Hoofd Juridische Zaken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Goed onderwijs maken we samen!
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Geometrie en topologie Rob Kromwijk, 26 juli 2012.
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Klachtenloket KINDEROPVANG Landelijk loket klachten en geschillen voor Kinderopvang en Peuterspeelzalen.
Transcript van de presentatie:

Hoofd Juridische Zaken Dé ADR instantie voor consumenten- en zakelijke geschillen in Nederland mr. J. Nijgh Hoofd Juridische Zaken

Inhoud Algemene gegevens De Geschillencommissie Overzicht geschillencommissies SGC Uitbreiding geschillencommissies SGC Overzicht geschillencommissies SGB Samenstelling geschillencommissie Producten geschillencommissie Bevoegdheid Procedure in 10 stappen Digitale geschillencommissie Voordelen consument Voordelen ondernemer Voordelen overheid

Algemene gegevens Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) opgericht in 1970 Stichting Geschillencommissies voor Beroep en Bedrijf (SGB) opgericht in 1999 Handelsnaam: De Geschillencommissie SGC: 46 geschillencommissies, uitbreiding naar 50 SGB: 5 geschillencommissies, uitbreiding naar 10 Kantoorbezetting: +/- 55 medewerkers Commissiebezetting: 240 commissievoorzitters en -leden en 80 technisch deskundigen Volledig gedigitaliseerde procedure ISO gecertificeerd en INK kwaliteitsmodel Doel: oplossing van geschillen tussen consumenten en ondernemers, snel goedkoop eenvoudig Oplossingsgericht: ‘praktisch waar het kan, juridisch waar het moet’

Overzicht geschillencommissies SGC breed palet van geschillen van eenvoudig tot complex, zowel juridisch als technisch inhoudelijk Advocatuur Afbouw Airconditioning Autoverhuur Bouw- en Afbouwmaterialen Centrale Antenne Inrichtingen Dakbedekking Directe Verkoop Doe-Het-Zelfbedrijven Elektro Elektronische communicatiediensten Energie en water Garantiewoningen Gezelschapsdieren Glas, Porselein en Aardewerk Groen Informatiedienstaanbieders Installerende Bedrijven Kinderopvang Klussen- en Vloerenbedrijven Luchtvaart Makelaardij Openbaar Vervoer Optiek Parket Particuliere onderwijsinstellingen Post Recreatie Reizen Rijopleidingen Schilders-, Behangers- en Glaszetbedrijf Taxivervoer Telecommunicatie Textiel en Schoenen Textielreiniging Thuiswinkel Tweewielers Uiterlijke Verzorging Uitvaartwezen Verhuizen Voertuigen Waterrecreatie Wonen Zelfstandige klinieken Zonwering Zorginstellingen

Uitbreiding geschillencommissies SGC Juweliers Sport en bewegingscentra Bandenservicebedrijven Verbouwsector Energielabel Natuursteen

Overzicht geschillencommissies SGB Advocatuur Internationale bankzaken Energie Water Koude en klimaat Uitbreiding: Verhuizen Makelaardij Schilders-, behangers- en glaszetbedrijf Wonen Webwinkeliers

Samenstelling geschillencommissie Drie onafhankelijke leden Benoemd door bestuur SGC/SGB Voorzitter aangezocht door SGC/SGB: rechter of daarmee vergelijkbaar 1 Commissielid voorgedragen door brancheorganisatie 1 Commissielid voorgedragen door Consumentenbond (SGC) 1 Commissielid voorgedragen door MKB-Nederland (SGB) Beschikt over vaste technisch gespecialiseerde deskundigen, schouwing ter plaatse Volstrekt onafhankelijk en onpartijdig Samen sterk model: juridisch, technisch, ondernemers- en consumentenperspectief

Producten geschillencommissie Schikking tijdens procedure Schikking door bemiddelingsdeskundige Bindend advies/arbitraal vonnis

Bevoegdheid Basis voor bevoegdheid - leveringsvoorwaarden, ondernemer bindt zich aan bindend advies - vragenformulier, consument bindt zich aan bindend advies - bij arbitrage vergelijkbaar vormgegeven (advocatuur/ luchtvaart) Vaststellingsovereenkomst volgens artikel 7:900 BW Arbitraal vonnis volgens Arbitragewet Lijn: geen hoger beroep, toetsing door rechter

Procedure in 10 stappen (1) Eerst klagen bij de ondernemer Dan klagen bij De Geschillencommissie - internet/brief - termijn: 3 maanden - klachtengeld 25-125 euro, vaststelling na overleg sector (voorkomen aanzuigende werking) - depotstorting Spoedprocedure mogelijk Vragenformulier - geen formele eisen - ondertekening = aanvaarding bindende uitspraak Verweer ondernemer Deskundigenonderzoek - indien nodig - geen extra kosten - mediation

Procedure in 10 stappen (2) 6. Mondelinge behandeling - verspreid over het land - mondelinge toelichting - mogelijkheid vragen stellen - informeel karakter - rechtshulp niet nodig - 5/7 zaken per dagdeel 7. Wraking en verschoning 8. Uitspraak - overeenkomst en AV - wet en het recht - redelijkheid en billijkheid - voldoende gemotiveerd - schriftelijk binnen 4-6 weken 9. Kostenveroordeling - geen 10. Bindend advies/arbitraal vonnis - lijn geen hoger beroep - nakomingszekerheid over en weer, met passende modaliteiten per branche - toetsing door rechter

Digitale Geschillencommissie Toegangscode/wachtwoord Volgen dossier Persoonsonafhankelijk Taakgericht Koppeling database branches Zoekfunctie Lijn van de commissie Oriëntatie vooraf Van klacht naar geschil Toezichthouders en verwijzers Rechtwijzer Zelf opgelost Mediation in klachtfase Workflow Digitale intake Bedrijvenregister Digitale terugkoppeling branches E-SGC Kwaliteitscirkel Uitsprakenregister Ketenintegratie Mediation on line

Voordelen consument Evenwichtige leveringsvoorwaarden, afgesproken in SER Eenvoudige ingang Snel Goedkoop Geen rechtsbijstand nodig Inclusief eventueel deskundigenrapport Inzet mediation Geen risico proceskostenveroordeling Geen executiekosten Geen onzekerheid omtrent nakoming van de uitspraak door nakomingsgarantieregeling

Voordelen ondernemer Door de Consumentenorganisatie goedgekeurde algemene voorwaarden, afgesproken in SER. SGB eigen voorwaarden ondernemer 2. Klant wordt serieus genomen 3. Geen escalatie van klachten 4. Bevordering klachttevredenheid 5. Onderscheiding op kwaliteit 6. Kwaliteitscirkel Zekerheid betaling onbetaalde factuur Geen rechtsbijstand nodig

Voordelen overheid Complementaire toegang tot het recht naast de rechter Ontlasting gewone rechter Kwaliteit: ISO en INK gecertificeerd Selectie voorzitters, leden en deskundigen eenvormige lijn in de uitspraken transparantie rechten en plichten consument en ondernemer 4. Alternatieve geschilbeslechting cross border Versterking positie consumenten en consumentenvertrouwen in geliberaliseerde markten Kwaliteitsgericht bedrijfsleven

Dé ADR instantie voor consumenten- en zakelijke geschillen in Nederland www.degeschillencommissie.nl 070 310 5 310