EN PRACTISCHE GEVOLGEN VAN LADINGZEKERING IN DE BOUW

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Manoeuvre: in rechte lijn achteruit rijden
Advertisements

CPB-studie Vernieuwingsimpuls 16 mei 2013 Sander Gerritsen Erik Plug Karen van der Wiel.
§3.7 Krachten in het dagelijks leven
Krachten Voor het beste resultaat: start de diavoorstelling.
UITZONDERLIJK VERVOER Update via View > Header and Footer2 UITZONDERLIJK VERVOER Nieuwe reglementering sinds 1 juli 2010.
Vakbekwaamheid vrachtwagenchauffeur
Kracht.
Naam spreker Datum Maagprotectie. Programma 0.00 uurInleiding en doel 0.05 uurStellingen I 0.15 uurSignalen in de praktijk 0.45 uurPreventie in de praktijk.
Lading zekeren.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
VAKBEKWAAMHEID Beroepschauffeurs. VAKBEKWAAMHEID •Wettelijke basis: KB 04/05/2007 •Toepassingsgebied: Houders van een rijbewijs C1, C1+E, C, C+E, D1,
Rechtshandelingen van de Unie
Cilinders De motoren van de pneumatische automatisatie
K3 Vectoren Na de les weet je: Wat een vector is
H 7 Krachten Deel 3 Vectoren.
Toegankelijkheidsquiz
D4A en Toegankelijkheid
Mogelijke oplossingen vrijwilligersbeleid NSL
Is cosmology a solved problem?. Bepaling van Ω DM met behulp van rotatie krommen.
Criminaliteit en veiligheid in de transport- en logistieke sector
Kracht en beweging Versnelde en vertraagde beweging Cirkelbeweging
Newton - VWO Energie en beweging Samenvatting.
Newton - VWO Arbeid en warmte Samenvatting.
Dr. Arnaud de Graaf Naar een Europese winstbelasting EU-rechtelijke obstakels,
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Krachten.
Krachten.
Masterproef door Charles Claeys.  Is het mededingingsrecht van toepassing op de vrije beroepen?  In welke mate?  Is er ruimte voor zelfregulering?
Kist (massa 20 kg) staat op de grond.
Krachten De grootheid en eenheid van een kracht.
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Keurmerk Verlichting Peter van Vlijmen 6 december 2011.
Les 2 Elektrische velden
Elektriciteit 1 Les 4 Visualisatie van elektrische velden
Elektriciteit 1 Basisteksten
Welke van de dames zakt het diepste
Opdracht 1 37 o a) 1,00 cm = 5,0 N ^ c) De lengte van F span is 5,25 cm 1,00 cm = 5 N ^ 5,25 cm = 26,5 N ^ d) De lengte van F voorwerp is 6,49 cm 1,00.
Participeren doe je niet ‘achter de geraniums’. Wat betekent participeren? De deur uit!
Verdragen en inleiding Europees Recht
7.WRIJVING(p189 4B).
MIRA-infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011
TomTom WORK Truck Navigatie woensdag 24 september 2014.
GRENSOVERSCHRIJDENDE HANDHAVING Parters Huidige toestand Europa Bilaterale akkoorden Andere overwegingen eSafety workshop – 2 mei 2007.
De rol van de gemeente bij trillingshinder langs het spoor
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
LADINGZEKERING met een praktische blik
Overladingen Sarah Schoenmaekers Koenraad Vanschoren
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
De kennis van een kracht.
Themamiddag Transport met de juiste ladingzekering
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Voor gezond en veilig werken Toolbox Big Bags. voor gezond en veilig werken Wat is een Big Bag? 2Titel van de presentatie Big Bag = flexibele stortgoedhouder.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Spanbanden Norm EN Norm EN ; Europese norm;beschrijft middels calculaties en tabellen het vastzetten van lading.
1 O.T.M. BELGIAN SHIPPERS’ COUNCIL Belangenorganisatie voor Logistieke Professionals uit Handel en Industrie OTM themacafé Ecocombi's; , Deinze.
Hoofd gewondennest Hoofd SIGMA Leider Kernteam Leider Psychosociaal Opvangteam Instructie per functie EUMED.
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Herhaling Hoofdstuk 4: Breking
Training : 4 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Vorm- en/of bewegingsveranderingen
Bs 8 Transport van mensen
Instructie onderwerp SmartArt-afbeelding met foto's tegen een rode achtergrond (gemiddeld) Ga als volgt te werk als u de SmartArt-afbeelding op deze dia.
Verschillende Soorten krachten
Transcript van de presentatie:

