Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?) uur: Opening uur: Europese Geluidpolitiek (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen UIC) uur: De richtlijn omgevingsgeluid uur: Bronbeleid uur: Handhaving en bewijsvoering uur: Strategie uur: Vragen&Discussie uur: Borrel en bezoek van de stands
Van kracht sinds 25 juni 2002 Nationale wetgeving blijft (grotendeels) gelden: geluid bij ontvanger aan nat. grenswaarden gebonden wél van etmaalwaarde L etm naar uniforme dosismaat L den Europese Richtlijn 2002/49/EG EU Richtlijn regelt: rapportage en actie (toek.) grenswaarden voor geluidproductie (vliegtuigen, auto’s, treinen, machines) 18 juli 2006
Europese Richtlijn 2002/49/EG “Verplichting” voor de lidstaten treinen/jr ) treinen/jr) )
“belangrijke” spoorwegen Geen data < treinen/jaar legenda
Geluidkartering: wensen, mogelijkheden Saskia Bol
EU RICHTLIJN 2002/49/EC 25 juni 2002: “ een weergave van gegevens omtrent een bestaande of voorspelde geluidssituatie in termen van een geluidbelastingsindicator, overschrijding van een geldende relevante grenswaarde, aantal blootgestelde personen in een bepaald gebied, aantal woningen dat in een bepaald gebied blootgesteld is aan bepaalde waarden van een geluidbelastingsindicator “ GELUIDBELASTINGSKAART
GELUIDBELASTINGSKAART ALS WEERGAVE (1)
GEOGRAFISCH INFORMATIE SYSTEEM (1) Bronvariabelenverkeersintensiteitsnelheid samenstelling cat.-en spoortype (schermen ?) Omgevingsvariabelen ligging waarneempunten gebouwenbodemgebieden(Schermen?)
GEOGRAFISCHE INFORMATIE SYSTEMEN (2) bronvariabelen omgevingsvariabelen rekenhart Geluidbelastingen beleidsinformatie Topo-info automatisch optimalisatie
CONCLUSIES Presentatiekaarten Geluidbelastingskaarten zijn niets nieuws Toepassing is wél nieuw Behoefte aan standaardisatie GIS Behoefte aan richtlijnen
Harmonoise Margreet Beuving
Harmonoise Uniform rekenmodel Brede acceptatie in Europa Uniforme dosismaat
Schall03 Nord2000 RVS NMPB CRTN RMV Harmonoise Schall03 Nord2000 RVS NMPB CRTN RMV F GB D NL I DK N S PL Harmonoise
Geluid productie Geluid overdracht Geluid ontvangst Uniform rekenmodel
± 1 dB Toepassingen Harmonoise ± 10 dB maatregelen mapping maatregelen
Geluidactieplannen Paul van der Stap
Geluidactieplan begint bij geluidbelastingskaart Strategies and Tools to Assess and Implement noise Reducing measures for Railway Systems Emissie 2010 dB(A) Stairrs wp1
Doel Strategische geluidbelastingskaart De levering van de strategische geluidbelastingskaarten heeft een driedelig doel: Zij vormen de basis voor de aan de commissie toe te zenden gegevens Zij zijn een bron van informatie voor de burger Zij vormen een basis voor de actieplannen
Tijdlijn levering conform EU-richtlijn Inwerkingtreding richtlijn 2005 Bepaling aglomeraties & spoorwegen [A] Peiljaar [A] Levering strategische geluidsbelastings kaarten [A] Bepaling aglomeraties & spoorwegen [B] Peiljaar [B] Levering strategische geluidsbelastings kaarten [B] Update elke 5 jaar [A} = ruime norm, aglomeraties> inwoners, spoorlijnen >60.000treinen/jaar [B] = krappe norm, aglomeraties> inwoners, spoorlijnen >30.000treinen/jaar Actieplan [A]Actieplan [B] 1 jaar!!
Eurano 2001 software Kosten: Euro Baten: afname gehinderden Bronmaatregel: wieldempers, slijpen, K-blok schermen wetgeving Geluid situatie NL - Scenario’s - EU richtlijn Voldoet scenario aan eis? actieplan Harmonoise model
Resultaat Kosten-baten analyse : een actieplan! actieplan Kosten: Euro Baten: afname gehinderden
Voorbeeld actieplan Scenario met beste kosten-baten verhouding scenario dat voldoet aan reductie eis gehinderden scenario dat voldoet aan maximum aantal woningen boven 60 dB(A) Scenario berekening binnen 2 dagen!
PRESTATIES DOOR INNOVATIES