regionale economie lokale economie centrumbeheer detailhandel toerisme plaatsmarketing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
De Ontvangst van de Koning
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Duurzaamheid en kosten
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
Regelmaat in getallen (1).
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Afrika: Topo nakijken en leren.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Gemeente Culemborg > Keurmerk Veilig Ondernemen Pavijen Huub van Oorschot Wethouder Economische Zaken.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Transcript van de presentatie:

regionale economie lokale economie centrumbeheer detailhandel toerisme plaatsmarketing

Zeebrugge, 29 september 2011 KMO & Haven

4 Probleemstelling  Uitgangshypothese: “Ondernemingen in de haven doen voor hun toelevering vaak een beroep op ondernemingen buiten West-Vlaanderen”  Maar:  Klopt dit wel?  Waarom doen ze geen beroep op West-Vlaamse KMO’s?  Voor welke producten wel/niet?  Investeringsgoederen  Procesgerelateerde goederen en diensten  Kleinere werkingskosten

5 Enquête  317 enquêtes verstuurd naar bedrijven actief in de haven van Zeebrugge  Respons: 11% (volledig ingevuld)

6 Profiel respondenten: hoofdactiviteit HoofdactiviteitIn aantal Expeditie / douane8 Wegtransport8 Bouwgerelateerde activiteiten5 Goederenbehandeling5 Toelevering voor havenactiviteiten - technisch onderhoud en herstel5 Opleidingen, expertise auto's maritiem, baggerfirma, media4 Intermodaal transport, toegewijde logistiek,...3 Visserij (visvangst en veiling)3 Zakelijke dienstverlening (accountant, consultant, uitzendbureau, …)3

7 Profiel respondenten: hoofdactiviteit HoofdactiviteitIn aantal Grondreinigingscentrum, brandstoffen2 Visgroothandel2 Magazijnopslag2 Rederij en scheepsagent2 Havenbestuur 1 Goederenverwerking (excl. van vis en andere voedingsproducten)1 Visverwerking1 Totaal55

8 Investeringsgoederen

9 Belangrijkste investeringsgoederen In aantal In procent van het aantal respondenten Aankoop installaties, machines en materieel2787,1 Aankoop kantoormaterieel - meubilair2167,7 Bouw - ruwbouw1858,1 Bouw - installatie (sanitair, elektriciteit,...)1548,4 Bouw - afwerking (deuren, ramen, poorten,...)1548,4 Aankoop van auto1341,9 Aankoop van vrachtwagen1135,5 Aankoop van vaartuig26,5 Totaal31393,5

10 In aantalIn procent West-Vlaanderen7866,1 Rest van België3428,8 Buitenland65,1 Totaal118100,0 Investeringsgoederen: Locaties waar men het product aankoopt Indien de goederen in West-Vlaanderen worden aangekocht:  70% in Brugge

11 Investeringsgoederen: Redenen waarom men voor een bepaalde leverancier of dienstverlener kiest In aantalIn procent Kostprijs7339,7 Kwaliteit6434,8 Nabijheid2614,1 Historisch gegroeid94,9 Leverancier is tevens klant63,3 Openbare aanbesteding52,7 Groepscontract10,5 Totaal184100,0

12 Installaties, machines en materieel  89% aankoop in België  32% in West-Vlaanderen (8 respondenten)  Brugge (6 van de 8 respondenten)  68% in de rest van België (17 respondenten)  Oost-Vlaanderen (7 van de 16 respondenten)  Antwerpen (6 van de 16 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (67% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (70% van het aantal respondenten)

13 Kantoormateriaal  100% aankoop in België  68% in West-Vlaanderen (13 respondenten)  Brugge (10 van de 13 respondenten)  32% in de rest van België (6 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (68% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (47% van het aantal respondenten)  Nabijheid (37% van het aantal respondenten)

14 Bouw: ruwbouw  100% aankoop in België  61% in West-Vlaanderen (11 respondenten)  Brugge (5 van de 11 respondenten)  Kortrijk (2 van de 11 respondenten)  39% in de rest van België (7 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (67% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (50% van het aantal respondenten)

15 Bouw: installatie (sanitair, elektriciteit, …)  100% aankoop in België  93% in West-Vlaanderen (13 respondenten)  Brugge (8 van de 12 respondenten)  7% in de rest van België (1 respondent)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (54% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (46% van het aantal respondenten)  Nabijheid (23% van het aantal respondenten)

16 Bouw: afwerking (deuren, ramen, poorten, …)  100% aankoop in België  83% in West-Vlaanderen (10 respondenten)  Brugge (5 van de 8 respondenten)  17% in de rest van België (2 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (57% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (43% van het aantal respondenten)

17 Auto’s  100% aankoop in België  92% in West-Vlaanderen (11 respondenten)  Brugge (9 van de 11 respondenten)  8% in de rest van België (1 respondent)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (50% van het aantal respondenten)  Nabijheid (50% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (33% van de respondenten)

