GESCHIEDENIS in het 6de jaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Overleven in de prehistorie
Advertisements

België Onze geschiedenis.
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Toets Leer: Lees: Maak: Doe: Samenvatting Woordenlijst Leerstofkernen
De Nieuwe Tijd HISTORIA 4.
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de.
Europa – Klimaat II en Europa – Invloed van Zee
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent
Hoofdstuk 1 Reis vanaf het middelpunt van de aarde
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
1. Gevallenstudie:De Verlichting als basis van onze samenleving (18de eeuw) 1.0 Inleiding stelling: 1) Verlichting basis voor ons mens- en wereldbeeld.
DE EGYPTISCHE GODENWERELD
Omgaan met geschiedenis
4. De Wereld na Oorlog na de oorlog.
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Landbouw in Europa Mededelingen: Planning:
Les 2: Het verleden van het Apeldoorns Kanaal. Wat gaan we doen: Terugblik vorige les Filmpje bekijken Foto’s van vroeger bekijken Verder met de presentaties.
De omtrek van een cirkel
2. Even je geheugen wat opfrissen
Van eeuwenband naar tijdsband
Hoe werk je met een atlas?
Goed voorbereid naar de Pabo!
Leerinhouden geschiedenis
‘Lange 19de eeuw’ en ‘korte 20ste eeuw’
Hongaarse opstand.
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Deel 3: Politiek in de Griekse stadstaten
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
De geschiedenis van de geneeskunde
Voorbeeldvragen examen geschiedenis
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Geschiedenis Mevr. Liefting
De golven van onze beschaving
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
INDUSTRIE EN MILIEU + -. Groepswerk Groep 1 (4 lln) Groep 6 (3 lln) Groep 5 (4 lln) Groep 4 (4 lln) Groep 3 (4 lln) Groep 2 (4 lln) Opdracht 3: Atlas.
4.5: De referentiekaart van Europa p
LES 5: FACTOREN VAN WEER EN KLIMAAT
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? § 1.1 & 1.2
Van Préhistorie tot en met Middeleeuwen
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
2.3 Rangen en standen Hoofdstuk 2.
BACHELOR 3 B ACHELOR 3 = O NDERZOEK EN P ROFILERING Het jaar waarin je een eigen onderzoek uitvoert, daarin ondersteund door een seminarie en keuzevakken.
Geschiedenis Xl-tabellen Programma Bachelor 1 PROGRAMMAONDERDEELSEMEDOCENT ALGEMENE VAKKEN Overzicht van de historische kritiek13 M. Boone.
Quiz Breuken.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren. Wat gaan we doen vandaag? Samen lezen 1.1 B Aantekeningen 1.1 B.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Koloniale verleden.
Het jodendom 1 inleiding.
Hoofdstuk 3 Paragraaf 2 ‘Hofstelsel en horigheid’
Chronologie v.Chr v.Chr v.Chr v.Chr.
Een kennismaking met de geschiedenis in 10 stukjes.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
H13.5/13.6 Postmoderne wereld Televisie en computer.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Verlichting V5.
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 1
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Geschiedenis 3de jaar.
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Inleiding veiligheidsmap
Machten van breuken Machten van breuken Machten van breuken
Transcript van de presentatie:

GESCHIEDENIS in het 6de jaar

Afspraken Vaste plaatsen in 2.09 Geen handboek Atlas op aanvraag Notities 1. Op het bord/powerpoint komen enkel de titels van de les. 2. Je noteert dus zelfstandig op cursusbladen. Nummer die zodat je telkens weet wat waar hoort. 3. Je legt een begrippenlijst (B) aan. Een aantal begrippen van vorig jaar blijf je kennen : zie kopie begrippen lijst van 5 naar 6 4. Je legt een inhoudstafel van titels aan: GEEN PAPIERVERSPIL dus… 5. Begrippenlijst en inhoudstafel van titels kijk ik na. PW’s: schutblad groen Toetsen: wat blijft, wat verandert? Doe de test…: waar vind je info? Verkiezingspropaganda bijhouden!

0. INLEIDING Welke krachtlijnen in de hedendaagse samenleving? 0.1. Krachtlijnen hedendaagse samenleving: groepswerk met cartoons

0.2 Krachtlijnen: breuk of continuïteit met het verleden? politiek vlak socio-economisch vlak cultureel vlak 0.2.2 Breuk? Zie kopie referentiekader

Prehistorie (tot 3500 vchr)

Oude Nabije Oosten (3500- 800 vchr)

Klassieke Oudheid (800 vChr-476 na Chr)

Middeleeuwen (476-1450)

Nieuwe Tijd (1450-1750)

Nieuwste Tijd (1750-1945): het Modernisme

Eigen Tijd (1945-heden) ?

0.3 Overzicht cursus 6de jaar Deel I: Doorloper: O dierbaar België? (1830-heden) Deel II: WO II en naoorlogs Europa: welke uitdagingen? (1939-1989/90) Deel III: Doorloper: Modernisme versus Postmodernisme? (1750-heden) Deel IV: Gevallenstudie: Het westen in de ban van de Islam?