Evaluatie van de basisdata voor de indicatoren van sociale inclusie Centrum voor Sociaal Beleid – Herman Deleeck Karel van den Bosch (met veel dank aan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Advertisements

Edushock leerfestival
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Kinderbijslag BRC Van zelfsprekendheid naar nieuwe inzichten
SHS Securities Holdings Statistics - Algemene Presentatie Roger DE BOECK Senior Expert Brussel, 18 december 2012 Presentatie voor kredietinstellingen en.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Een internetpanel als meetinstrument? Jelke Bethlehem en Barry Schouten NOSMO-middag Internetpanels – 12 nov 2004.
Een financiële uitwerking van de zonnepanelen.
Armoede uitsluiten, armen insluiten
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Onderwerpen Achtergrond en aanleiding vernieuwing statistiek
Welkom 1.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Lancering van de Vlaamse projecten in het kader van ESFRI Brasschaat, 7 mei 2012 Verouderen in Europa Prof. dr. Bea Cantillon Promotor SHARE-België Centrum.
Resultaten enquête tuchtwet
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
De onderkant van de Belgische pensioenbescherming In welke mate lopen (rust)gepensioneerden een risico op armoede? Hanne Vandermeerschen Pensioencolloquium.
Colloquium: internationale dag van de ouderen
Vragenlijstontwikkeling op het CBS: van pre-test tot evaluatie
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 18 Begrippen & 85 t/m Begrippen Collectieve regelingen Regelingen die gelden voor alle mensen van een bepaalde groep.
Inkomen 22 Begrippen H7.
Bedoelde en onbedoelde gevolgen van detentie
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
HOOFDSTUK 13 ONGELIJKHEID, ARMOEDE EN HERVERDELING
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ 1 Wonen in Vlaanderen Nieuwe gegevens over woningen en bewoners 9 maart 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Armoede treft 1 op 5 ouderen
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
Hulp bij vertrek van werknemers
Verbist, G., & Vanhille, J. (2012). Een simulatie van huursubsidies voor huishoudens in Vlaanderen: een verdelingsanalyse. CSB berichten, (1), Geraadpleegd.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Bijpraten over de Wmo
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Welkom bij DUO.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 Workshop Alfaconstructie.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Wonen in Vlaanderen: gegevens en mogelijkheden SILC 1 Kristof Heylen en Sien Winters Wonen in Vlaanderen: gegevens en mogelijkheden van EU SILC.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Externe tevredenheids-enquête 2017 Resultaten
“…een ongeëvenaarde hoogstaande samenlevingsvorm, het geestelijk ideaal van Europa”
Armoede en sociale uitsluiting
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
DE VAL VAN DE LAGE MIDDENKLASSE?
De evolutie van de woonsituatie in Vlaanderen in de periode
Transcript van de presentatie:

Evaluatie van de basisdata voor de indicatoren van sociale inclusie Centrum voor Sociaal Beleid – Herman Deleeck Karel van den Bosch (met veel dank aan het SILC-team van StatBel)

2 Gegevensbronnen voor NAPincl •SILC (Statistics on Income and Living Conditions) •Arbeidskrachtentelling •Gezondheidsenquête •Administratieve gegevens  In deze uiteenzetting focus op SILC

3 Europese context SILC •SILC is gebaseerd (vanaf 2004) op een Verordening van het Europese Parlement en de Raad (1177/2003) •SILC wordt ingericht (zal worden ingericht) in alle Lidstaten van de EU (inclusief de nieuwe) + Noorwegen en IJsland. •Doel: vergelijkbare gegevens inzake inkomensverdeling en sociale uitsluiting voor de gehele EU.

4 Korte voorgeschiedenis SILC •Proefenquête in 2002 •1 e volledige enquête in België nam hier binnen de EU het voortouw. •Opstartproblemen in 2003: -werving van interviewers in sommige gemeenten -programmering van de vragenlijst in CAPI •Deze problemen lijken opgelost in 2004.

5 Opzet 1: roterend panel •“Roterend panel” Dwz. ieder jaar valt een kwart van de huishoudens af; deze worden vervangen door nieuwe huishoudens. Dus ieder huishouden doet maximaal 4 jaar mee. •Doel: longitudinale gegevens over armoede en sociale uitsluiting, met tegelijk behoud van cross-sectionele representativiteit.

6 Opzet 2: verantwoordelijkheden •Centrale (EU) doelstellingen; uitvoering lokaal (door Lidstaat) •Door Eurostat opgelegd: -Minimale effectieve steekproefomvang -“Target variables”: door Eurostat duidelijk omschreven variabelen, aan te maken obv de verzamelde SILC gegevens.

