De do's en don'ts bij een effectieve lokale zonne-energie campagne Solar Days 2014 Wageningen 15 mei Ruth Mourik/DuneWorks.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Luchtvaart techniek en krachten
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
“Hoe kom ik aan klanten?”
Energiebesparing in het huishouden
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
De Slippertjes.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Psychologie en energiebesparing
7.2: Duurzaam wonen en werken. Duurzame huizenbouw FSC gekeurd hout gebruiken Voor rioleringsbuizen en regenpijpen hergebruikt PVC gebruiken Het huis.
Pleegzorg.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
die niet om jou zou huilen.
Loverboys.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Denkstof seizoen 3 aflevering 12
Alpe d’HuZes Huh?....Wat is dat?.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Aanpak gezamenlijke Energiebesparing acties
Ik voel me zo alleen !.
Noot voor de workshopgever: Deze presentatie kan gebruikt worden als inleiding bij de workshop en de activiteit rondom het uitdelen van de 25 mei actie.
Een website ontwerpen met Peter en Tink
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Welkom op onze thema-avond
Het Nederlandse Rode Kruis
Tijd is tijdloos.
Interpreteren van data
Aan de slag met de BETERapp
Vraag aan de Helpdesk: Hoe kan ik LIEFDE installeren?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Jezelf kort voorstellen.
ADVENT 2014.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Help! Verzuim voorkomen
Kinderen over de liefde Grappige uitspraken en quotes
Visie & Strategie.
Psychologie van de duurzaamheid
Duurzaamheid – energieneutraliteit
21 Maart Introductie  Doel van de avond  Wie zijn wij  Stichting Borne Duurzaam!  Studenten Saxion  Pultzer Solar.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Onze doelen en visie in beeld
Noodhulp aardbeving Nepal. Aardbeving op 25 april Aardbeving van 7,9 op de schaal van Richter van heeft duizenden mensen het leven gekost. -Meer.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Solliciteren: wat wil ik?
INHOUD 1. Ons idee 1.1 Waar kan het worden toegepast? 1.2 Hoe werkt het? 1.3 Welke materialen worden er gebruikt? 2.Berekeningen 2.1 Hoeveel kost het?
Wie zijn wij? Graag willen wij ons eerst aan u voorstellen. Wij zijn Brando en Lianne met Samuel, Ruth, Salomé, Yaela en Jaimie van Oosten, Arjan, Marissa.
Welkom ik maak me sterk.
Op zoek naar antwoord.
Verschillende rollen en stijlen
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Crowdfunding.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek

op eigen dak Eigen introductie. Bedoeling van de avond.
BRYAN ROMBOUT 2KD -VERHAAL EN EIGENSCHAPPEN -MIJN GEZIN -VRIJE TIJD -SCHOOLLOOPBAAN -SCHOOLVAKKEN -PROFIEL KEUZE -VERANDERINGEN -MIJN TROTS.
Transcript van de presentatie:

De do's en don'ts bij een effectieve lokale zonne-energie campagne Solar Days 2014 Wageningen 15 mei Ruth Mourik/DuneWorks

Een selectie van lessen Twee soorten gedrag…. 1.Eigenbelang 2.NU en hier 3.Samen kom je verder 4.Voorbeeld doet volgen 5.Wat je niet ziet vergeet je weer

Twee gedragingen

We willen weten wat er voor ons in zit

We waarderen het heden meer dan de toekomst

We willen niet alleen de lasten dragen

voorbeeld doet volgen

Wat je niet ziet vergeet je weer

Hoe word ik gemotiveerd? Welk gedrag moet ik veranderen? Wat zal het me nu “kosten”? Wordt het moeilijk? Wat krijg ik ervoor terug? Moet ik als eerste? Wat moet ik doen en wat gaan anderen doen? Doe ik het alleen of met anderen? Krijg ik hulp? Word ik beloond? Zal ik terugkoppeling krijgen? Wie gaat mij die feedback geven? vragen die mensen hebben bij zonne- energie subsidies en campagnes…

Maar….Veel subsidie campagnes gebaseerd op neo klassieke economie: gebrek aan geld en info Plaatjes:

Ps: je zult het even moeten voorschieten en het kan wel even duren voordat je het geld ontvangt… Laat het installeren en als je het niet begrijpt… just don’t touch the button… We hebben alleen een rekening nodig, en zullen het waarschijnlijk niet komen controleren We willen alleen maar weten hoeveel panelen of KW/h geplaatst zijn en op hoeveel huizen Of anderen het ook doen? Euh, kijk zelf even op de daken van je buren?

xx Sociale norm benadering

Ps: je zult het even moeten voorschieten en het kan wel even duren voordat je het geld ontvangt… Laat het installeren en als je het niet begrijpt… just don’t touch the button… We hebben alleen een rekening nodig, en zullen het waarschijnlijk niet komen controleren We willen alleen maar weten hoeveel panelen of KW/h geplaatst zijn en op hoeveel huizen Maar anderen doen ook mee! we doen het samen, je bent niet alleen! En dat scheelt je geld!!!

Ze zijn heel goed in wat ze beogen te doen… • Subsidie vaak tot max gebruikt, vaak voor einde van termijn • Kunnen helpen de markt te laten groeien • Veel daken voorzien van panelen of collectoren • Mensen die aankoop al van plan waren gaan vaak net een stapje verder • Soms laten ze inderdaad een nieuwe norm ontstaan Maar als we willen leren van dit verhaal: • Het zijn eenmalige programma's, vaak geen vervolg • Vooral gericht op geldelijk gewin, op individu • Heel erg technologie gedreven • Paradox: geld en info… • Alleen focus op aankoopgedrag Hoe goed matchen deze campagnes met de mensen en hun gedrag?

Lessen 1.WIFM • Niet alleen aan geldelijk gewin appelleren • Gebruik echte of labels voor verwanten in campagnes: moeder natuur, kinderen 2.NU EN HIER • Maak de toekomstige beloning zichtbaar en zeker • Niet hoeven voor te schieten en snel de effecten van investeren zien 3.SAMEN STERK • Communities • Duurzame competities (buren, straat, wijken), • Beloon door effort zichtbaar te maken

Lessen 4.VOORBEELD DOET VOLGEN • Creeer “zonneenergie is normaal“ norm, • Gebruik groene opinieleiders • Maak zichtbaar wat de rest doet 5.MAAK HET ZICHTBAAR • Haak aan bij wat mensen belangrijk vinden, zien, voelen, ruiken…. • Meet, en koppel terug • Niet alleen op geld, ook moeilijk zichtbaar te maken voordelen zoals welzijn, comfort, gezondheid Stop niet bij de aankoop, maar neem ook het gewoontegedrag in huis mee om de verduurzaming van onze energiehuishouding echt te laten gebeuren!!!!

Succesvolle verdere campagnes en je wint er ook nog wat mee, geld, een gezonder milieu, contact met je buren, een goed gevoel Wij zorgen voor gecertificeerde installateurs die goed materiaal gebruiken. Wij zullen een training verzorgen zodat ze weten hoe ze alles moeten uitleggen Niet alleen geldbesparing maar ook effecten op milieu, gezondheid, welzijn tetradyn.com; twittermania.nl; michja81.wordpress.comwww.eviont.nlwww.zonne-energie-fryslan.nlmichja81.wordpress.com

HARTELIJK DANK! Ruth Mourik: