Academisch schrijven in hoger onderwijs Effectieve didactiek en zelfbeoordeling door studenten HSN 25 november 2011 mariet.raedts@hubrussel.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Hypertekst schrijven en observerend leren als aanvullende didactiek
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Drieslag functioneel rekenen
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
In stappen naar de innerlijke structuur
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Workshop Onderzoeksontwerp
Leren met meer effect I en II
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Academische vaardigheden - C1.5
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
Focus op motivatie en communicatie
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Leren in een werkende omgeving
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
Model-leren.
Martine Braaksma, Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Schrijven in de 21ste eeuw: observerend leren
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Ontwikkeling en de basisschool
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I kwartaal 2 Bijeenkomst 1 Hafida El-Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
PABO 4 TMS BCDE model.
Praktijkgericht onderzoek
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Open Universiteit Nederland
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Wat de dingen doen en doen doen Artefacten in onderwijsvernieuwing
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Academisch schrijven in hoger onderwijs Effectieve didactiek en zelfbeoordeling door studenten HSN 25 november 2011 mariet.raedts@hubrussel.be

Schrijven in het hoger onderwijs Aanleiding Schrijven in het hoger onderwijs er staat veel op het spel meestal maar 1 kans om je te bewijzen

Praktische problemen academische schrijftaken: nieuw + complex Aanleiding Praktische problemen academische schrijftaken: nieuw + complex grote groepen: individuele begeleiding niet mogelijk

Geïntegreerd groepsprojectwerk Uhasselt Aanleiding Geïntegreerd groepsprojectwerk Uhasselt Faculteit Bedrijfseconomische Wetenschappen Psychologie & Organisatie literatuurstudie interviews conceptueel model

Geïntegreerd groepsprojectwerk Uhasselt Aanleiding Geïntegreerd groepsprojectwerk Uhasselt Faculteit Bedrijfseconomische Wetenschappen methodologische begeleiding inhoudelijke begeleiding taalkundige ondersteuning  onderzoeksrapport

Literatuursamenvatting (literature review) Aanleiding Literatuursamenvatting (literature review) Syntheses halen niet het verhoopte niveau opbouw inhoud bronverwijzing academisch taalgebruik

Welk schrijfonderwijs meest doeltreffend? Aanleiding Welk schrijfonderwijs meest doeltreffend? traditionele manier: leren-door-doen (zelf oefenen) andere manier: welke methode?

Welk schrijfonderwijs meest doeltreffend? Aanleiding Welk schrijfonderwijs meest doeltreffend? Sociale leertheorie van Albert Bandura Nieuwe dingen leren doe je niet alleen door zelf allerlei handelingen uit te proberen, maar ook en vooral door het gedrag van anderen te observeren.

Welk schrijfonderwijs meest doeltreffend? Aanleiding Welk schrijfonderwijs meest doeltreffend? Sociale leertheorie van Albert Bandura Die fungeren dan als voorbeelden of modellen. Als modellen succesvol blijken, zijn we geneigd hun aanpak te imiteren.

Voorgaand onderzoek Rijlaarsdam, G. (2005). Observerend leren: een kernactiviteit in taalvaardigheidsonderwijs. Deel 1: ontwerpadviezen uit onderzoek verkregen. Levende Talen Tijdschrift, 6(4), 10-20. Rijlaarsdam, G., Braaksma, M., Couzijn, M., Janssen, T., Raedts, M., Van Steendam, E., … Van den Bergh, H. (2008). Observation of peers in learning to write, practice and research. Journal of Writing Research, 1(1), 53-83. Zimmerman, B. ,& Kitsantas, A. (2002). Acquiring writing revision and self-regulatory skill through observation and emulation. Journal of Education Psychology, 94(4), 660-668.