EN PRACTISCHE GEVOLGEN VAN LADINGZEKERING IN DE BOUW WETGEVING &  EN PRACTISCHE GEVOLGEN VAN LADINGZEKERING IN DE BOUW Door Ing.-lic. W.Van Praet Technisch adviseur bij het opstellen van het KB Ladingzekering voor het kabinet van FOD Mobiliteit Belgisch vertegenwoordiger in de werkgroep Ladingzekering van de Europese Commissie Belgisch vertegenwoordiger bij het Europees Normalisatie-instituut CEN Lesgever ladingzekering voor de vakbekwaamheid chauffeur w.vanpraet@telenet.be www.atriumbvba.be © 2011 0495 21 32 43

Gevolgen Bij wegcontrole: o.a. Boete voor ladingzekering Boete voor andere overtredingen Overladen van de lading op andere voertuig Niet tijdig op de werf: verhaal Bij ongeval: o.a Met schade: verhaal Met overlijden: veroordeling van de bedrijfsleider

Tegengehouden bij wegcontrole voor ladingzekering Ladingzekering onvoldoende + geen geldig keuringscertificaat voor de oplegger + rij- en rusttijden overschreden + overgewicht op de assen

Transportbedrijf veroordeeld voor overlijden bij ongeval tijdens lossen als gevolg van ontoereikende ladingzekering

Historiek en achtergrond van ladingzekering Initiatief: IMO Initiatief: Duitsland IMO/ILO/ UNECE-guidelines Duitsland: VDI2700 Initiatief: Duitsland Europa (CEN): EN12195-1 (2003) Duitsland (CEN): EN12195-1 Initiatief Scandinavië/ Europese Commissie EN12195-1 European Best Practise Guidelines for cargo securing on road transport (2006) IMO/ILO/ UNECE-guidelines Initiatief: Minister/Kabinet Mobiliteit KB Ladingzekering van 27.04.2007 Initiatief: deelnemers werkgroep EBPG Europa (CEN): EN12195-1 (2011)

KB ladingzekering Eisen inzake ladingzekering Elke ladingseenheid moet vormstabiel zijn De transporteur heeft recht op informatie De lading moet zodanig gezekerd zijn dat de lading niet kan schuiven of kantelen, rekening houdende met de heersende transportkrachten Ladingzekering berekenen volgens de Europese Richtlijn inzake code van goede praktijk is altijd OK Er zijn 4 methoden om ladingzekering technisch uit te voeren. Deze methoden kunnen alleen of gezamenlijk ingezet worden

METHODES VOOR LADINGZEKERING Transportkrachten die op VOERTUIG inwerken Zwaartekracht 1 G Remkracht van voertuig = 0,8 G Centrifugaalkracht in bocht = 0,5 G Windkracht Vering Transportkrachten die op lading inwerken Zwaartekracht 1 G Aandrijving door omgezette remkracht = 0,8 G Centrifugaalkracht in bocht = 0,5 G Windkracht Vering

Vormstabiliteit Vormstabiliteit moet bewezen kunnen worden door Elke ladingseenheid moet vormstabiel zijn. Vormstabiliteit moet bewezen kunnen worden door - statische hellingstest (26°) - dynamische test

Er kan vooraf nagegaan worden voor elk type van paletbelading of deze weerstaan aan de krachten die tijdens transport optreden door de palet over een hoek van 26° te brengen zonder dat in de twee haaks gelegen richtingen er een belangrijke vervorming of verschuiving van de lading tot buiten het paletgabarit plaats vindt 26° © safetyconsult.be

