FLORALIS THEATER LISSE Brainstorm Floralis Theater Lisse LISSE Strategie, positionering en proposities voor de fondsenwerving ten behoeve van het FLORALIS THEATER LISSE
LISSE Agenda 23 april 2013 Tijd Onderdeel 15.00 uur Introductie Aanleiding bijeenkomst en verwachtingen 15.15 uur Brainstorm ‘de ideale wervingsorganisatie’ Positionering Wervingsdoelstellingen Welke aankleding is nodig om de gewenste positionering te behalen? Fondsenwerving ambitie Case for support Tegenprestaties 16.45 uur What’s next Conclusies en vervolgstappen 17.00 uur Einde programma LISSE
Theater in vogelvlucht LISSE
LISSE Planning bouw theater Sloop: begin mei tot eind juni 2013 Aanbesteding met vijf aannemers: loopt Selectie en gunning: laatste week van mei 2013 Start bouw: na bouwvakvakantie 2013 Oplevering: vóór zomervakantie 2014 LISSE
Brainstorm ‘het merk’ Floralis Theater LISSE
LISSE Positionering | Merkwaarden | Emotie | Merkbelofte | Centrale boodschap | Communicatie | Media | Ambassadeurs | Directie I Partners en sponsors LISSE
Definitie van de organisatie Gewenste reactie van de doelgroep Omschrijving van het Floralis Theater en de markt waarin zij opereert. Gewenste reactie van de doelgroep Hoe vertel ik mijn buurman waar het Floralis Theater voor staat? (geschreven in de taal van de doelgroep). Waardepositie Verhouding tussen prijs en kwaliteit. Definitie van de markt Omschrijving van de relevante markt waarin het Floralis Theater opereert. Welke functies en behoeften worden vervuld? Interne waarden (gewenste identiteit) Wat ervaar ik bij het merk Floralis Theater? Externe waarden (gewenste imago) Welke merkwaarden ervaren anderen? Merkbelofte De meest unieke en motiverende belofte die relevant is voor de doelgroep. Eigenschappen Welke algemene niet differentiërende, eigen- schappen zijn belangrijk maar niet onderscheidend? Bewijsvoering Producteigenschappen, corporate assets en de ander tastbare aspecten die de kernpositie onderbouwen. Profiel van de doelgroep Welke doelgroep past bij het Floralis Theater? Constanten Welke waarden en benefits zijn onaantastbaar? Veranderingen Welke waarden en benefits moeten worden omgebogen? Merkpersoonlijkheid Hoe gedraagt het merk Floralis Theater zich en hoe spreekt het?
VOORBEELD MERKBELEVING heer Bommel en Tom Poes Gewenste reactie van de doelgroep, in beelden Definitie van de organisatie Toonder Compagnie BV Missie: het beschermen en vitaliseren van de belangrijkste characters van Marten Toonder: heer Bommel en Tom Poes Vestigingsplaats: Amsterdam Rechtsvorm: BV Interne waarden (gewenste identiteit) Avontuur Mystiek/fantasie Taal Humor Waardepositie Nader te bepalen Externe waarden (gewenst imago) Duurzaam Herkenbaar/vermakelijk Maatschappij kritisch Knipoog Natuur/puur Vermakelijke helden Merkbelofte Een levenlang boeiend en relevant voor alle generaties Definitie van de markt 1. Leren & ontdekken 2. Cultuur & entertainment 3. Educatie 4. (…) Bewijsvoering (o.a.) Tekeningen in fris, modern jasje Nieuwe relevantie (duurzaamheid) Van stripballon tot Bommelsaga Actuele zaken en nieuwe verhaallijnen (?) Hernieuwde media-aandacht Ambassadeurs Symbool duurzaam & MVO Eigenschappen Striphelden Cultfiguren ‘Het komt wel weer goed’ Prioriteiten doelgroepen KINDEREN JEUGD STUDENTEN OUDEREN VOLWASSENEN PROFESSIONALS STUDENTEN BABY’S ‘Van mij’ Constanten Hoge kwaliteit Universele thema’s High & Low culture Veranderingen Oubollig, stoffig Plots, te langzaam JEUGD! Multimedia commerciële activiteiten Platform & exposure Merkpersoonlijkheid Impulsief vs Rationeel Erudiet, wijs en intellectueel Naïf (basis voor nieuwe avonturen) Maatschappelijk betrokken Typisch Nederlands/Taal