Welk schrijfonderwijs meest doeltreffend? Voorgaand onderzoek Welk schrijfonderwijs meest doeltreffend? Observerend leren 2 peers vergelijken (zwak – sterk) ATI-effecten (Aptitude Treatment Interactie) 1 model observeren coping model > mastery model > no model

Onderzoeksdoel (effect voor schrijfprestaties) LEERCONDITIE TREATMENT welke schrijfmethode? KENMERK STUD. APTITUDE denkvermogen LEERRESULTAAT beste prestaties op nieuwe taak?

denktest: verbaal – numeriek – grafisch Voortoets denktest: verbaal – numeriek – grafisch 6 12 … 48 96 Het derde lid van bovenstaande reeks ontbreekt. Welk is het? A B C D E 36 24 18 34 26

Lessenreeks ‘paragraaf uit literatuurstudie schrijven’ Drie leercondities leren-door-doen leren-door-observeren leren-door-tekstmodellen (2011)

Lessenreeks ‘paragraaf uit literatuurstudie schrijven’ Tekstcriteria cursustekst identiek voor alle condities

Lessenreeks ‘paragraaf uit literatuurstudie schrijven’ Inhoud van de tekst fiches identiek voor alle condities Worden kinderen agressief van televisiegeweld?

Lessenreeks ‘paragraaf uit literatuurstudie schrijven’ Leeractiviteiten informatie op de fiches verwerken aandacht richten op (verschillen in)onderzoeksresultaten aandacht richten op (verschillen in) onderzoeksaanpak want: vaak verklaring voor verschillen in onderzoeksresultaten verschillen in onderzoeksresultaten verklaren teksinthoud en –opbouw plannen: schema opstellen

Lessenreeks ‘paragraaf uit literatuurstudie schrijven’ Deeloefeningen informatie op de fiches lezen schema opstellen titel formuleren inleiding schrijven middenstuk schrijven thematische opbouw correcte verwijzigingen citaat inpassen conclusie schrijven

Lessenreeks ‘paragraaf uit literatuurstudie schrijven’

Lessenreeks ‘paragraaf uit literatuurstudie schrijven’ Leren-door-doen

Lessenreeks ‘paragraaf uit literatuurstudie schrijven’ Leren-door-tekstmodellen

Lessenreeks ‘paragraaf uit literatuurstudie schrijven’ Leren-door-tekstmodellen De titel van student 1 Worden kinderen nu wel of niet agressief van televisiegeweld?

Lessenreeks ‘paragraaf uit literatuurstudie schrijven’ Leren-door-observeren

Lessenreeks ‘paragraaf uit literatuurstudie schrijven’ Leren-door-observeren De titel van Hermien 2 De gevolgen van televisiegeweld op het gedragsniveau

Paragraaf van een literatuurstudie Natoets Paragraaf van een literatuurstudie fiches (identiek voor alle condities) Welke invloed hebben ouders en vrienden op het alcoholgebruik van eerstejaarsstudenten?

Deelscores: 0 (zeer zwak) <> 3 (zeer goed) titel inleiding Natoets Deelscores: 0 (zeer zwak) <> 3 (zeer goed) titel inleiding synthese kritische reflectie bronvermelding conclusie

“introduceren thema en tekststructuur” geen effect van leerconditie Resultaten Vaardigheden m.b.t. “introduceren thema en tekststructuur” geen effect van leerconditie geen effect van denkvaardigheid interactie-effect denkvaardigheid en leerconditie

Effect Leerconditie op “Introduceren Thema en Tekststructuur”

“Synthesevaardigheden” effect van conditie op schrijfprestaties Resultaten “Synthesevaardigheden” effect van conditie op schrijfprestaties geen effect van denkvaardigheid geen interactie-effect scores denktest en conditie

Effect leerconditie op “synthesevaardigheden”

Minder goede schrijfprestaties leren-door-doen Discussie & Conclusie Minder goede schrijfprestaties leren-door-doen “condities niet gelijk, want geen info over doelteksten” leren van modeloplossingen modeloplossingen verre van perfect leren-door-observeren soms aandacht gericht op verkeerde taakaspecten