7 Opzet 2: verantwoordelijkheden •Lokale uitwerking door StatBel (in consultatie met Eurostat): - steekproeftrekking - vragenlijst - veldwerk - verwerking (controle, imputatie) - weging. •Mijn Evaluatie: verdeling verantwoordelijk- heden duidelijke verbetering tov ECHP

8 Populatie en steekproefkader •Populatie: private huishoudens in België. •Steekproefkader: Rijksregister. •Implicaties: -geen personen in collectieve huishoudens, -probleem voor daklozen, -probleem voor personen die feitelijk niet verblijven op het adres waar zij gedomicilieerd zijn.

9 Steekproeftrekking •Twee-traps steekproef -1e stap: selectie (deel)gemeenten -2e stap: selectie huishoudens •Globaal proportioneel aan populatie per gewest. •Maar rekening houdend met verwachte non- respons.

10 Steekproef: aantallen •Lichte oververtegenwoordiging Brussel en Wallonië, •Ondervertegenwoordiging Vlaanderen

11 Vragenlijst •Gericht op Eurostat “Target Variables” •Dus uitgebreid over inkomens, beperkter op andere domeinen. •Aanvullende vragen op Belgisch niveau (vooral over sociale uitsluiting) •Inbreng van externe expertise op initiatief StatBel.

12 Inkomensmeting •Inkomensbegrippen: -Totaal bruto-inkomen huishouden -Totaal netto beschikbaar inkomen huishouden -Beide voor afgelopen kalenderjaar (2003). •Noodzaakt voor meeste inkomenscomponent vragen naar: -al dan niet ontvangen -normaal bruto bedrag -normaal netto bedrag -aantal maanden

13 Veldwerk •Uitgevoerd door interviewers van StatBel. •Interview in CAPI. •Twee-daagse training voor interviewers •Periode: September tot December 2004 (vanaf 2006: April – Juni) •Deelname vrijwillig (itt Arbeidskrachtentelling) •Respondenten ontvangen €30 per hh. •Huishoudvragenlijst •Invididuele vragenlijst (voor alle 16+).

14 Respons •Lage respons in Brussel (zoals in de meeste enquêtes).

15 Redenen niet-interview •Geen interviewer beschikbaar •Geen contactname •Nooit thuisgevonden •Weigering

16 Interne respons •Respons van individuen binnen huishoudens met tenminste 1 interview. •[nog toe te voegen ]

17 Representativiteit •[Grafieken nog toe te voegen ]

18 Item non-respons •Lonen: 3% •Inkomsten uit zelfstandige arbeid: 64% •Werkloosheidsuitkering (gewoon): 3% •Pensioenen (wettelijk): 4% •Kinderbijslag (gewoon): 3% •Inkomen uit roerend vermogen: 55% •Mijn evaluatie: globaal goed ; probleem bij zelfstandigen.

19 Verwerking •Controle en correctie extreme waarden •Imputatie ontbrekende inkomensgegevens •Voor beide: -gevarieerde technieken -rekening houdend met consistentie en verbanden tussen variabelen -en met institutionele informatie (bijv. maximale bedragen) •Mijn evaluatie: grote verbetering tov ‘mechanische’ verwerking van de ECHP

20 Conclusies: sterke punten •Redelijk omvangrijke steekproef •Doelgerichte vragenlijst •Degelijke verwerking •Openheid naar buiten StatBel •Enthousiast, capabel en toegewijd SILC-team

21 Conclusies: aandachtspunt 1 •Steekproef toch nog klein voor: -Brussel -Specifieke groepen, zoals werklozen, éénoudergezinnen enz. -Uitbreiding eventueel via co-financiering door Belgische instellingen.

22 Conclusies: aandachtspunt 2 •Veldwerk en Respons -Respons eerder laag -Weinig informatie over veldwerk: •hoeveel pogingen tot contact? •wijze van contact •hoe worden interviewers opgevolgd? -Betaling (motivatie) interviewers •Benutten van expertise elders opgebouwd. -bijv. effectievere inzet premie voor huishoudens.

23 Conclusies: aandachtspunt 3 •Koppeling SILC enquête gegevens aan administratieve gegevens (SZ, Fiscaal). •In eerste instantie voor validering enquêtegegevens, maar met uiteindelijk doel vragen te kunnen schrappen -Verlichting last voor respondenten & enquêteurs -Kortere vragenlijst  grotere steekproef -Exacte institutionele informatie van groot belang voor beleid (wie zit precies in welk statuut?) vanwege specificiteit en selectiviteit maatregelen.