De viaduct van Millau Samenstelling Auteursteam Technix 2 Bijlage bij Technix 2 - Activiteitenboek
Impressies over de bouw van de hoogste brug van de wereld VIADUCT VAN MILLAU Impressies over de bouw van de hoogste brug van de wereld
In de vallei van de Hérault staat een middeleeuwse tweelingbroer van de viaduct van Millau (Fr)
Beleef hier de bouw van dit technologisch “hoogstandje” mee. computerontwerp In de vallei van de Tarn werd op 10 oktober 2001 gestart met de bouw van de hoogste brug van de wereld. Beleef hier de bouw van dit technologisch “hoogstandje” mee.
Een vergelijking met de Eiffeltoren toont dat de bouw van deze constructie niet alleen spectaculair maar ook een technologisch hoogstandje werd
DE VIADUCT IN CIJFERS * 2460m : totale lengte * 7 : aantal pijlers * 77m : hoogte laagste pijler (P7) * 245m : hoogte hoogste pijler (P2) * 87m : hoogte van een mast * 154 : aantal kabels * 4,2 m : dikte van brugdek * 32,05 m : breedte van brugdek * 85 000 m³ : totaal volume beton * 40 000 t : totaal gewicht van stalen constructies
Gedurende 39 maanden permanent 500 mensen aan het werk
Werkwijze opbouw van de constructie
De constructie speelt zich af in 39 maanden 10.10.2001 : start werken, installatie werf januari 2002 : funderingen pijlers juni 2002 : start pijlers september 2002 : start bouw brugdek februari 2003: toevoeging eerste brugdekdeel december 2003 : einde pijlers 28 mei 2004 : samenvoegen twee brugdekken lente 2004 : start uitrustingen april 2004 : plaatsing masten en kabels zomer 2004: demonteren voorlopige pijlers 10.01.2005 : einde van de werken
FUNDERINGEN VOOR DE PIJLERS
BOUWEN VAN DE PIJLERS
BOUWEN VAN DE VOORLOPIGE PIJLERS
ASSEMBLAGE VAN DE BRUGDEKKEN
PLAATSEN VAN DE BRUGDEKKEN
OPRICHTEN VAN MASTEN
SAMENVOEGEN VAN DE TWEE BRUGDEKKEN 28 mei 2004
VOLTOOING :10 januari 2005 Met het verwijderen van de voorlopige pijlers, het aanbrengen van de uitrustingen en de afwerking vormt deze viaduct het monument op de autostrade naar de zon (A.75)
Einde