10 tips voor een gouden start Groeitips Ivo Bols Core Business Office Ivo Bols info@cbo.be 10 tips voor een gouden start Groeitips Sinds 1985 ervaring in eigen KMO bedrijf met 5 medewerkers. Actief betrokken bij de interne organisatie en begeleiding van KMO-bedrijven en hun zaakvoerders. Onze begeleiding bestaat erin om een duidelijke visie op te bouwen en deze visie om te zetten naar concrete planning via aangepaste instrumenten (checklist, werkprocedures, software).
Succes als ondernemer... Is niet enkel een kwestie van hard werken Maar ook van: visie-ontwikkeling organisatie planning (e-)marketing
1. Zorg voor een breed fundament Verkoop Evalueer alle facetten van uw bedrijf : Uw bedrijf Productie Aankoop R&D Leg verbinding tussen uw strategie en uitvoerende taken Manage- ment Admini- stratie Core Business Office werkt hiervoor met een checklist van 72 evaluatie punten. Op basis van de checklist worden verbeteringsprojecten opgestart en uitvoerende taken opgesteld. Het spreekt voor zich dat, als alle uitvoerende taken zijn uitgevoerd voor een project, het project is afgewerkt en dat ook het strategisch doel bereikt werd.
1. Zorg voor een breed fundament Core Business Office werkt hiervoor met een checklist van 72 evaluatie punten. Op basis van de checklist worden verbeteringsprojecten opgestart en uitvoerende taken opgesteld. Het spreekt voor zich dat, als alle uitvoerende taken zijn uitgevoerd voor een project, het project is afgewerkt en dat ook het strategisch doel bereikt werd.
2. Veranker uw ervaring en kopieer dan Een geweldig idee ? => Begin klein Product Concept Productiemethode Laat dit wiel rondlopen en kopieer dan het concept Bouw aan uw concurrentieel voordeel, blijvend en in stilte. Vb . : organisatieadvies – staat niet op onze offerte maar blijkt uit al onze klantencontacten, zelfs de inkom op ons bedrijf… Een marktleider deurenfabrikant is 10 jaar geleden begonnen met een installatieteam van 3 mensen en 1 cammionette met gereedschap in. Zij plaatsten alleen deuren die ze aankochten…. Kocht daarna een kleine CNC-machine om eigen deuren uit te frezen. Verdubbelde zijn omzet door een 2de cammionette te installeren met 3 mensen. Heeft vandaag een productiehal voor 20.000 deuren per jaar met een 10-tal installatie teams… Dit bedrijf is ondertussen marktleider en maakt zijn eigen deuren van A tot Z inclusief kassementen van hout en metaal. Heeft eigen keuringsorganisatie – concurrentie moet zijn certificaten bij hem kopen, andere productiefabrikant (Mobilis) opgekocht. 15 jaar geleden zou er niemand van durven dromen hebben …. Vandaag kijken zij uit naar Europese uitbreiding en gaan zij de concurrentie aan met grote zweedse deurfabrikanten.
3. Voer een personeels-onafhankelijke administratie Laat de groei van uw bedrijf niet afhangen van personeelswissels Standaard werkprocedures Routinematige uitbouw zo weinig mogelijk uitzonderingen Ondersteunende (standaard)software Personeelsonafhankelijke administratie Laat de groei van uw bedrijf niet afhangen van personeelswissels. Opnieuw dure opleidingen en lange inwerktijden. Standaard werkprocedures Routinematige uitbouw – zo weinig mogelijk uitzonderingen Ondersteunende (standaard)software Voorbeelden : · Notenfabrikant (magazijn-artikelstructuur) heeft ook invloed op communicatie met klanten (verkopers dus) . Magazijnier die kennis moet hebben van noten is moeilijk te vinden. Dus alles op basis van artikelnr. Is veel gemakkelijker. Boekhouding en facturatie. Software wordt niet ziek….
