BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
1 Honoursonderwijs, wie profiteert? Woudschoten 2013.
Profielkeuze Ouderavond 3 Havo /3 Vwo 7 februari 2012 Keuzeonderwijs:
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
Sanne Tromp Ton van der Valk
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.
Een “Beter Bèta School”?
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
VTB Technasium Vakcollege
Informatie avond Atheneum-4
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Het gebruik van de computer
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Wiskunde in Technologie
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Eén jaar wiskunde D Een onderzoek naar de invulling en populariteit van het vak wiskunde D op scholen Katrin van Boxtel Marije Venselaar.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers. Aktiviteiten 1.Ontwikkeling onderwijsmateriaal keuzeonderwerpen Keuzeonderwerp 1: Speltheorie (UvT) Keuzeonderwerp.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Junior College Utrecht
Decaan ??????? Begeleidt keuzeprocessen op school:
Voor wie is NLT bedoeld? Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG.
Het (nieuwe) betavak NLT
Voorlichting VWO 3 26 september 2011 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Voorlichting VWO 3 24 september 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
De computer bij de centrale examens
Informatie avond Atheneum-4
Informatie avond HAVO-3/VWO-3 Woensdag 9 september 2009 Informatie Decanaat.
Informatieavond HAVO 4. Begeleiding op school A. Weijenberg en A. Greven (na 5 november) Profielcoördinator NG/NT VWO ( ) Docent Engels Profielcoördinator.
Symposium Differentiatie
NLT modules en excellentiebevordering
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
EXACTE VOORBEREIDING OP DE MAATSCHAPPIJ NA SCHOOLTIJD
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Informatie-middag na Roncalli
Studiekeuzes van uw kind
Het Lyceum Blekerskade 11 – Alkmaar vwo-Xtra afdeling klas 1 t/m 3 instroomjaarlaag 3 e klas havo - vwo vwo-afdeling klas 4 t/m 6 havo-afdeling klas 4.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Welkom Profielvoorlichting 2015
Junior College Utrecht (JCU) U Talent voorlichting 1415 Werving 4VWO.
Honoursonderwijs in HBO
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING
Tto: de laatste ontwikkelingen
NLT HAVO.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Keuzebegeleiding 3 Havo. 13 november Op weg naar een profiel. Rol van de school  Rol van de mentor  Rol van de decaan Rol van de ouders.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
NLT: een vak voor jou?.
Welkom op deze voorlichtingsavond
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Voorlichting profielen
Welke wiskunde moet ik kiezen? Klas 3V
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Open Middag U-Talent Academie 20 april 2018
Keuzebegeleiding 3 Havo.
Voorlichting profielen
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
INFOAVOND HAVO 4.
Transcript van de presentatie:

BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23 sept. 2010

BètaPlus en Sirius programma UU • BètaPlus is project 1 van Sirius UU • Past in ketenbenadering • Doel:Getalenteerde 5/6vwo-leerlingen betere startkwalificaties geven voor bèta-technische opleidingen • Door: nlt-en wiskundeD-modules in een academische omgeving • Looptijd: cursus 2008/09 t/m 2011/12

Het programma voor leerlingen • 8 donderdagmiddagen; twee periodes • Per periode 3 modules gegeven door vakspecialist • ‘Assistentie’ door 1 of 2 vwo-docenten • nov 2010– jan 2011: – Complexe Stromen (nlt en wiD) – Een pil teveel of te weinig effect? – Van HIV tot AIDS? • Feb –april 2011: – Hart en Vaten – De Bewegende Aarde – Moleculen in Leven

Organisatie • Scholen geven zich op • Melden leerlingen aan (een klas voor nlt of individuen) • School betaalt €100 per leerling • School kan een docent meesturen • Scholing: volgend jaar de module zelf op school geven • Selectie leerlingen: zelfselectie + nlt / wiB als keuzevak • Leerlingen kiezen een module • Leerlingen komen op do mi naar Buijs Ballot Lab • Website:

BètaPlus in 2008/09: proefronde • Eén ronde in voorjaar met 4 modules • 25 scholen benaderd • Onderzoek door dio’s IVLOS: nameting (zie NVOX sept. 2009) • 8 vwo-docenten: + contact met vakspecialist + goede voorbereiding op zelf geven module - (voor een module) aansluiting op schoolvakken • 67 leerlingen (respons 45; 67%) uit 10 scholen: + les van vakspecialist + Oriëntatie op universiteit -Middag weg van school; reis

Lessen uit proefronde • Scholen afwachtend • Meer leerlingen opgegeven dan er kwamen • Naar UU komen is groter probleem dan gedacht – reis – missen van lessen/proefwerken op school • Leerlingen willen meer zien dan UU-docent en lokalen – lokatie op UU moet meerwaarde hebben! – hoge eisen schrikt ook af; cultuurschok • Leerlingen niet indelen bij module van 2e keuze • Zorgen voor elkaar kennen en goede sfeer • Aandacht voor rolverdeling UU-docent en vwo-docent

BètaPlus in 2009/10 • Ronde 1: 2 modules; 48 lln – niet voldoende opgaven voor wiD-module • Ronde 2: 3 modules; 50 lln • Voornamelijk 5vwo leerlingen • Uit 10 scholen • 5 vwo docenten • Onderzoek door IVLOS (H. van Keulen, G. Wismans) • Voor-, na-, uitgestelde nameting

Resultaten voormeting • N = 83 van 98 • Leerlingkenmerken: – 16/17 jaar; NT of NG profiel met nlt, wiD of inf – Zowel ‘gemiddelde’ als ‘goede’ leerlingen – Bèta leuk, maar niet makkelijk – 1/3 wil bètatechnische studie; 1/3 niet; 1/3 weet niet • Scholen stimuleren bèta (te) weinig • Betere beeldvorming universiteit nodig • Enkelen niet zo gemotiveerd voor BètaPlus (maar de hele klas gaat)

Resultaten nameting • Nameting 1e ronde – Lage waardering voor modules door vorm – Inhoud wordt gewaardeerd – Een kwart nieuwsgierig naar meer over module – Goede sfeer • Nameting 2e ronde – Hoge waardering voor modules – Driekwart is nieuwsgierig naar meer over module – Bijna allemaal veel geleerd! – Goede sfeer

Lessen uit ronde ’09/’10 Modules en lessen • Een Pil teveel beter vormgeven • Complexe Stromen alleen voor 6vwo • Contrast met school moet groter leerlingen • Stappen moeilijk uit school • Als een module tegenvalt wegen reistijd en gevraagde inspanning zwaar; andersom juist niet scholen • Geen ‘sfeer van excellentie’ • School geeft te weinig ruimte voor lessen buiten school BètaPlus biedt mogelijkheden voor ‘aandacht voor excellentie’

Hoe verder? • In 2010/11: weer 100 leerlingen aangemeld • Uitbreiding tot ‘Kennis Maken met Wetenschap’ (natuurkunde) • Voor- en nameting 2010/11 • Nameting cohort 2008/09 – Te verwachten problemen: • hoe bereik je ze? • respons?

Tot Slot • Op vwo-scholen is veel talent aanwezig • Initiatieven als BètaPlus kunnen talentontwikkeling stimuleren