In Europa zijn er ongeveer 1,3 miljoen ongevallen en 50.000 doden per jaar. (Bron: GDV – Gesamtverband der deutschen Versicherungswirtschaft (General.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Let's say it's 6.15pm and you're driving home (alone of course) after an unusually hard day on the job. You're really tired, and frustrated…… Vertaling:
Advertisements

Manoeuvre: in rechte lijn achteruit rijden
Leergang Manschap A Kerntaak 2 les 42 Incidentmanagement.
Boxmeerse Dog Security Voor een veilig gevoel. Waarom collectieve beveiliging door Boxmeerse Dog Security? • U als ondernemer heeft te maken met de volgende.
Inhoudstabel Definitie: Passieve en actieve veiligheid en SRP
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Ben hier terug met wat humor
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
Op het trottoir mogen kinderen met een kinderfiets rijden als ze jonger zijn dan: a) 8 jaar b) 9 jaar c) 10 jaar.
3T Nask1 Hoofdstuk 4 Bewegen
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Door Jente, Pepijn, Kenneth L. en Jules.  Diefstal (of poging daartoe)  Van een voertuig  Een openbare of private plaats  Daders gebruiken geweld.
Fietspad.
E.H.B.M.O. Eerste Hulp bij Motor Ongevallen
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
MG Theorie* volgens Frank van Dalen
Klaar voor de start?. Programma ClinicOnderwerpDatum 1Kennismaking + remmen/schakelen 2Balans 3Bochten 4Rijden in een groep 5Klimmen/dalen 6De grote test!
Veiligheidscommissie
Krachten en verkeer.
Spits = tijdelijk zeer druk verkeer
Door El Kharraz Elias.  1933: ontstaan van het idee  1977: eerste autonome voertuig ◦ Japan  1994: eerste autonome voertuig rijdt meer dan 1000 km.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Verkeersongevallen en verkeersovertredingen. Enkele cijfers (België) Verkeersongevallen in 2010: Verkeersongevallen in 2011: ______ Dodelijke verkeersongevallen.
DE DODENWEG in Bolivië DE DODENWEG in Bolivië Vertaald uit het Italiaans en het Spaans – Freddy Storm 04/2011.
Opdrachten Snelheid.
Opdrachten Snelheid.
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Begeleiding van een exceptioneel Transport op
5.3 Veiligheid in het verkeer
Geregeld veersysteem Citroën C6
The Alternatives Magnetogo Anne Jon Schoonhoven Eric Kramer
Veilig bewegen in het verkeer!
Multisite. Best of breed open-source CMS systemen. Content beheren vanuit 1 centrale bron en publiceren op verschillende domeinen. Content meertalig of.
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
Klaar voor de start?. Programma ClinicOnderwerpDatum 1Kennismaking + remmen/schakelen 2Balans 3Bochten 4Obstakels 5Klimmen/dalen 6De grote test!
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
E(mergency)-call Een call voor verzekeraars?. juni 2014Smart reports2.
We werken veilig of we werken niet
Les 3: Verkeer TOETS.
Copyright © 2005 Borealis A/S Tips Voor Veilig Fietsen.
VERVOER VAN VOORWERPEN IN BEDRIJFSWAGENS. RISICO’S  Van de weg raken, uit de bocht vliegen;  Geraakt worden door rondvliegende losse delen;  Niet op.
Je staat op het punt een wonderlijke [ zeer, zeer hoge snelweg te bekijken ] in Bolivia, Zuid Amerika. Stremnaya Road heeft als bijnaam “De weg des doods”
Preventie van Ongevallen
Les 1: Verkeer.
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
Help kinderen veilig naar school!
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
AANSPRAKELIJKHEID IN HET VERKEER. AANSPRAKELIJKHEID Inhoud 1.De vergoeding van de zwakke weggebruiker. 2.De aansprakelijkheid van en voor de leerlingen.
Drop off – pick on Veiliger en aangenamer rijden in groep.
Heusden-Zolder Gewestweg N729 Terlaemenlaan / Onze-Lieve-Vrouwestraat
Van harte welkom Voorstelling van de verzekeringspolissen Ruddervoorde 10/09/09 Voorstelling van de verzekeringspolissen.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
Uw veiligheid, onze zorg. Bereken je autopremie Baloise Insurance brengt klanten tot bij u Uw veiligheid, onze zorg.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Uitkijken voor vrachtwagens
Veilig deelnemen aan Ride-outs
Toekomst van de autonome voertuigen
Tianmen Mountains liggen in het noorden van de provincie Hunan, bij Dayong (China). Veel mensen denken bij Tianmen aan de beroemde Tiananmen Square, in.
Autonome voertuigen. Autonome voertuigen Autonome voertuigen: het begin Wereldexpo 1939 in new york Norman bel geddes Het idee van een zelfrijdend.
HV2 Pulsar hoofdstuk 4 Deel §4.1 en §4.z
Het grote voetgangersexamen
Kennisbank Veilig werken
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Transcript van de presentatie:

In Europa zijn er ongeveer 1,3 miljoen ongevallen en doden per jaar. (Bron: GDV – Gesamtverband der deutschen Versicherungswirtschaft (General Association of the German Insurance Economy) •25% van de ongevallen met zwaar letsel zijn te wijten aan het slippen •60% van de dodelijke ongevallen zijn te wijten aan zijdelingse inrijdingen na aanrijdingen ten gevolge van slippen

De bestuurder Het voertuig De toestand van de weg

De passieve systemen - minimaliseren de gevolgen van een ongeval De actieve systemen voorkomen het ongeval •Anti-blokeersysteem ABS •Anti-slipsysteem TCS •Voertuig Stabiliteits Assistentie VSA •Noodstopbekrachtiging •Airbag •Veiligheidsgordel •Hoofdsteun

Accelereren zonder slippen Remmen en sturen Verkorten van de remafstand Houdt het voertuig veiliger op de rijstrook

VSA = (ABS + TCS)² VSA

VSA helpt bij kritieke situaties : •Bruuske manoeuvers en wisseling van rijstrook, bv. : - door niet zichtbare file in een bocht - een plots opdagend obstakel •Tractieverlies door een slecht ingeschatte bocht, bv. : - uitrit snelweg •Snelle stuurbewegingen en opeenvolgende tegensturingen, bv.: - landweg met veel opeenvolgende bochten

Rijsituatie uit het dagelijkse leven : •Een onverwachte verkeersopstopping op een weg met meerdere rijbanen. •De bestuurder moet bruusk remmen om de hindernis te vermijden. •Zonder ABS blokkeren de wielen, de wagen reageert niet meer op de stuurbewegingen van de bestuurder.

Rijsituatie uit het dagelijkse leven : •Een wagen rijdt plots op uw rijstrook. •U moet bruusk op de tegenliggende rijstrook uitwijken. •Door het drukke verkeer in de tegenovergestelde richting, moet u plotseling terug naar de vorige rijstrook, de wagen riskeert hierdoor te slippen.

Rijsituatie uit het dagelijks leven : •De bestuurder begint aan een bocht (uitrit van een snelweg of haarspeldbocht) •De bocht blijkt scherper dan voorzien. •De bestuurder reageert te laat. De wagen gaat uit de bocht met de voorste wielen of het achterste van de wagen begint te slippen.