Voorbeeld uit de bouwwereld

VERHINDEREN VAN SCHUIVEN VAN LADING METHODE 1: VERHOGEN VAN DE WRIJVINGSWEERSTAND TUSSEN LADING EN LAADVLOER tot een waarde waarbij de wrijvingskracht gelijk of groter wordt dan de aandrijvingskracht van 0,8 G voorwaarts en 0,5 G zij- en achterwaarts Technische uitvoering: door gebruik van antislipmatten: - In België: bij voldoende antislipmatten, spanriemen alleen nog ter voorkoming van wandelen en kantelen van de lading. - In Duitsland: bij voldoende antislipmatten, altijd nog steeds een spanriem per paletsectie

Verhoging van de wrijvingskracht doet de restkrachten verminderen

VERHINDEREN VAN SCHUIVEN VAN LADING METHODE 2: DE KRACHTEN DIE OP DE LADING INWERKEN DOORGEVEN AAN VOLDOENDE STERKE OBSTAKELS IN DE LAADRUIMTE Technische uitvoering: - voertuigen met L- of XL-certificaat (alle wanden zijn dan verstevigd). - verstevigd kopschot - steunbok - stijlen KRACHTEN DOORGEVEN betekent: geen lege ruimte tussen lading onderling en tussenlading en wand. (uitzondering: in de breedte wordt in totaliteit max. 8cm toegelaten) (momenteel een courante overtreding) Technische uitvoering opvullen met vormvast materiaal (paletten, stuwkussens, …) opvangen met obstakels (spanriemen, stangen, …)

Insluiten van de lading door voldoende sterke wanden

VERHINDEREN VAN KANTELEN VAN LADING METHODE 3: DE KRACHTEN DIE OP DE LADING INWERKEN OPVANGEN EN VIA VOLDOENDE STERKE VERBINDINGSLIJNEN DOORGEVEN AAN DE LAADVLOER Technische uitvoering: - spanriemen, kettingen, etc… (het is de materiaalsterkte die hier belangrijk is. Gemiddelde LC-waarde: 2000 daN enkel en 4000 daN bij rondsjorring) - verschillende geometrische verbindingspatronen zijn mogelijk (direct verbinden, diagonaal sjorren, kopsjorren, …) - verbinding met de laadvloer bij voorkeur via ankers (die zelf ook voldoende sterk moeten zijn .

Opvangen van restkrachten door voldoende sterke spanlijnen

SHF = Standard Hand Force De normale handkracht die nodig is om de ratel aan te spannen. Hier: 50 daN LC = Lashing capacity Geeft aan hoeveel trekkracht deze spanriem kan verdragen tussen de twee uiteinden Hier: 2000 daN STF = Standard Tension Force Geeft aan hoeveel trekkracht maximaal op deze spanriem kan gezet worden bij het maximaal aanspannen van de spanratel Hier: 320 daN

VERHINDEREN VAN SCHUIVEN VAN LADING METHODE 4: DE KRACHTEN DIE OP DE LADING INWERKEN OPVANGEN DOOR VELE KLEINE WRIJVINGS-KRACHTEN TE CREËREN VIA KLEINE NEERWAARTSE KRACHTEN DIE AANGELEGD WORDEN DOOR HET NEERSJOREN VAN EEN SPANRIEM OVER DE LADING Technische uitvoering: - spanriemen - het is niet de maximale spankracht van een spanriem die telt, maar wel de maximale kracht die met de ratel kan aangelegd worden (= STF-waarde) - de STF-waarde is beperkt (gemiddeld ca. 400 daN) en hiervan kan gemiddeld slechts ongeveer de helft nuttig worden in rekening gebracht

Verhogen van de wrijvingsweerstand door neersjorren (weinig doeltreffend)

Geen verhoging van de wrijvingsweerstand Geen insluiting door wanden Restkrachten worden niet opgevangen door spanlijnen Neersjorren te verwaarlozen