4. Leer delegeren (door op te volgen) Grootste beperking van je groei = alles zelf willen doen Structureer je interne organisatie (geen post-it) CONTROLE is het middel tot VERTROUWEN geen blind vertrouwen maar opvolgen leer je medewerkers zichzelf op te volgen en jou te controleren bied de juiste tools (software) aan… Maak van uw bedrijf een “(zelf)lerende organisatie”. Analyse Afspraken Briefing Navolging Evaluatie DELEGEREN U beperkt uw groei het meest door alles zelf te willen doen. En ja ik weet het; jij kan alles beter zelf doen….maar toch. Structureer uw interne organisatie : geen post-it…(sorry 3M). CONTROLE is het middel tot VERTROUWEN · Geen blind vertrouwen maar opvolgen. · Leer je medewerkers zichzelf op te volgen en jou te controleren. · Biedt de juiste tools (software) aan… dus geen post-it of berichtnotities maar een degelijke werkorganisatie en interne communicatietools. BOUW aan een lerende organisatie Bouw een lerende organisatie
5. Delegeer NIET Coaching van uw medewerkers Beloning van uw medewerkers Financiële opvolging Belangrijke klanten Strategie en visie Betekent niet dat u zich niet kan laten bijstaan maar geef het niet volledig uit handen !!! Om de vinger aan de pols te houden van uw eigen bedrijf moet u een aantal dingen zelf opvolgen….
6. Bouw controlepunten in Korte en lange termijn Operationele kerncijfers. Orders per dag Omzet per week Aantal telefoons per dag/week…. Financiële kerncijfers Boekhouding Prijslijst wijziging. Versmarkt. Door een layout wijziging van de prijslijst storte de omzet van een belangrijke klant in. Deze klant bestelde dagelijks. Bleek dat hij de prijslijst gebruikte als interne bestelbon en na de wijziging konden zijn medewerkers er geen zicht meer op krijgen dus stelde ze het product ook niet meer voor aan hun eigen klanten.
7. Zoek hulp bij brandjes blussen Indien u het gevoel hebt alleen maar brandjes te blussen…. Indien u het gevoel hebt over een lange periode uw geplande taken niet te kunnen uitvoeren…. Zoek hulp bij iemand extern ; collega , boekhouder, consultant, trainingen,… Een belangrijk alarmsignaal Telefoons van klanten Hulproep van uw productie U wordt geleefd van de ene brand naar de andere en hebt voor niks anders tijd…. Uw bedrijf is dan op lange termijn in gevaar….!!!! Uw gezondheid is op lange termijn in gevaar …. !!!!
8. Bewaak zelf de financiële gezondheid van je zaak Je kan dit niet uitsluitend aan je boekhouder overlaten 80% onderschat zijn financiële behoeften & overschat zijn inkomsten van jaar 1 Sta erop dat je klanten je stipt betalen, durf naar jouw geld vragen… Werk met financiële kerncijfers Omzet per medewerker, winst per medewerker gemiddeld bedrag per factuur Aantal creditnota’s per maand BVB Irisoft : Het niet nakomen van betalingsafspraken heeft invloed op de prioriteit en planning van het project Andere projecten krijgen voorrang. 1 week betalingsuitstel =/= 1 week opleveringsuitstel. maar kan 3 maanden later zijn….. Andere (wel betalende klanten) gaan voor….
9. Bouw win-win relaties uit Met leveranciers (kritisch maar gezonde aankooppolitiek) Met klanten Met collega’s / concurrenten Win-Win-Win (MVO) Win win win Ook win in groter geheel… Maatschappelijke verantwoordelijkheid : Etisch verantwoord ondernemen Bvb milieu , stagiaers, evenwicht tussen woon-werk verhouding van uw medewerkers Nooit ondernemen ten koste van …. Op kap van ….
10. Zorg dat je er niet alleen voor staat Als manager van uw bedrijf bent u eenzaam… Maak gebruik van adviesinstanties Onderhoud voldoende contacten met gelijkgezinden Zorg dat je thuisfront je project onder-steunt en niet tegenwerkt
Ivo Bols Core Business Office Info@cbo.be