LIFESTYLE INFORMATICS Faculteit: FEW

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

informatica keuzevak in 4- en 5-havo
informatica keuzevak in 5- en 6-vwo
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Jaarplanning decanaat Mavo-tl 3
Op zoek naar een vervolgopleiding Gineke Boven Oktober 2012.
Informatiekunde (UvA) Informatie, Multimedia & Management (VU)
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Collective and Web Intelligence Werken aan een menselijker en intelligenter Internet Human Ambience Van mensenkennis naar een begrijpende omgeving Kunstmatige.
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
Lifestyle informatics
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Welkom.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Praktische zaken Tineke Choi MSc studieadviseur.
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Open dag 15 maart 2014 Welkom bij:. Kerngegevens bacheloropleiding  Taal  Opleidingsduur  Titel na afronding  Facts & figures: aantal studenten, docenten.
Informatica en Cyber Security studeren in Nijmegen
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Human Ambience Van mensenkennis naar een begrijpende omgeving Tibor Bosse.
Human Ambience Van mensenkennis naar een begrijpende omgeving.
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
MAJORKEUZE 13 februari 2015 Suzanne van Nimwegen & Aukje Molenaar
WELKOM Ouders 3 havo / atheneum.. Profielkeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
De eisen aan de (aankomende) student
Welkom Informatie, Multimedia & Management mens, organisaties en informatietechnologie.
Ouderavond profielkeuze
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
Informatiekunde “Ik wil ‘iets’ (relevants) met computers…” Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
Studeren aan ons instituut Erik Barendsen lid onderwijsdirectie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Stellingwerfcollege voorlichting decanaat.
2 e ouderavond 3 e klassen 20 januari
HAVO 5 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
VWO 6 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben, Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben, Gert van Dijken.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
Deel: Studiekeuze en LOB
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Ontwikkel je interesse Paden in de ICT. Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Do’s en don’ts in het eerste studiejaar Hermien Miltenburg en studenten.
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Profiel- en vakkenkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Profiel- en vakkenkeuze
Voorlichting profielen
Voorlichting profielen
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Informatie profielkeuze
Keuzebegeleiding MAVO 3
Voorlichting hoger beroepsonderwijs 25 september, Harens Lyceum
SCIENCE, BUSINESS & INNOVATION
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Transcript van de presentatie:

LIFESTYLE INFORMATICS Faculteit: FEW waar denk je aan bij Lifestyyle informatics

Dan antwoord in 1 plaatje wat LI is: applicaties ontwikkelen om mens te ondersteunen, meer kwaliteit van leven in alle maatschappelijke thema’s Informatics = de informatie, de kennis die de toepassingsapparaatjes moeten hebben, opslaan, begrijpen, vertalen etc. Lifestyle = kwaliteit van leven, mentale & fysieke gezondheid

Lifestyle Informatics INHOUD PRESENTATIE Deel 1: Inhoudelijk: -wat is LI? -wat leer je? Deel 2: Praktisch: -welke instromingseisen zijn er? -welke vakken ga je volgen? -waar ga je werken?

Omgeving maken met mensenkennis Doel: ondersteunen van mens WAT IS LI? Omgeving maken met mensenkennis Doel: ondersteunen van mens Mensenkennis = hoe mensen functioneren Meer… kwaliteit/gemak/plezier/ mogelijkheden Voorbeeld slimme omgeving: auto & huis 2 filmpjes laten zien c In het leo polakhuis zitten allerlei sensoren, bv om de bewoners ‘s nachts naar de juiste toilet te begeleiden; bewegingssensoren weten dat iemand ‘s nachts uit bed stapt, als diegene de gang opgaat, gaan de lichten aan richting de juiste toilet. http://www.youtube.com/watch?v=6rZKbI1HSl4 Taken domotica Taken die oonder andere door een domotica systeem uitgevoerd kunnen worden zijn: • het aan/uit schakelen en/of dimmen van de verlichting • het aan/uit schakelen (en soms dimmen) van stopcontacten • het regelen van de temperatuur (koelen en/of verwarmen) • het regelen van ventilatie/ warmterecuperatie • het beheren van standaard tot en met ’multi room’ - • ’multi-source’ audio systemen (= audio in • meerdere ruimtes met eventueel de mogelijkheid om meerdere • bronnen op hetzelfde ogenblik te beluisteren in de verschillende • ruimtes) • toegangscontrole • aanwezigheidssimulatie • sturen van rolluiken, gordijnen, zonweringen, deuren, hekken en • poorten • het op afstand bedienen via telefoon en computer (vb. de • verwarming aan/uit schakelen van uit de wagen) • integratie met de deur- (video) telefoon (in België ’parlofoon’) • integratie met optionele camera’s in de tuin en op de oprit • het koppelen van de woonfuncties aan het internet met de • bedoeling van het ondersteunen van allerlei diensten (technische • diensten zoals op afstand herconfigureren, alarmverwerking, enz...) Voorbeeld slimme auto: http://www.youtube.com/watch?v=dV9LfD1CYhI

