© 2004 | clockwork is een onderdeel van Building a large scale eLearning application with Flash Arjen Veneman & Owen van Dijk Flashtival Rotterdam – 27 september 2004
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Introductie •Zwijsen - educatieve uitgeverij - ontwikkelen lesprogramma’s - bijbehorende software (schatkist en veilig leren lezen) •Veilig leren lezen 2 cdroms, 12 thema’s, 28 spelmodules. 80 % van de lagere scholen maakt gebruik hiervan. •Schatkist •Clockwork
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Over Clockwork •Opgericht in 1996 •Marktleider in multichannel e-business solutions •Speerpunten –Self-service –Interactive Marketing –E-commerce •Creatief & technologisch hoogwaardig •150 collega’s •Kantoren in Zwolle en Amsterdam •Sinds maart 2003 onderdeel van Ordina NV When Apple first started out, people couldn’t type. We realized: death would eventually take care of this. Steve Jobs
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Agenda •Visueel (30 minuten) Tonen van de applicatie. Project beschrijving. Principes van hergebruik van de voorkant bekeken. •Technisch (25 minuten) Zelfde principes van hergebruik technisch bekeken. Technische design keuzes. •Vragen?
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Deel 1: van concept naar creatie ( 30 min )
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Veilig Leren Lezen •VOORBEELD 1 Een voorbeeld sessie van een kind wanneer deze de applicatie start
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Project Aanpak •Keuze illustratoren •Keuze stemmen •Keuze technologie •Beschrijven spellen •Thema’s beschrijven (concept/interaction) •Architectuur document
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Project Organisatie Illustraties Animaties Grafische producties Project management Concept grafisch Concept logisch Software Ontwikkeling Architectuur Inhoud productie Audioproductie
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Kernen ( Thema’s ) en Spellen Kern 1 Kern 12 Game 1 Game 2 Game 3 Game 28 Oefenblok Toetsblok Oefenblok Toetsblok •12 thema’s. •Oefenblok vs toetsblok. •Spellen in thema’s. •VOORBEELD 2, thema ‘schatgravers’ en ‘op het podium’.
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Onderdelen van een spel Zoem Grafisch Speaker Grafisch Zoem Audio Speaker Audio Content GrafischContent Audio Content Skin Voortgangsmeter Achtergrond •VOORBEELD 3 OK knop
© 2004 | clockwork is een onderdeel van 3 Type spellen •Leeswoorden – Woordbeeld, herkennen van woorden. Voorbeeld •Spelwoorden – Het kunnen spellen van woorden. VOORBEELD 4 •Begrijpend lezen – Begrijpen van zinnen. VOORBEELD 5
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Niveaus •Niet alle studenten hebben hetzelfde niveau. VOORBEELD 6 Kern Niveau
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Opslag gegevens •Opslag gegevens nodig om voortgang bij te houden. Sessietijd, speltijd en scoring. •Resultaten alleen voor de leerkracht. Kind heeft geen notie van van score en niveau. •Zwijsen software manager. •Leerling menu. •Opslag met behulp van Screenweaver.
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Architectuur Client (kind) Veilig leren lezen Schatkist Leerling- menu Server XML Data storage Client (leerkracht) ZSM Plugin
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Gehele applicatie •VOORBEELD: –Aanmaken leerling. –Selecteren in leerling menu. –Starten van de applicatie. –Tonen van de gegevens.
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Deel 2: Techniek ( 25 min )
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Introductie •Opstarten. •Architectuur opzetten. •Invariantie modelleren - Spellen bestaan uit items en containers. - Spellen maken gebruik van dezelfde functionaliteiten. - Spellen volgen dezelfde flow.
© 2004 | clockwork is een onderdeel van 4 principes van hergebruik •Scheiden van lagen. Items en containers •Services. Veelgebruikte functionaliteiten •Event listener model. Gameflow •Inheritance. Class method overerving
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Scheiden van lagen (items en containers) De lagen: •muisgedrag (mouse over, click of sleep). •grafische content •educatieve content VOORBEELD 7
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Item1Item2Item3 Dupliceer de movieclip. Item template Movieclip met een Skinholder Met skin + gedrag Item1Item2Item3 Content LichtLuchtDicht Item initialisatie
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Services MoveManager Audioplayer Highlight Timer ActivityManager Loader module VOORBEELD 8 (SCHATKIST)
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Event listener model (gameflow) Initialization Start game Start round Finish round Finish game Close game Contentloader Game Statistics GameManager Progressmeter
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Inheritance (Class method overerving) Game 1 ContentLoader SuperContentloader Game 2 ContentLoader Method: startRound
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Refactoring ( Code smell ) •Gedurende de bouw constant refactoring •Halverwege 1 grote refactoring slag •Winst 30% tijd/regels code (30k -> 20K) •Voorbeeld: click/drag game. Logica was wel generiek maar de koppeling moest steeds weer opnieuw gedaan worden.
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Extra’s •Installatie procedure •Distributie procedure •CVS •Content conversie
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Deel 3: vragen en contact informatie
© 2004 | clockwork is een onderdeel van Contactgegevens • •Clockwork BV ‘oranjekerk’ Van Ostadestraat TK Amsterdam Tel:+31 (0) Fax: +31 (0)