In Europa zijn er ongeveer 1,3 miljoen ongevallen en doden per jaar. (Bron: GDV – Gesamtverband der deutschen Versicherungswirtschaft (General Association of the German Insurance Economy) •25% van de ongevallen met zwaar letsel zijn te wijten aan het slippen •60% van de dodelijke ongevallen zijn te wijten aan zijdelingse inrijdingen na aanrijdingen ten gevolge van slippen
De bestuurder Het voertuig De toestand van de weg
De passieve systemen - minimaliseren de gevolgen van een ongeval De actieve systemen voorkomen het ongeval •Anti-blokeersysteem ABS •Anti-slipsysteem TCS •Voertuig Stabiliteits Assistentie VSA •Noodstopbekrachtiging •Airbag •Veiligheidsgordel •Hoofdsteun
Accelereren zonder slippen Remmen en sturen Verkorten van de remafstand Houdt het voertuig veiliger op de rijstrook
VSA = (ABS + TCS)² VSA
VSA helpt bij kritieke situaties : •Bruuske manoeuvers en wisseling van rijstrook, bv. : - door niet zichtbare file in een bocht - een plots opdagend obstakel •Tractieverlies door een slecht ingeschatte bocht, bv. : - uitrit snelweg •Snelle stuurbewegingen en opeenvolgende tegensturingen, bv.: - landweg met veel opeenvolgende bochten
Rijsituatie uit het dagelijkse leven : •Een onverwachte verkeersopstopping op een weg met meerdere rijbanen. •De bestuurder moet bruusk remmen om de hindernis te vermijden. •Zonder ABS blokkeren de wielen, de wagen reageert niet meer op de stuurbewegingen van de bestuurder.
Rijsituatie uit het dagelijkse leven : •Een wagen rijdt plots op uw rijstrook. •U moet bruusk op de tegenliggende rijstrook uitwijken. •Door het drukke verkeer in de tegenovergestelde richting, moet u plotseling terug naar de vorige rijstrook, de wagen riskeert hierdoor te slippen.
Rijsituatie uit het dagelijks leven : •De bestuurder begint aan een bocht (uitrit van een snelweg of haarspeldbocht) •De bocht blijkt scherper dan voorzien. •De bestuurder reageert te laat. De wagen gaat uit de bocht met de voorste wielen of het achterste van de wagen begint te slippen.