Recent Nieuws Recent nieuws!!! Voorbeeldapplicatie uit studie LI

Wat is Lifestyle Informatics? Deze studie: richt zich op het menselijke functioneren wil creatief bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken zoals: gezondheid, leefstijl, veiligheid, criminaliteit, ouderenzorg en burn-outs op basis van state of the art technologieën. De opleiding Human Ambience is de ideale vervolgstudie voor middelbare scholieren die primair een open oog en grote belangstelling hebben voor het analyseren van de diverse aspecten die met het menselijke functioneren te maken hebben, en op basis van state of the art technologieën op een creatieve manier willen bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken zoals vergrijzing, de toenemende kosten van de zorg, veiligheid en criminaliteit, ineffectiviteit van detentie als oplossing voor criminaliteit, en burn-outs. Van de scholieren met voldoende technische vaardigheden heeft een groot deel een niet-technisch-georiënteerde motivatie

Wanneer is dit iets voor jou? Als je geinteresseerd bent in mensen - biomedisch, psychologisch, sociaal Als je een brede belangstelling hebt Als je een praktische probleemgerichte studie zoekt, gericht op maatschappelijke thema’s: - voorkomen van ziekte - zorg voor ouderen - veiligheid - menselijker en begripvoller internet

Wat voor vragen beantwoord je? Vragen/Problemen: Hoe ben je op tijd bij hartproblemen? Hoe help je iemand bij een depressie? Hoe bied je mensen op straat meer veiligheid? Hoe help je iemand uit de criminaliteit? Hoe voorkom je slapende of dronken automobilisten? Oplossing: Een menselijke omgeving! Wat voor vragen beantwoord je in deze opleiding? omgeving: kan bijv huis, auto, telefoon zijn

Wat voor vragen beantwoord je? Hoe help je mensen zoeken op het World Wide Web? Hoe verbeter je communities op Internet? Hoe kun je ervoor kunt zorgen dat een virtueel karakter een goede band opbouwt met de gebruiker? Oplossing: Een menselijke virtuele omgeving! Wat voor vragen beantwoord je in deze opleiding? Hier zie je dat de omgeving specifiek de virtuele omgeving zou kunnen zijn

Kijk hier maar per poster welke vragen er zijn en wat voor oplossingen… Telkens oplossingen in de vorm van intelligente apparaatjes/software in de omgeving van de mens..

Weglaten?

Voorbeeld: Ondersteuning Medicijngebruik Ondersteunen van bijvoorbeeld hiv-geïnfecteerden ouderen psychiatrische patiënten Een voorbeeld van een ‘opslossing’ die is gemaakt door collega’s aan de VU

VU: verbetering SMS service: rekening houden met activiteiten patient SIMPill SIMPill : sensor detecteert inname medicijn en kan GPRS data zenden naar server. SMS sturen naar patient als het nodig is VU: verbetering SMS service: rekening houden met activiteiten patient Wat er al op de markt was: dit ‘slimme medicijndoosje’. Maar… niet zo slim was dat het systeem op ongewenste tijdstippen sms-jes stuurde, ook heel veel waardoor ze niet meer werden opgemerkt en het systeem kon nog slimmer: rekening houden met activiteiten

