3-4-2017 Behandeling van cognitieve problemen als onderdeel van oncologische behandeling
Anja Duijn, ergotherapeut a.duijn@reade.nl Drs. Piek Meijnen, psycholoog p.meijnen@reade.nl
Wat ga je doen? Casus: Mw Cornelisse, 64 jaar. Uit de cognitieve screening blijkt: Vertraagde informatieverwerking Verminderd vermogen aandacht verdelen Mw geeft zelf aan vergeetachtiger te zijn. Het team observeert dat mw moeite heeft om op tijd te komen. Wat ga je doen?
Inhoud workshop Doel workshop Instroom groep Inhoud groep; theorie en praktijk Oefening Vragen?
Doel workshop Inzicht in mogelijkheden van groepsbehandeling Inzicht in hoe cognitieve problemen te behandelen Inzicht in interdisciplinair werken
Instroom Breingroep NPO door psycholoog (cognitieve screening). Observaties in de praktijk door ergotherapeut en andere teamleden. Mate van besef van cognitieve veranderingen van de revalidant.
Breingroep Doel: Zelf ervaren, strategieën meekrijgen, herkenning bij mederevalidanten.
Breingroep Wordt gegeven door een ergotherapeut en een psycholoog. Open groep. Geen vast programma, cognitieve pyramide als leidraad.
Cognitieve pyramide zelfsturing flexibiliteit uitvoerende functies alertheid tempo van informatieverwerking aandacht richten-volhouden-verdelen geheugenfuncties opnemen, opslaan, opdiepen uitvoerende functies plannen, probleemoplossen zelfsturing flexibiliteit
Structuur van de sessie Theorie Oefening Strategieën bespreken Oefening evt. herhalen
Alertheid, tempo van informatieverwerking Theorie: Verandering van basisspanning in het brein Adynamia (verlaagd) Disinhibitie (verhoogd) Compensatiestrategieën Praktijk: Het voeren van een telefoongesprek
Aandacht Theorie: Gerichte aandacht Volgehouden aandacht Verdeelde aandacht Compensatiestrategieën Praktijk: Sommen maken met en zonder muziek. Verhaal horen en tellen hoe vaak een dier wordt genoemd
Geheugen Theorie: Opnemen Opslaan Opdiepen Compensatiestrategieën Praktijk: Voorwerpen onthouden. Informatie over iemand onthouden.
Uitvoerende functies Theorie: “Managersfunctie” Plannen en probleem oplossen, vermogen tot vooruitzien, redeneren. Divergent denken: verschillende oplossingen kiezen (brainstormen) Convergent denken: uit meerdere oplossingen, alternatieven één kiezen. Praktijk: Dagschema maken.
Flexibiliteit Theorie: soepel overschakelen aanpassen aan (veranderde) omstandigheden “helikopterview” Compensatiestrategieën Praktijk: Problem solving.
Vragen?