Uitwisseling Instaptoetsen: Enkele methodologische beschouwingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Kwalificatiestructuren en wat daarbij komt kijken
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Screening van toetsen: Psychometrische analyse
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
2/3 betekent; je deelt iets in 3 stukken en jij krijgt er 2 van.
Leer de namen van de noten 1
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Naar het Jaareinde toe
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Leer de namen van de noten 2
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
WISKUNDIGE FORMULES.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Opzet en ontwikkeling van een high-stake test voor Engels: struikelblokken en routes eromheen Catherine Verguts Olaf Du Pont Universitair Centrum voor.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Evaluatie en toetsing: examens met open vragen (corrigeren/scoringssleutels) PSY ZAP-dag III
Leerstof versus leerling: het verschil tussen
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
H6: veeltermen. 1) Veelterm:.
Sparen, Kapitaalaccumulatie, en Productie - De Lange Termijn
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Diagnostische toetsen voor het MBO
Tweedegraadsfuncties
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Bouwstenen voor Gemeenterlaties
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Test- retest methode -- voorbeeld r = 0, Test Hertest r = 0, Test Hertest r = 1,00.
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
ERIC Zoeken op onderwerp Universiteitsbibliotheek.
Ontwikkeling van aanbevelingsalgoritmen voor online social games Jan Heuninck.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Duurzaam bouwen Het geïsoleerde metalen dak 1. 2.
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
Evidence-Based Medicine
Peilingsonderzoek in een notendop
Tuinvogels herkennen.
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Expertiseteam ToetsenbankThemadag Digitale Toetsing 1 december 2011 Alex van Essen.
Toetsing en toetsontwikkeling
Financiële zelfredzaamheid
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Een Biologie Olympiade voor het vmbo?
Transcript van de presentatie:

Uitwisseling Instaptoetsen: Enkele methodologische beschouwingen School of Education Uitwisseling Instaptoetsen: Enkele methodologische beschouwingen Rianne Janssen Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –Evaluatie Onderzoeksgroep Kwantitatieve Psychologie

Procedure toetsontwikkeling doelstellingen opgaven meetschaal toetsnorm (onderwijskundige) context

Procedure toetsontwikkeling doelstellingen opgaven meetschaal toetsnorm (onderwijskundige) context

doelstellingen opgaven Vraag naar doelstelling is vraag naar beoogde validiteit

Samenvatting validiteit

Inhoudsvaliditeit Bepaling inhoudelijk ‘universum’ Eventueel consensusgroep experten Stel toetsmatrijs op = ‘blauwdruk’ van de toets = ‘een expliciete formulering van verlangens’ In principe ‘random’ steekproef items uit elke cel Argumentatieve validiteit

ONDERZOEKS-VAARDIG-HEDEN COGNITIEF ONDERZOEKS-VAARDIG-HEDEN KENNEN BEGRIJPEN TOEPASSEN BASIS VAN HET LEVEN 3b 1 2a/b 3a/b 2b 20 13 21 22 MENSELIJK LICHAAM Bouw/werking 8 9a/b/c 12a 23 Voortplanting en seksualiteit 4 5c/d 6a/b 7 5a/b/c/d 5d Gezondheidszorg 10a/b/c 11 12b NATUUR RONDOM ONS Organismen 14a 15a/b Ecosysteem 16 14b 17 18 Milieuzorg 19 Welke verwerkingsniveaus? In welke verhouding? Welke deeldomeinen?

Construeer items Open versus gesloten vraagvorm Pilootafname voor eerste kwaliteitscheck Beoordeling door experten

Categorisatie antwoorden Open vraagvorm Gesloten vraagvorm Categorisatie antwoorden Categorisatiesysteem Interbeoordelaarsbetrouw-baarheid Productieve (taal)vaardigheid Hogere cognitieve vaardigheden (begrip, inzicht, evaluatie, creativiteit)? “Face validity” of ook empirisch onderbouwd? Snelle en objectieve verwerking (QMP!) Meer vragen mogelijk Hogere betrouwbaarheid en (inhouds)validiteit (cf eerste en tweede set vragen Nederlands) Probleem van raden Eenvoudige cognitieve vaardigheden (kennis, herkenning)? Empirisch onderzoek bewijst tegendeel, mits goede itemconstructie MKV vaak betere predictoren dan open vragen.

Detailopmerking: toeschrijving Maak de juiste vijf combinaties: Bloedcirculatie Erfelijkheid Evolutie Hondsdolheid Psychiatrie Pasteur Freud Mendel Darwin Harvey Engels: ‘matching’ Keuzes zijn niet onafhankelijk : Hoe meer zekere combinaties, hoe groter kans op correct antwoord bij raden Eventueel een rij langer dan andere rij

Procedure toetsontwikkeling doelstellingen opgaven meetschaal toetsnorm (onderwijskundige) context

Achterliggend model (Meskauskas, 1997)? opgaven meetschaal Achterliggend model (Meskauskas, 1997)? State-view: ‘alles of niets’ beheersing (bv. basisspelling) Items uitwisselbaar (cf. Ned. : random keuze vragen) Domeinproportie (cf. Ned: FB student) Trait-view: gradaties van beheersing (vb. Frans: ERK) Items verschillen in moeilijkheidsgraad (vb. WISTIL) Meetschaal!

State-view: ‘alles of niets’ beheersing Items domeinproportie opgaven meetschaal State-view: ‘alles of niets’ beheersing Items Afkomstig uit domein In principe uitwisselbaar domeinproportie

Trait-view: gradaties van beheersing opgaven meetschaal Trait-view: gradaties van beheersing Items verschillen in moeilijkheidsgraad Meetschaal!

MEETSCHAAL LEERLINGEN OPGAVEN vaardigheid moeilijkheidsgraad Eventueel rekening houdend met raadkans beheersing in termen van kansen

Voordelen meetschaal Interpretatie: Vergelijking positie student met positie opgaven Onderzoek naar band met itemkenmerken Bv. wiskunde: ingeschat beheersingsniveau (eenvoudig, gemiddeld, moeilijk) stERK Band met ERK-niveau Verschillende toetsen en vergelijkbaar resultaat Gegeven een meetschaal (geen verschil “item based” en standaard toets) Bij opmaken van een meetschaal

Afnamedesign peiling biologie 1 2 3 4 5 6 7 Basis van het leven X 2600 Bouw en werking Seksualiteit en voortplanting Gezondheidszorg Organismen Ecosysteem Milieuzorg N 650 4550

IRT alternative to equating given common items: possibility of constructing a common measurement scale instaptoets uitstaptoets

Achterliggend model Kalibratieonderzoek opgaven meetschaal Achterliggend model Kalibratieonderzoek Afname bij grote steekproef studenten Vooraf, maar ook tijdens implementatie Prijs voor IRT-model Vuistregel: 500 studenten per item

Procedure toetsontwikkeling doelstellingen opgaven meetschaal toetsnorm (onderwijskundige) context

cesuurbepaling Terecht: Wel: geen normgerichte cesuur Wel: criteriumgerichte cesuur Oordeel experten afhankelijk van meetmodel ‘alles-of-niets’ model Oordeel van toelaatbare foutenmarge (bv. Ned: 25%) Gradueel model Plaatsing cesuur op meetschaal

TOETSNORM Behalen eindterm Behalen eindterm nog niet Deze opgaven moeten de leerlingen nog niet beheersen Behalen eindterm Behalen eindterm nog niet Deze opgaven moeten de leerlingen beheersen

Besluit doelstellingen opgaven meetschaal toetsnorm (onderwijskundige) context