SWV DRONTEN: Onderbouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ERWD Welkom Programma ERWD Conferentie
Advertisements

Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Simultaan Tafelrondje
Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Jonge kinderen leren rekenen
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 2
Vanaf januari 2006 verkrijgbaar: Muiswerk Rekenen op maat 1.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Informatieavond 2 Groep 3.
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 1
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 3
Welkom in groep 3.
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 3: Getalbegrip
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Welkom op de informatieavond
Het cito-leerlingvolgsysteem
Welkom op de infoavond eerste leerjaar
REKENEN.
Mathematics Education and Neurosciences
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
Informatie avond groep 3
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Rekenproblemen en Dyscalculie
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Rekenplein ..
Effectief rekenonderwijs
Informatieavond groep 3
Rekenen op de automatische piloot ??
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Informatiebijeenkomst Groep 2
‘Hoeveel auto’s kunnen er op een brug voor hij doorzakt?’
Informatieve bijeenkomst
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Rekensprint Rekensprint.
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Informatieavond groep 3
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Welkom in groep 3 b. Even voorstellen Loes Moor Getrouwd, 2 zoontjes Sinds 2008 werkzaam op Nutsschool Bezuidenhout Werkdagen: maandag, dinsdag en woensdag.
Presentatie ouderbijeenkomst
Jubelientje leert lezen. Hans Haagen
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
Hoe leert u kind rekenen/schrijven?.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Denken en representeren
Wiskunde in het eerste leerjaar
Circuit en hoeken.
Getalbeelden oefenen en herkennen
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Basis 1 Getallen. Basis 1 Getallen Paragraaf B1.1 Groeperen per 10.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoofdstuk 1 Tellen. Hoofdstuk 1 Tellen Paragraaf 1.1 Tellen in groepjes.
Getalbeelden oefenen en herkennen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Transcript van de presentatie:

SWV DRONTEN: Onderbouw Tellen en getalbegrip: Groep 1-3 IJsselgroep

Tellen en Getalbegrip Tellen Verschillende functies van getallen De ontwikkeling van het tellen Getalbegrip wat is dat? Getallenkennis Hoeveelheidsbegrip

Functies van getallen Het getal 5 Aantal: de hoeveelheid van vijf dropjes Telgetal: de nummer vijf (kardinaal) of vijfde (ordinaal) in de telrij Meetgetal: de leeftijd van vijf jaar Naamgetal: tramlijn vijf Rekengetal: twee erbij drie is vijf

Tellen Opbouw in de telontwikkeling: Tellen via herkennen (vanaf 2 ½ jaar) Akoestisch tellen (vanaf 3 ½ jaar) (A)synchroon tellen (vanaf 4 jaar) Ordenend tellen (vanaf 4 ½ jaar) Resultatief tellen (vanaf 5 jaar) Verkort tellen (vanaf 5 ½ jaar) Deze opbouw zit precies in de UGT

Getalbegrip Conserveren De hoeveelheid verandert niet als de vorm verandert Classificeren Voorwerpen sorteren op overeenkomstige kenmerken. Inzicht in deel en geheel. Basis voor splitsen. Correspondentie leggen Het vergelijken van hoeveelheden. Begrippen meer, minder, evenveel,één meer of één minder staan centraal Seriëren Ordenen via patronen. Opeenvolging. Rangschikken.

Hoeveelheidsbegrip Structureren Hoeveelheden ipv getallen Inclusiebegrip Splitsen - van hoeveelheden ipv - splitsen van getallen Rijke situaties IJsberg

Inspectie-eisen m.b.t. groep 1-2 www.rekenpilots.nl kwaliteitskaart Kennen van de cijfersymbolen Kunnen tellen tot 20 Vanaf een gegeven getal kunnen doortellen Kunnen terug tellen vanaf 10 Buurgetallen kunnen benoemen tussen 10 en 20 Deze vaardigheden toepassen in functionele situaties Let op hoeveelheidsbegrip!!

Tellende kleuters Stephano (4jr ; 6 mnd) Taoufik (4 jr; 8 mnd) Fadoua (4 jr; 10 mnd) Marcia (5 jr; 1 mnd) Presvin (5jr; 4 mnd) Cory (5jr; 7mnd) Kim (5jr; 5mnd)

Getalkaartjes Sennay (5 jr; 8 mnd) Fadoua (4 jr; 10 mnd) Rikash (5 jr; 1 mnd)

Rekenen tot 10 en 20 Vlot tellen heen en terug Overzien van kleine hoeveelheden Tellen met sprongen van 2 en 3 Sommen tot 10 Hulpmiddelen: Losse hoeveelheden Dobbelstenen en patronen Ongestructureerde hoeveelheden tot 5 Kralensnoer tot 20 en Rekenrek Splitsboom

Rekenen tot 10 en 20 Getalkennis Aanvullen tot 10 en verder. Kralensnoer tot 20 en Rekenrek (Getalbeelden, hoeveelheidsbegrip) Koppelen van bekende en onbekende sommen Rijgen en splitsen, de getalsstructuur. (de start) Automatiseren en memoriseren.

ERWD PROTOCOL Enkele opmerkingen: De kern!

Visie Belangrijkste gedachte Problemen ontstaan als er gedurende lange tijd onvoldoende afstemming wordt gerealiseerd van het onderwijsaanbod op de onderwijsbehoefte van de leerling De rekenontwikkeling stagneert.

6. Vroegtijdig signaleren en reageren Aandacht voor risicokleuters is gewenst i.v.m. een goede rekenstart in groep 3. Vroegtijdige interventies > intensieve instructie (voorschot benadering) Aandacht voor risicokleuters is gewenst i.v.m. een goede rekenstart in groep 3, en om de ontwikkeling van rekenproblemen te voorkomen. 14