All Media are SOCIAL
Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte geworden die we nog moeilijk kunnen missen. Media zijn cruciaal bij het opbouwen van merkbekendheid en imago. Het zijn belangrijke conversatie starters omdat ze gspreksstof bieden over verschillende onderwerpen en aanleiding kunneen geven tot gesprekken over merken, face to face of op de sociale media. Daarom voerde De Persgroep in 2012 een grootschalig onderzoek uit, samen met het onderzoeksbureau Insites Consulting, om de rol van de verschillende media te kennen in het huidige ‘sociale’ medialandschap en het effect hiervan op de merkbeleving van de consument te achterhalen.
1/ Elk medium heeft een specifieke rol We gebruiken niet alle media op dezelfde manier of om dezelfde reden. Op sommige momenten willen we ons informeren en op andere momenten hebben we behoefte aan ontspanning. Ook de manier waarop we gebruik maken van media kan verschillen. Dit kan met een radar zijn, om snel de media te screenen op zoek naar relevante informatie of met een microscoop, waarbij we de tijd nemen om de inhoud van a tot z te absorberen. Uiteraard kan eenzelfde medium meerdere functies vervullen maar een aantal eigenschappen zijn zeer specifiek. Magazines pakken hun lezers mee in elk detail van het verhaal…
2/ Redactionele context maakt het verschil Het lezen van een magazine is me-time en een bron van inspiratie. Magazinelezers zijn zeer gefocust op de inhoud van het magazine. Advertenties in magazines worden eveneens als veel minder storend ervaren, zijn meer informatief en bieden meer inspiratie en betrokkenheid bij de lezer.
Redactionele context maakt het verschil
3/ Magazines brengen positieve en geloofwaardige gesprekken tot stand. Magazines spelen een cruciale rol bij het tot stand komen van conversaties over merken omdat zij een grote bron van informatie en inspiratie zijn voor de lezers. Zowel de redactionele inhoud als de advertenties in magazines bevorderen positieve en inhoudelijke gesprekken. Ze zorgen ervoor dat we goed geïnformeerd en met kennis van zaken kunnen deelnemen aan een gesprek of over voldoende topics en onderwerpen beschikken om zelf een conversatie te starten. • Wat de macht is van gesprekken hebben we gemeten aan de hand van 3 dimensies: • Frequentie: hoe vaak stimuleren advertenties conversaties? • Tone-of-voice: hoe vaak resulteren advertenties in positieve of negatieve gesprekken? • Impact: in welke mate helpen advertenties ons om anderen te overtuigen?
Advertenties in magazines dragen niet alleen bij tot een groter aantal conver- saties, ze brengen ook meer positieve en geloofwaardige ge- sprekken tot stand. Bovendien zullen advertenties in magazines ons helpen om anderen sneller te overtuigen. 6 op 10 geeft toe dat ze na een gesprek nieuwe inzichten of een andere mening gekregen hebben over een merk.
Samengevat: 1. Elk medium heeft een specifieke rol, afhankelijk van onze behoefte zullen we media consumeren om ons te informeren, te ontspannen, te verdiepen of om te verkennen. Advertenties die inspelen op deze functies hebben een beter effect. 2. Redactionele context is cruciaal. De inspirerende inhoud van magazines zorgen ervoor dat advertenties in deze media als minder storend en meer betrouwbaar ervaren worden. 3. Advertenties in magazines dragen bij tot een groter aantal conversaties en brengen meer positieve en geloofwaardige gesprekken tot stand. Ze zijn beter in staat om nieuwe inzichten te geven over een merk.
Over het onderzoek Het onderzoek werd uitgevoerd in de zomer van 2012 door het onafhankelijke onderzoeksbureau InSites Consulting. Het onderzoek bestond uit 2 delen: 1. Kwalitatief: online blog waarbij aan 30 Vlamingen (18-54 jaar) gevraagd werd om gedurende 2 weken hun mediagedrag te noteren en om gedetailleerd de gesprekken te beschrijven die ze in die periode hadden over merken. Deze blog werd gemo- dereerd door InSites Consulting aan de hand van verschillende opdrachten. 2. Kwantitatieveonlinestudiebij1.250Vlamingen(18-54jaar)overmediagebruiken conversaties over merken en media. Dit leverende in totaal conversaties op. Meer weten over het onderzoek? Neem dan contact op met Ilse Peeters, Market Research Manager bij De Persgroep via