MERKBELEVING Floralis Theater Gewenste reactie van de doelgroep, in beelden Historische bollencultuur Typisch Lisse Cultuur Ontmoeten Definitie van de organisatie Naam: Floralis Theater Vestigingsplaats: Lisse Rechtsvorm: Stichting Missie: (…) Interne waarden (gewenste identiteit) Levendig/gezellig Ontmoeten Cultuurbeleving Erbij willen zijn (…) Externe waarden (gewenst imago) Waardepositie Definitie van de markt 1, Dé culturele ontmoetingsplek voor bewoners en ondernemers binnen Lisse 2. Huis van Cultuur 3. Clubhuis van de bloembollensector 4. (…) Merkbelofte Bewijsvoering (o.a.) Eigenschappen Muziek Dans Toneel Kunst Cultuur Film (…) Prioriteiten doelgroepen Culturele instellingen Jongeren, Lissenaren Ondernemers uit Lisse Senioren, Lissenaren Volwassenen, Lissenaren ZZP’ers (…) Constanten Veranderingen Merkpersoonlijkheid
LISSE Betekenis en consequenties merkwaarden Merkwaarden Invulling o.a. Consequenties Info (w.o. partners) Ontmoetingsplek voor alle Lissenaren Theater Film Horeca Tentoonstellingen Overdag functie Ruimtegebrek en beheersing …… Huis van Cultuur Culturele verenigingen moeten gehuisvest zijn. Cultureel erfgoed Behoud bollencultuur Clubhuis bollensector Locatie voor bijeenkomsten Ondernemers-clubhuis LISSE
LISSE en 1. Must haves 2. Should haves 3. Nice to haves Wervingsambitie-, doelstellingen en 1. Must haves 2. Should haves 3. Nice to haves LISSE
LISSE en Nut & noodzaak Legitimatie Urgentie Haalbaarheid Checklist wensenlijst en Nut & noodzaak Legitimatie Urgentie Haalbaarheid LISSE
LISSE Ideeën Wensenlijst Inrichting Programmering Wensen Prioriteit Acoustic Control System Exposities van de geschiedenis van de Bollenstreek Horeca inrichting (NB in overleg met horeca exploitant) Ringleiding Wensen Prioriteit Dans voorstellingen Educatieve projecten voor kinderen Engelstalige voorstellingenreeks Jongerencommunity i.s.m. JOL Klassieke (lunch)concerten Opening Seizoen Peuterfestival Serie Aanstormend talent Serie kindervoorstellingen Singer/Songwriter wedstrijd Speciale evenementen: Sinterklaas, Paaseieren zoeken LISSE
LISSE Tegenprestaties Wensen Prioriteit Adoptie een tafel in het restaurant (in overleg met horeca exploitant) Adoptie van de oude veilingklok Adoptie van een fotoreeks Garderobe labels Naamsvermelding gaasbakken Naamsvermelding op ouderwetse bollenmanden Speciale gala avond voor alle sponsors LISSE
LISSE What´s next Terugkoppeling resultaat brainstormsessie Oprichting vriendenstichting Basisopzet en ontwikkeling van een communicatieplan en communicatiemiddelen t.b.v. de fondsenwerving, w.o. PR moment. Samenstellen Comité van Ambassadeurs t.b.v. de fondsenwerving Gebruikersoverleg tezamen met de 2de brainstormsessie, 16 mei 2013 Commissievergadering, 22 mei 2013 Start gebiedspromotie, 11 juni 2013 Start benadering prospects > juli LISSE