Medicijngebruik Hier zie je de kritieke waarden die de hoeveelheid medicijn in je lichaam niet mogen overschrijden en waar het fout kan gaan met de inname van het medicijn

Medicijngebruik

Monitoring & Support van Medicijngebruik: Webapplicatie http://www.cs.vu.nl/~mcaklein/smartpill/index-nl.html OPENEN IN FIREFOX Dit is een webapplicatie ontwikkeld voor patienten om hen te ondersteunen & om systeem slimmer te maken demonstratie geven in webapplicatie

Samenvattend: De Aanpak Oog hebben voor mensen en hun behoeften Kennis opdoen over menselijk functioneren (biomedisch, psychologisch, sociaal) Bedenken en beschrijven hoe ondersteuning geboden kan worden Beschrijving verwerken in hulpmiddelen in de (reële of virtuele) omgeving

Project LI jaar 1 Opdracht: Maak een programma voor een persoonlijke training voor wielrenners. Stappenplan: 1) Bepalen persoonlijke conditie; 2) Real-time model van “conditie” tijdens fietsen; 3) Persoonlijk trainingsprogramma; 4) Testen: Persoonlijk vs. “gewoon” trainingsprogramma…

Project LI Jaar 1 Proefopstelling: Vermogen Snelheid Afstand Tijd Hartslag

Project LI jaar 1 Persoonlijk trainingsprogramma: Intervaltraining!

Deel 2: Organisatorische Zaken welke vakken krijg je? Toekomst? Master/Beroep? Instromingseisen? Rechtsboven behandeld, nu met de andere vragen verder….

Studieprogramma: 3-jarige Bachelor + (daarna evt Master) Bachelor Lifestyle Informatics 3 Grote variatie aan aansluitende Lifestyle Informatics masterprogramma’s 2 half jaar project/stage

Instroomeisen Instroomeisen: Natuur en Gezondheid Economie en Maatschappij* Cultuur en Maatschappij* Natuur en Techniek *met wiskunde A of B

Vakken Opleiding Probleemgeorienteerde studie: het verwerken van kennis in hulpmiddelen in de omgeving Daarvoor nodig: Modelleervaardigheden: Uitgebreide modelleervakken Projecten Logica, Wiskunde, Programmeren Kennis over hoe mensen functioneren in: biomedisch psychologisch sociaal opzicht

Eerste jaar Let op! Je kunt vrij makkelijk switchen naar INF (technischer) of IMM (meer bedrijfskundig) in het eerste jaar* In je verplichte deel & keuzeruimte kun je vakken volgen die INF- en IMM-studenten ook volgen *gemiddeld 15% van 1ste jaars VU-studenten valt af vanwege ‘verkeerde’ studiekeus LI, INF, InformatieMultimediaManagement (heette vroeger Informatiekunde) het eerste jaar bevat veel INF vakken zodat studenten tijdens het eerste jaar nog makkelijk richting INF of IMM kunnen switchen. eendig (zonder veel tijdsverlies of problemen) kunnen wisselen van studie. eenvoudig om wat technischer te gaan (INF) of meer richitng bedrijfskunde kant (IMM) er is +/- 15% 1e jaars studieuitval op de VU. Deze 15% studenten hebben een studie gedaan die ze niet leuk blijken te vinden

veel werkgroepen & praktica soms hoorcollege & tentamen Het Onderwijs 4 blokken van 8 weken veel werkgroepen & praktica soms hoorcollege & tentamen 2 blokken van 4 weken project Verdien studiepunten per vak werkgroepen(20-25personen) en project meestal smanewerken om dingen die je geleerd hebt toepassen om iets leuks creatiefs in elkaar te zetten

Eerste Jaar Lifestyle Informatics AI Kaleido scoop Pervasive Computing Web techno logie Inleiding Psychologie Probleem- oplossen Inleiding Modelleren & Simuleren Algemene methoden van onderzoek Project LI 8 weken Sep/Oct Nov/Dec Feb/Mrt Apr/Mei 4 weken Jan 4 weken Jun Verzamelingen & Relaties Logische Structruren Keuze ruimte Inleiding Programmeren Keuze ruimte Functieleer Keuze ruimte Logisch Programmeren Logisch Programmeren LTR Keuze ruimte Logische structuren Geestelijke Gezondheid Keuze ruimte Taal- wetenschap Keuze ruimte Lab HA Lab HA Lifestyle Informatics vakken FEW + andere faculteiten FEW Interdisciplinaire vakken