18 Vrachtwagens  90% aankoop in België  100% in West-Vlaanderen (10 respondenten)  Brugge (8 van de 10 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kwaliteit (82% van het aantal respondenten)  Kostprijs (55% van het aantal respondenten)  Nabijheid (27% van het aantal respondenten)

19 Procesgerelateerde goederen en diensten

20 Procesgerelateerde goederen en diensten In aantal In procent van het aantal respondenten Water, gas, elektriciteit1435,9 Brandstof1128,2 Goederenvervoer1128,2 Onderhoud van installaties, machines en materieel820,5 Goederenopslag717,9 Goederenbehandeling615,4 Onderhoud van auto615,4 Reparatie van vrachtwagen615,4 Chemische producten512,8 Aankoop van toebehoren - vrachtwagen512,8 Onderhoud van gebouw512,8 Dienstverlening (advocaten, boekhouders, accountants, bedrijfsrevisoren, …)512,8 Belangrijkste procesgerelateerde goederen en diensten

21 Procesgerelateerde goederen en diensten In aantal In procent van het aantal respondenten Bouwmaterialen410,3 Producten afkomstig van de metaalnijverheid410,3 Leasing van vrachtwagen410,3 Onderhoud van vrachtwagen410,3 Reparatie van auto410,3 Aankoop van toebehoren - auto37,7 Leasing van auto37,7 Reparatie van installaties, machines en materieel37,7 Andere145,1 Totaal39338,5 Belangrijkste procesgerelateerde goederen en diensten

22 In aantalIn procent West-Vlaanderen 5962,8 Rest van België 2425,5 Buitenland 1111,7 Totaal 94100,0 Procesgerelateerde goederen en diensten: Locaties waar men het product aankoopt Indien de goederen in West-Vlaanderen worden aangekocht:  85% in Brugge

23 In aantalIn procent Kostprijs4835,0 Kwaliteit3928,5 Nabijheid1913,9 Historisch gegroeid1712,4 Leverancier is tevens klant75,1 Openbare aanbesteding32,2 Bereikbaarheid21,5 Hoofdkantoor21,5 Totaal137100,0 Procesgerelateerde goederen en diensten: Redenen waarom men voor een bepaalde leverancier of dienstverlener kiest

24 Brandstof  100% aankoop in België  86% in West-Vlaanderen (6 respondenten)  Brugge (5 van de 6 respondenten)  14% in de rest van België (1 respondent)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (43% van het aantal respondenten)  Nabijheid (43% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (29% van het aantal respondenten)

25 Goederenvervoer  100% aankoop in België  63% in West-Vlaanderen (5 respondenten)  Brugge (3 van de 5 respondenten)  37% in de rest van België (3 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (75% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (50% van het aantal respondenten)  Historisch gegroeid (25% van het aantal respondenten)

26 Onderhoud installaties, machines en materiaal  100% aankoop in België  67% in West-Vlaanderen (4 respondenten)  Brugge (3 van de 4 respondenten)  33% in de rest van België (2 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kwaliteit (83% van het aantal respondenten)  Kostprijs (50% van het aantal respondenten)  Nabijheid (33% van het aantal respondenten)

27 Goederenopslag  60% aankoop in België  33% in West-Vlaanderen (1 respondent)  Brugge  67% in de rest van België (2 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (40% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (20% van het aantal respondenten)  Leverancier is klant (20% van het aantal respondenten)  Hoofdkantoor beslist (20% van het aantal respondenten)  Historisch gegroeid (20% van het aantal respondenten)

28 Goederenbehandeling  60% aankoop in België  100% in West-Vlaanderen (3 respondenten)  Brugge (2 van de 3 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (40% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (40% van het aantal respondenten)  Nabijheid (20% van het aantal respondenten)  Historisch gegroeid (20% van het aantal respondenten)

29 Onderhoud van auto’s  100% aankoop in België  100% in West-Vlaanderen (3 respondenten)  Brugge (2 van de 3 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Nabijheid (67% van het aantal respondenten)  Kostprijs (33% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (33% van het aantal respondenten)

30 Reparatie vrachtwagens  100% aankoop in België  100% in West-Vlaanderen (5 respondenten)  Brugge (5 van de 5 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (60% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (60% van het aantal respondenten)  Nabijheid (40% van het aantal respondenten)

31 Bouwmaterialen  100% aankoop in België  80% in West-Vlaanderen (3 respondenten)  Brugge (3 van de 3 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (75% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (25% van het aantal respondenten)  Nabijheid (25% van het aantal respondenten)  Openbare aanbesteding (25% van het aantal respondenten)

32 Kleinere werkingskosten

33 Belangrijkste kleinere werkingskosten Werkingskost In aantal In procent van het aantal respondenten Brandstof1542,9 Kantoorbenodigdheden (papier, pen,...) en drukwerk1131,4 Water, gas, elektriciteit1131,4 Afvalophaling720,0 ICT720,0 Verzekeringen andere dan personeel (brand, diefstal, rollend materieel, …)720,0 Onderhoud van installaties, machines en materieel514,3 Bewaking411,4 Advertenties, publiciteit411,4 Werkkledij en textielverzorging411,4

