graads zijn meer tevreden over Sociale activiteiten op school Sfeer op school SVM Feedback ALL

Voelen leerlingen zich tevreden? Slachtoffers zijn over de hele lijn minder tevreden Daders zijn minder tevreden over de leerkacht, zijn voorbeeld, enthousiasme en omgaan met lln Wie spijbelt is minder tevreden over leerkracht (voorbeeld, enthousiasme) en over begeleiding bij probleem. SVM Feedback ALL

Hoe omgaan? Veiligheidsbeleid Nood aan veiligheidsbeleid? Voorstellen voor veranderingen aan veiligheidsbeleid? Hoe meer aandacht voor goed gedrag en omgangsvormen? Hoe ga je optreden bij normoverschrijdend gedrag? SVM Feedback ALL 44 44

EINDE Dank voor uw aandacht! SVM Feedback ALL