Eerste Jaarsvakken Mensgericht Functieleer Geestelijke Gezondheid en Psychopathologie Laboratorium Human Ambience Informatica/AI gericht: Logische Structuren Programmeren in Java Programmeren in Prolog Algemene Taalkunde Verzamelingen en Relaties Logische Taal en Redeneermethoden

Eerste Jaar Lifestyle Informatics Meteen veel vrijheid: 39 ECTS verplichte vakken 21 ECTS keuzeruimte Keuzeruimte: je hebt al gezien dat je meer mensgericht of ai/informatica gericht kon kiezen

Bindend Studie Advies vanaf 2011 Het BSA: in 1ste jaar: 36 van de 60 ECTS halen EN Alle eerstejaars vakken binnen 2 jaar halen. Lukt dat niet? Studenten mogen dan niet doorgaan met deze studie EN mogen zich 3 jaar lang niet herinschrijven voor dezelfde studie. (uitzonderingen zijn mogelijk; dit wordt dan individueel bekeken) Om studenten te helpen biedt de VU veel begeleiding in het eerste jaar. Onze ervaring is dat veel studenten de 36/60 toch al halen.

Studiebegeleiding De VU biedt jou: Goede kwaliteit onderwijs, organisatie en faciliteiten In eerste jaar 4x advies hoe je ervoor staat, mogelijkheid tot bijsturen. Intensieve studiebegeleiding in de eerste twee jaar. Waarom ? Belangrijk dat goede studiekeuze is gemaakt. Positief effect op studierendement. De VU doet er zo alles aan om te voorkomen dat je langstudeerder wordt

Studiebegeleiding We verwachten van jou: 36 van de 60 studiepunten in eerste jaar gehaald. Binnen twee jaar alle eerstejaarsvakken gehaald.

Wat is het niet? Apparaatjes bouwen Computerprogramma’s maken Computer wordt gebruikt als middel, niet als doel! Niet nodig zijn: wiskundeknobbel bovengemiddelde cijfers

Waar ga je werken? Personal health care (bv. Philips) Persoonsgerichte web-sites (bv. startup) Slimme afkick-software roken (eigen bedrijf) Online fitness platform (eigen bedrijf) Computer games maken (Gorilla software) Persoonsgerichte zoekmachines (Ilse.nl) Spraaksystemen maken (bv. KPN) Klantgerichte productaanbieding (bv. ING) Persoonsgerichte websites (KPN, ING) Begripsvolle afkick-software roken (eigen bedrijf) Kennismanagement (bv. Unilever) Wets-analyse (bv. Verkeer & Waterstaat) Kennissystemen (bv. Pink) Data-mining (bv. ING) Kennisverspreiding in de bouwsector (bv. TNO) Universiteit: promoveren Dit zijn bedrijven en banen waar daadwerkelijk afgestudeerde VU studenten werken in een van de AI-masters

Goede organisatie en persoonlijke begeleiding Goed bereikbare campus Waarom de VU? Nieuwe Bachelor: unieke probleemgeoriënteerde opleiding waarin mensgerichte disciplines zijn geïntegreerd Goede organisatie en persoonlijke begeleiding Goed bereikbare campus Brede expertise bij staf (Inter)nationale toppers Goede contacten bij bedrijven Hele studie: studiebegeleiding (Mark) en in eerste jaar mentorgroepen (mentoraat) expertise staf : Over de hele groep: multidisciplinair, Perssonlijk: Internationaal gezien toppers Contacten bij bedrijven: Komt heel vaak voor dat stage leidt tot baan

Nog Vragen? Kijk op: www.vu.nl/li Kom langs bij onze stand Kom dagje teststuderen

Belangrijke data en contact gegevens Bachelordagen – Februari, Juni Meeloopdagen - Het hele jaar door Dagje studeren – Maart Op vu.nl/li staan de precieze data. Contact persoon (voorlichter) - m.boere@beta.vu.nl