SWV DRONTEN: Onderbouw Tellen en getalbegrip: Groep 1-3 IJsselgroep
Tellen en Getalbegrip Tellen Verschillende functies van getallen De ontwikkeling van het tellen Getalbegrip wat is dat? Getallenkennis Hoeveelheidsbegrip
Functies van getallen Het getal 5 Aantal: de hoeveelheid van vijf dropjes Telgetal: de nummer vijf (kardinaal) of vijfde (ordinaal) in de telrij Meetgetal: de leeftijd van vijf jaar Naamgetal: tramlijn vijf Rekengetal: twee erbij drie is vijf
Tellen Opbouw in de telontwikkeling: Tellen via herkennen (vanaf 2 ½ jaar) Akoestisch tellen (vanaf 3 ½ jaar) (A)synchroon tellen (vanaf 4 jaar) Ordenend tellen (vanaf 4 ½ jaar) Resultatief tellen (vanaf 5 jaar) Verkort tellen (vanaf 5 ½ jaar) Deze opbouw zit precies in de UGT
Getalbegrip Conserveren De hoeveelheid verandert niet als de vorm verandert Classificeren Voorwerpen sorteren op overeenkomstige kenmerken. Inzicht in deel en geheel. Basis voor splitsen. Correspondentie leggen Het vergelijken van hoeveelheden. Begrippen meer, minder, evenveel,één meer of één minder staan centraal Seriëren Ordenen via patronen. Opeenvolging. Rangschikken.
Hoeveelheidsbegrip Structureren Hoeveelheden ipv getallen Inclusiebegrip Splitsen - van hoeveelheden ipv - splitsen van getallen Rijke situaties IJsberg
Inspectie-eisen m.b.t. groep 1-2 www.rekenpilots.nl kwaliteitskaart Kennen van de cijfersymbolen Kunnen tellen tot 20 Vanaf een gegeven getal kunnen doortellen Kunnen terug tellen vanaf 10 Buurgetallen kunnen benoemen tussen 10 en 20 Deze vaardigheden toepassen in functionele situaties Let op hoeveelheidsbegrip!!
Tellende kleuters Stephano (4jr ; 6 mnd) Taoufik (4 jr; 8 mnd) Fadoua (4 jr; 10 mnd) Marcia (5 jr; 1 mnd) Presvin (5jr; 4 mnd) Cory (5jr; 7mnd) Kim (5jr; 5mnd)
Getalkaartjes Sennay (5 jr; 8 mnd) Fadoua (4 jr; 10 mnd) Rikash (5 jr; 1 mnd)
Rekenen tot 10 en 20 Vlot tellen heen en terug Overzien van kleine hoeveelheden Tellen met sprongen van 2 en 3 Sommen tot 10 Hulpmiddelen: Losse hoeveelheden Dobbelstenen en patronen Ongestructureerde hoeveelheden tot 5 Kralensnoer tot 20 en Rekenrek Splitsboom
Rekenen tot 10 en 20 Getalkennis Aanvullen tot 10 en verder. Kralensnoer tot 20 en Rekenrek (Getalbeelden, hoeveelheidsbegrip) Koppelen van bekende en onbekende sommen Rijgen en splitsen, de getalsstructuur. (de start) Automatiseren en memoriseren.
ERWD PROTOCOL Enkele opmerkingen: De kern!
Visie Belangrijkste gedachte Problemen ontstaan als er gedurende lange tijd onvoldoende afstemming wordt gerealiseerd van het onderwijsaanbod op de onderwijsbehoefte van de leerling De rekenontwikkeling stagneert.
6. Vroegtijdig signaleren en reageren Aandacht voor risicokleuters is gewenst i.v.m. een goede rekenstart in groep 3. Vroegtijdige interventies > intensieve instructie (voorschot benadering) Aandacht voor risicokleuters is gewenst i.v.m. een goede rekenstart in groep 3, en om de ontwikkeling van rekenproblemen te voorkomen. 14