Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marjolijn Hof en Iris Kuijpers Jilly Van Croonenborch
Advertisements

Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Evaluatie van mentorprojecten
Oranje Nassau Welkom.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Wat is huiswerk? Wordt opgegeven of ingeleid op school, begint vaak op school, maar wordt thuis (af)gemaakt en thuis geleerd en vormt de ‘ingang’ tot de.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Johari venster & feedback
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Opvoeden van drukke kinderen
Een eigen persoonlijkheid
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
18 november 2011.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Begeleiden, hoe doe je dat?
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Presentatie Bijeenkomst 4
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Gedrag op de Wichelroede
Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Voortijdig schoolverlaten
Eerstejaarsproblemen
The Presentation of Learning Van: Roland Rutten 12 juni, 2012.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Informatie avond 2 september 2015 Welkom. Agenda Welkom Wat voor school zijn wij? Wat doen we?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ontwikkeling van het jonge kind
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Pedagogische theorieën
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
De kracht van positief opvoeden
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Passend onderwijs en self-efficacy De leraar binnen passend onderwijs Woensdag 9 april 2014.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Keuzes maken.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Door Amos de Jong & Bart Jansen
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven faalangst Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven

definitie faalangst is het geheel van reacties * lichamelijk * cognitief * emotioneel * gedragsmatig op een situatie waarin men denkt te moeten presteren met de kans op mislukking

3 soorten FA voor schoolse taken FA voor sociale taken huiswerk, toetsen, verhandeling FA voor sociale taken spreekbeurt, voorlezen FA voor motorische taken voetbal, wedstrijd 4 peilers gezondheid sport en ontspanning sociale entourage studie-aktiviteiten

2 types 1. actief faalangstige kinderen/jongeren = actieve vermijding van fouten en kritiek, alles goed proberen te doen * braaf * veel + veel details studeren * perfect doen wat gevraagd wordt * krampachtig volgen

2 types 2. passief faalangstige kinderen/jongeren = passieve vermijding van fouten en kritiek, moeilijke situaties uit de weg gaan * bevestiging vragen * twijfelen om aan iets te beginnen * niet antwoorden, 'het niet weten' * zich snel van de taak afmaken * gokken * weinig/niet studeren

angst om iets fout te doen, angst voor negatieve kritiek samenvatting FAALANGST= angst om iets fout te doen, angst voor negatieve kritiek actief vermijdingsgedrag passief vermijdingsgedrag * steeds uiterste best doen * situaties vermijden * hoge doelstelling * geen doelstelling * nooit zeker * zwak en mislukt voelen SPANNING

misvattingen faalangst is een studieprobleem faalangst is een kwestie van niet-aankunnen faalangst is een tijdelijk fenomeen faalangst is ‘positief’

voorkomen 10-13% van de kinderen/jongeren tussen 8-16j iets meer bij meisjes bij jongens meer passieve faalangst vaak verborgen

oorzaken en uitlokkers erfelijke factoren * gevoeligheid van het kind * vaardigheden en capaciteiten opvoedingsfactoren * model van de ouders * steun of verwaarlozing * autonomie of overbescherming schoolse factoren CIRCULAIR PROCES

aanpak OUDER = COACH of SUPPORTER toon interesse in leerinhoud let op hoe het kind het ziet aandacht voor andere interesses geef steun en structuur maak haalbare doelstellingen moedig gewenst gedrag aan

aanpak relativeer prestaties zorg voor ontspanning bouw aan zelfvertrouwen en autonomie wees zelf een evenwichtig model begrijp de angst en laat deze toe zoek tijdig hulp

U was een ‘geslaagd’ publiek toets 3 x 4 = 12 6 + 4 = 10 10 – 7 = 2 15 : 5 = 3 U was een ‘geslaagd’ publiek