BioComposiet Van restafval naar product BioComposiet groep : Perry van Adrichem Ricardo Struik Tim van Paassen Arno Droogers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van restafval naar product
Advertisements

Kunnen microben wel nuttig zijn?
Planten hebben licht nodig om te groeien en om bladgroen aan te maken.
P 3.2 Kwetsbaar ecosysteem
P 3.2 Kwetsbaar ecosysteem
Milieuproblemen in Nederland
Thema 1 Noah, Yaimo en Ivar Water.
Door: Tim Ties Deniz Jerom Sten
Aardrijkskunde Thema 1 water.
Gemaakt door Noah en Siddhart
Temperatuur en volume Uitzetten of krimpen
§ 1 NATUURLIJKE OMGEVING
Hoe en waarom brengt de burger zijn snoeihout snel naar de biomassa verbrander? Van consument tot biomassaleverancier.
Hoe ik paddenstoel word
Nieuwe stoffen, nieuwe materialen
2.2: Meer kennis, meer voedsel
7.1: duurzame ontwikkeling
Erbeterdezaak.nl Duurzame groei De “paradigm shift” door het Cradle to Cradle denken.
Uitvinders wedstrijd!!!!!!!!! Door: Adam & Lars.
Aardrijkskunde Thema 1 water
Toerisme in Zuidoost Azië
Elke plant zijn eigen plek
Leefwereld Les 2 Producten van het land.
De afvaldetectives op bezoek bij McDonalds
Glucose als grondstof. Glucose ontstaat d.m.v. fotosynthese
Afval Hoe kom je eraan? Wat moet je ermee?.
Archeologie voor pakket ++s Les 4: Het feitelijk opgraven.
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
THEMA: DUURZAAM LEVEN LEVEN MET RESPECT VOOR MENS EN MILIEU
Presentatie module 2 Door: Romy Bongers, Claire Lambriex en Sanne Theeuwen.
INHOUD 1. Ons idee 1.1 Waar kan het worden toegepast? 1.2 Hoe werkt het? 1.3 Welke materialen worden er gebruikt? 2.Berekeningen 2.1 Hoeveel kost het?
Thema 2 PLANTEN Basisstof 4 BLADEREN.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Plastic.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Sience project milieuvriendelijk gebouw Door: Ilse Bosch, Fé Bracco Gartner en Jennifer Murphy.
Dieren op de boerderij. Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Organische meststoffen test. Terugblik Wat hebben we de afgelopen 3 weken gedaan?
Klaren EN Bottelen Theo Jacobi. Klaren EN Bottelen Theo Jacobi.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Soorten meststoffen test.
Op sneeuwklas in Zwitserland
TOGO West-Afrika.
BLOKBOEK NATUUR 7 LES 5 - PLANTEN.
Welkom Havo 5..
Groeifactoren.
Organische meststoffen
Appelsap Productie en klaring.
Een werkstuk schrijven
Grondstoffenplan Uitgangspunten Startnotitie: afvaldriehoek Kosten
Veilig en verantwoord werken
Organische meststoffen
Kunstmeststoffen Les 3 test.
Wat gaan we vandaag doen
Waarom verpakken? Kwaliteitsbehoud  houdbaarheid.
Water en watergeefsystemen
Organische meststoffen
Organische meststoffen
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Vandaag Aantekening verwering en erosie
Vandaag Herhalen endogene en exogene krachten Nakijken huiswerk
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
De bodem leeft!.
Transcript van de presentatie:

BioComposiet Van restafval naar product BioComposiet groep : Perry van Adrichem Ricardo Struik Tim van Paassen Arno Droogers

Hoofd doelen  Verminderen van het gebruik van milieu belastende materialen ( koolstof, glasvezel en plastic) Door over te stappen op materialen die uit planten afval gemaakt worden, is het minder nodig om chemische materialen te gebruiken

Hoofd doelen  Terug winnen van vruchtbare teeltgrond Waar vroeger grond werd gebruikt om kweekgewassen te groeien, kan nu als landbouwgrond gebruikt worden.

Hoofd doelen  Cradle to Cradle ( restafval => product)  Wanneer je uit afval een nieuw product kunt maken geef je het materiaal een nieuwe levensduur. Bij cradle to cradle wordt dit proces herhaald waardoor materialen optimaal worden benut.

Hoe verkrijg je de vezels  Om sappen van de wortels naar de tomaten te transporteren lopen er door de stam van de tomatenplant vezels.  Uit ons onderzoek blijkt dat deze vezels zeer veel trekspanning kunnen weerstaan.

Hoe verkrijg je de vezels  In de plant zit Pectine. Dit zit in de celwand en zorgt voor het aan elkaar klitten van de plantencellen.  Tijdens het proces dat Roten wordt genoemd, worden de stammen van de tomaten plant in een bak verwarmt water gestopt. Dit water wordt door een pomp door de bak gecirculeerd en zorgt dat het water langs alle delen van de stam stroomt.

Hoe verkrijg je de vezels  Tijdens het Roten ontstaat er een natuurlijke schimmel die de weken delen van de plant ‘opeet’.  Ook lost dit de Pectine in de plant op waardoor de vezels los komen.  De vezels kunnen als ze droog zijn in het hars verwerkt worden tot ieder gewenst product.  Dit hele proces kan na optimalisatie binnen een week voltrokken worden.

Hoe verder  We zijn al heel ver in ons onderzoek maar er moet nog veel gebeuren voordat we het biocomposiet in het dagelijks leven terug zien.  Wat er nog moet gebeuren wordt kort opgesomd.

Hoe verder  Restant meststoffen water terugwinnen  Tijdens het proces waarin de vezel los komt van het biologisch materiaal, lossen er veel voedingsstoffen op in het water. Deze voedingsstoffen lagen opgeslagen in de plant, maar tijdens het rotingsproces worden deze in het water op genomen.  Door het water op te vangen en terug de kas in te leiden is het mogelijk om deze stoffen nogmaals in te zetten voor nieuwe planten.

Hoe verder  Afvalstroom efficiënter maken  Jaarlijks ontstaat er ton afval door de tomaten kwekerij. Toch is dit pas het begin.  Voor het maken van biologische composieten zijn we sterk afhankelijk van de afvalstroom die de tuinbouwer ons aanlevert. Door deze afvalstroom efficiënter te maken is het mogelijk om een meer constante productie op te zetten.  In de demokwekerij is een proef gedaan voor het kweken van jonge planten die snel groeien. Door de planten om de 8 weken te vervangen door nieuwe planten is het mogelijk 25% meer tomaten te oogsten. Ook geeft ons dit een afval voorraad om de 8 weken in plaats van 1 keer in het half jaar.

Hoe verder  Het materiaal de optimale sterkte meegeven.  Door proeven te doen met verschillende types hars- en vezel samenstellingen is het mogelijk om de vezels nog sterker te maken dan ze nu al zijn.  Ook zijn er alternatieven voor het produceren van de vezel die wij nog graag zouden willen testen in de praktijk.

Maak het verschil!  Door op ons te stemmen is het mogelijk om ons onderzoek door te zetten en te beginnen met produceren van BioComposieten!  Dus stem op ons!