34 Belangrijkste kleinere werkingskosten Werkingskost In aantal In procent van het aantal respondenten Dienstverlening (advocaten, boekhouders, accountants, bedrijfsrevisoren)38,6 Opleidingen, vorming, bijscholing38,6 Leasing van vrachtwagen38,6 Onderhoud van gebouw38,6 Onthaalkosten en receptiekosten (catering)25,7 Leasing van installaties, machines en materieel25,7 Onderhoud van kantoormaterieel - meubilair25,7 Onderhoud van auto25,7 Reparatie van installaties, machines en materieel25,7 Andere822,9 Totaal35300,0

35 In aantalIn procent West-Vlaanderen5963,4 Rest van België2628,0 Buitenland88,6 Totaal93100,0 Kleinere werkingskosten: Locaties waar men het product aankoopt Indien de goederen in West-Vlaanderen worden aangekocht:  71% in Brugge

36 In aantalIn procent Kostprijs3729,1 Nabijheid3326,0 Kwaliteit3225,2 Historisch gegroeid1310,2 Monopolie Electrabel64,7 Leverancier is tevens klant32,4 Hoofdkantoor32,4 Totaal127100,0 Procesgerelateerde goederen en diensten: Redenen waarom men voor een bepaalde leverancier of dienstverlener kiest

37 Brandstof  92% aankoop in België  100% in West-Vlaanderen (12 respondenten)  Brugge (9 van de 12 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (62% van het aantal respondenten)  Nabijheid (54% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (23% van het aantal respondenten)

38 Kantoorbenodigdheden en drukwerk  89% aankoop in België  50% in West-Vlaanderen (4 respondenten)  Brugge (4 van de 4 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (44% van het aantal respondenten)  Nabijheid (33% van het aantal respondenten)  Hoofdkantoor beslist (22% van het aantal respondenten)

39 Afvalophaling  100% aankoop in België  80% in West-Vlaanderen (4 respondenten)  Brugge (3 van de 4 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (67% van het aantal respondenten)  Nabijheid (50% van het aantal respondenten)

40 ICT  86% aankoop in België  50% in West-Vlaanderen (3 respondenten)  Brugge (2 van de 3 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kostprijs (71% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (43% van het aantal respondenten)  Historisch gegroeid (29% van het aantal respondenten)  Nabijheid (29% van het aantal respondenten)

41 Verzekeringen (exclusief personeel)  100% aankoop in België  71% in West-Vlaanderen (5 respondenten)  Brugge (3 van de 5 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Nabijheid (50% van het aantal respondenten)  Kostprijs (33% van het aantal respondenten)  Kwaliteit (33% van het aantal respondenten)  Historisch gegroeid (33% van het aantal respondenten)

42 Onderhoud installaties, machines en materiaal  100% aankoop in België  80% in West-Vlaanderen (4 respondenten)  Brugge (4 van de 4 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kwaliteit (60% van het aantal respondenten)  Kostprijs (40% van het aantal respondenten)  Nabijheid (40% van het aantal respondenten)

43 Bewaking  100% aankoop in België  50% in West-Vlaanderen (2 respondenten)  Brugge (2 van de 2 respondenten)  Belangrijkste reden keuze leverancier of dienstverlener:  Kwaliteit (75% van het aantal respondenten)  Nabijheid (25% van het aantal respondenten)  Historisch (25% van het aantal respondenten)

44 Conclusies

45 Conclusie  Veel aankopen in West-Vlaanderen  investeringsgoederen (66%)  procesgerelateerde goederen (63%)  kleinere werkingskosten (63%)  Als aankopen in West-Vlaanderen:  investeringsgoederen: 70% in Brugge  procesgerelateerde goederen: 85% in Brugge  kleinere werkingskosten: 71% in Brugge

46 Conclusie  Redenen keuze leverancier of dienstverlener: KostprijsKwaliteitNabijheid Investeringsgoederen40%34%14% Procesgerelateerde goederen35%28%14% Kleinere werkingskosten29%25%26%

47 Vervolgtraject: gesprekken met grote spelers

48 Conclusies  Afhankelijkheid van moederbedrijf minder groot dan aanvankelijk vooropgesteld  eigen beslissingsmacht  Mogelijkheden samenwerking met KMO’s  Investeringsgoederen: miniem (zeer specifieke/nichegerichte nood)  Werkingsgoederen: grote bereidheid om met lokale spelers te werken  Keuze leverancier afhankelijk van:  Prijs (!!)  Kwaliteit en betrouwbaarheid dienstverlener

49 Algemene conclusie De haven biedt zeker afzetmogelijkheden voor KMO’s Maar deze moeten ZELF de stap naar de havenbedrijven zetten

Vragen of opmerkingen? Dank voor uw aandacht!