Anja Duijn, ergotherapeut

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Succesvolle intelligentie
Simultaan Tafelrondje
Bedrijfsverbetering met de Code
Maayke van Suijlekom.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden

Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
De gebruiksaanwijzing van het menselijk brein
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
Ook moeilijke mensen sterven
Arbeidsrevalidatie na NAH
Rekenproblemen en Dyscalculie
Verloop cultuurschok CULTUURSCHOK _ aankomstterugkomst.
2. Communiceren met pubers
‘De neglecten binnen de ergotherapie’
PAD Mindfulness en Yoga
Is de vereniging auti-proof?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Klinisch redeneren en evidence based practice
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Presentatie Executieve functies
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
Executieve Functies en Passend onderwijs
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
Lesgeven in en over diversiteit
Wat doet Parkinson met mij? Een inleiding
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Pedagogische theorieën
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN MARTINE KOERS & THOMAS DE JONGH.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Neuropsychologisch Onderzoek
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Arbeid na CVA, warm contact zinvol? Nanda Helmus-Ruiter 14 april 2015.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Winnock Gabi van Eijk :Bewegingsdeskundige
Hoofdstuk 11 VP14 Verpleegkunde Carin Hogenbirk Juni 2015.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Bert Wissink EBC*L Nederland De EBC*L certificaten en diploma’s voor Business Competence, persoonlijke ontwikkeling en Entrepreneurship European Business.
Verdieping Timemanagement
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Executieve functies Marije Ruben.
Coping.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Commissie voor vrijwilligerswerk
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Parkinson en Depressie
VAARDIGHEDEN 1 Afleidingstechnieken
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
DE ONZICHTBARE GEVOLGEN VAN HERSENLETSEL
Examenvoorbereiding – MTA Examen.
Transcript van de presentatie:

3-4-2017 Behandeling van cognitieve problemen als onderdeel van oncologische behandeling

Anja Duijn, ergotherapeut a.duijn@reade.nl Drs. Piek Meijnen, psycholoog p.meijnen@reade.nl

Wat ga je doen? Casus: Mw Cornelisse, 64 jaar. Uit de cognitieve screening blijkt: Vertraagde informatieverwerking Verminderd vermogen aandacht verdelen Mw geeft zelf aan vergeetachtiger te zijn. Het team observeert dat mw moeite heeft om op tijd te komen. Wat ga je doen?

Inhoud workshop Doel workshop Instroom groep Inhoud groep; theorie en praktijk Oefening Vragen?

Doel workshop Inzicht in mogelijkheden van groepsbehandeling Inzicht in hoe cognitieve problemen te behandelen Inzicht in interdisciplinair werken

Instroom Breingroep NPO door psycholoog (cognitieve screening). Observaties in de praktijk door ergotherapeut en andere teamleden. Mate van besef van cognitieve veranderingen van de revalidant.

Breingroep Doel: Zelf ervaren, strategieën meekrijgen, herkenning bij mederevalidanten.

Breingroep Wordt gegeven door een ergotherapeut en een psycholoog. Open groep. Geen vast programma, cognitieve pyramide als leidraad.

Cognitieve pyramide zelfsturing flexibiliteit uitvoerende functies alertheid tempo van informatieverwerking aandacht richten-volhouden-verdelen geheugenfuncties opnemen, opslaan, opdiepen uitvoerende functies plannen, probleemoplossen zelfsturing flexibiliteit

Structuur van de sessie Theorie Oefening Strategieën bespreken Oefening evt. herhalen

Alertheid, tempo van informatieverwerking Theorie: Verandering van basisspanning in het brein Adynamia (verlaagd) Disinhibitie (verhoogd) Compensatiestrategieën Praktijk: Het voeren van een telefoongesprek

Aandacht Theorie: Gerichte aandacht Volgehouden aandacht Verdeelde aandacht Compensatiestrategieën Praktijk: Sommen maken met en zonder muziek. Verhaal horen en tellen hoe vaak een dier wordt genoemd

Geheugen Theorie: Opnemen Opslaan Opdiepen Compensatiestrategieën Praktijk: Voorwerpen onthouden. Informatie over iemand onthouden.

Uitvoerende functies Theorie: “Managersfunctie” Plannen en probleem oplossen, vermogen tot vooruitzien, redeneren. Divergent denken: verschillende oplossingen kiezen (brainstormen) Convergent denken: uit meerdere oplossingen, alternatieven één kiezen. Praktijk: Dagschema maken.

Flexibiliteit Theorie: soepel overschakelen aanpassen aan (veranderde) omstandigheden “helikopterview” Compensatiestrategieën Praktijk: Problem solving.

Vragen?