EN PRACTISCHE GEVOLGEN VAN LADINGZEKERING IN DE BOUW WETGEVING & EN PRACTISCHE GEVOLGEN VAN LADINGZEKERING IN DE BOUW Door Ing.-lic. W.Van Praet Technisch adviseur bij het opstellen van het KB Ladingzekering voor het kabinet van FOD Mobiliteit Belgisch vertegenwoordiger in de werkgroep Ladingzekering van de Europese Commissie Belgisch vertegenwoordiger bij het Europees Normalisatie-instituut CEN Lesgever ladingzekering voor de vakbekwaamheid chauffeur w.vanpraet@telenet.be www.atriumbvba.be © 2011 0495 21 32 43
Gevolgen Bij wegcontrole: o.a. Boete voor ladingzekering Boete voor andere overtredingen Overladen van de lading op andere voertuig Niet tijdig op de werf: verhaal Bij ongeval: o.a Met schade: verhaal Met overlijden: veroordeling van de bedrijfsleider
Tegengehouden bij wegcontrole voor ladingzekering Ladingzekering onvoldoende + geen geldig keuringscertificaat voor de oplegger + rij- en rusttijden overschreden + overgewicht op de assen
Transportbedrijf veroordeeld voor overlijden bij ongeval tijdens lossen als gevolg van ontoereikende ladingzekering
Historiek en achtergrond van ladingzekering Initiatief: IMO Initiatief: Duitsland IMO/ILO/ UNECE-guidelines Duitsland: VDI2700 Initiatief: Duitsland Europa (CEN): EN12195-1 (2003) Duitsland (CEN): EN12195-1 Initiatief Scandinavië/ Europese Commissie EN12195-1 European Best Practise Guidelines for cargo securing on road transport (2006) IMO/ILO/ UNECE-guidelines Initiatief: Minister/Kabinet Mobiliteit KB Ladingzekering van 27.04.2007 Initiatief: deelnemers werkgroep EBPG Europa (CEN): EN12195-1 (2011)
KB ladingzekering Eisen inzake ladingzekering Elke ladingseenheid moet vormstabiel zijn De transporteur heeft recht op informatie De lading moet zodanig gezekerd zijn dat de lading niet kan schuiven of kantelen, rekening houdende met de heersende transportkrachten Ladingzekering berekenen volgens de Europese Richtlijn inzake code van goede praktijk is altijd OK Er zijn 4 methoden om ladingzekering technisch uit te voeren. Deze methoden kunnen alleen of gezamenlijk ingezet worden
METHODES VOOR LADINGZEKERING Transportkrachten die op VOERTUIG inwerken Zwaartekracht 1 G Remkracht van voertuig = 0,8 G Centrifugaalkracht in bocht = 0,5 G Windkracht Vering Transportkrachten die op lading inwerken Zwaartekracht 1 G Aandrijving door omgezette remkracht = 0,8 G Centrifugaalkracht in bocht = 0,5 G Windkracht Vering
Vormstabiliteit Vormstabiliteit moet bewezen kunnen worden door Elke ladingseenheid moet vormstabiel zijn. Vormstabiliteit moet bewezen kunnen worden door - statische hellingstest (26°) - dynamische test
Er kan vooraf nagegaan worden voor elk type van paletbelading of deze weerstaan aan de krachten die tijdens transport optreden door de palet over een hoek van 26° te brengen zonder dat in de twee haaks gelegen richtingen er een belangrijke vervorming of verschuiving van de lading tot buiten het paletgabarit plaats vindt 26° © safetyconsult.be
Voorbeeld uit de bouwwereld
VERHINDEREN VAN SCHUIVEN VAN LADING METHODE 1: VERHOGEN VAN DE WRIJVINGSWEERSTAND TUSSEN LADING EN LAADVLOER tot een waarde waarbij de wrijvingskracht gelijk of groter wordt dan de aandrijvingskracht van 0,8 G voorwaarts en 0,5 G zij- en achterwaarts Technische uitvoering: door gebruik van antislipmatten: - In België: bij voldoende antislipmatten, spanriemen alleen nog ter voorkoming van wandelen en kantelen van de lading. - In Duitsland: bij voldoende antislipmatten, altijd nog steeds een spanriem per paletsectie
Verhoging van de wrijvingskracht doet de restkrachten verminderen
VERHINDEREN VAN SCHUIVEN VAN LADING METHODE 2: DE KRACHTEN DIE OP DE LADING INWERKEN DOORGEVEN AAN VOLDOENDE STERKE OBSTAKELS IN DE LAADRUIMTE Technische uitvoering: - voertuigen met L- of XL-certificaat (alle wanden zijn dan verstevigd). - verstevigd kopschot - steunbok - stijlen KRACHTEN DOORGEVEN betekent: geen lege ruimte tussen lading onderling en tussenlading en wand. (uitzondering: in de breedte wordt in totaliteit max. 8cm toegelaten) (momenteel een courante overtreding) Technische uitvoering opvullen met vormvast materiaal (paletten, stuwkussens, …) opvangen met obstakels (spanriemen, stangen, …)
Insluiten van de lading door voldoende sterke wanden
VERHINDEREN VAN KANTELEN VAN LADING METHODE 3: DE KRACHTEN DIE OP DE LADING INWERKEN OPVANGEN EN VIA VOLDOENDE STERKE VERBINDINGSLIJNEN DOORGEVEN AAN DE LAADVLOER Technische uitvoering: - spanriemen, kettingen, etc… (het is de materiaalsterkte die hier belangrijk is. Gemiddelde LC-waarde: 2000 daN enkel en 4000 daN bij rondsjorring) - verschillende geometrische verbindingspatronen zijn mogelijk (direct verbinden, diagonaal sjorren, kopsjorren, …) - verbinding met de laadvloer bij voorkeur via ankers (die zelf ook voldoende sterk moeten zijn .
Opvangen van restkrachten door voldoende sterke spanlijnen
SHF = Standard Hand Force De normale handkracht die nodig is om de ratel aan te spannen. Hier: 50 daN LC = Lashing capacity Geeft aan hoeveel trekkracht deze spanriem kan verdragen tussen de twee uiteinden Hier: 2000 daN STF = Standard Tension Force Geeft aan hoeveel trekkracht maximaal op deze spanriem kan gezet worden bij het maximaal aanspannen van de spanratel Hier: 320 daN
VERHINDEREN VAN SCHUIVEN VAN LADING METHODE 4: DE KRACHTEN DIE OP DE LADING INWERKEN OPVANGEN DOOR VELE KLEINE WRIJVINGS-KRACHTEN TE CREËREN VIA KLEINE NEERWAARTSE KRACHTEN DIE AANGELEGD WORDEN DOOR HET NEERSJOREN VAN EEN SPANRIEM OVER DE LADING Technische uitvoering: - spanriemen - het is niet de maximale spankracht van een spanriem die telt, maar wel de maximale kracht die met de ratel kan aangelegd worden (= STF-waarde) - de STF-waarde is beperkt (gemiddeld ca. 400 daN) en hiervan kan gemiddeld slechts ongeveer de helft nuttig worden in rekening gebracht
Verhogen van de wrijvingsweerstand door neersjorren (weinig doeltreffend)
Geen verhoging van de wrijvingsweerstand Geen insluiting door wanden Restkrachten worden niet opgevangen door spanlijnen Neersjorren te verwaarlozen