Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Advertisements

Knelpunten Korte Keten initiatieven in Vlaanderen 22 oktober 2010 Ann Detelder.
10 tips voor een gouden start Groeitips
De marketing-omgeving
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Ontwikkelingsimpact bij FMO Nanno Kleiterp – CEO van FMO, de Nederlandse Ontwikkelingsbank 13 december 2010.
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
HoekscheWaardDuurzaam
VLB KRING De coöperatieve Visserij Leenbank UA is er voor de (sport)visserij in Nederland De coöperatieve kring van en voor onderlinge Visserij LeenBelangen.
Samen innoveren: duurzaam samen
Opdracht Strategieontwikkeling
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Aantekening §1 B-nummers.
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Impact van Goede Doelen Organisaties 13 december 2010
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
27 januari 2011.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Het nieuwe gezicht van Attero
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
KRACHT VAN AANBEVELING DOOR VRIENDEN 1. 2 het bereiken van héle specifieke doelgroepen anonieme organisatie toegankelijk en ‘menselijk’ maken verspreiden.
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Het nut van Business Planning
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Day for Change – Haagse Hogeschool. Actieorganisatie, opgericht in 2006 door Marc Klein Essink, Arthur Hoogendijk en Diederik Laman Trip Kennis over en.
Social media presentatie
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Naar een optimaal HR - beleid
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
De sector “zorgboerderij” GESCHIEDENIS, CIJFERS EN TOEKOMST.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Waarom een community gevoel elders kopen? Bedrijven die de waarde van Community-denken leren benutten worden beloond met: - meer interactie en binding.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Coöperatief bankieren Dirk Duijzer, 10 december 2012.
Onderzoek Lokale Fondsen Nederland 18 september 2014 Riviervismarkt 4, Den Haag.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Dwars door de Boerenbuiten
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Veiligheidsprogramma’s toen…
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Nederland Filantropieland
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

Markten in het zuiden Waar begin je ?

De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat wilt u bereiken ? Productketen; gebied; arme mensen; etc •Wat kunt u als organisatie en persoon bieden ? Expertise; contacten; geld; etc, waar ligt uw hoogste meerwaarde ?

Waarde -keten actoren Input sup- pliers Kleine produ- centen/ boeren Pro- ces- sors Hand e- laren Consu - mente n Waarde -keten sup- porters Niet-financiele diensten NGO’s, BDS etc Financiele diensten MFI, Banks etc Macro en meso omgeving, wetten en regelgeving etc Scan van actoren en omgeving Waar zijn de knelpunten en mogelijkheden ? Waar is uw rol ?

Do’s & don’ts in opstarten van business •Do’s: ken de actoren en omgeving; begin klein (lean & mean), tijd voor begrip en vertrouwen; doelgroep actief in tijd/geld; open communicatie tussen actoren, etc •Don’ts: beginnen zonder exit strategie te ontwikkelen; sociale doelstellingen > bedrijfsdoelstellingen; mismatch focus met analyse, onderschatten locale logica, etc

PME proving or improving ? ImprovingProving •Gericht op intern leren •Beperkte samples en sleutel indicatoren •Bedoeld om een redelijk beeld van veranderingen te krijgen •Relatief goedkoop •Gemakkelijker door alle employees te begrijpen •Gericht op hard bewijs van impact en effect •Grote samples en groot aantal indicatoren •Statistische verwerking, wetenschappelijk onderbouwd •Vaak uitgevoerd door externe experts, niet frequent •duur •Kennis en vaardigheden slecht bij een beperkt aantal employees

Mogelijke sleutel indicatoren •Aantal mensen dat deel neemt aan economische activiteit of keten •Aantal mensen dat zonder verdere steun verder kan na x jaar •(Controle over inkomsten (man/vrouw)) •Winst bedrijf tov omzet •Toename reikwijdte bedrijf

Zuivel ontwikkeling in Kenia •Kenia: Eldoret Zuivel sector •Kleine boeren 5 lt melk/dag •Cooperatie opgericht maakt link private processor •NGO: garandeert lening private transporteur en traint cooperatie •Processor 90,000 lt/dag grote/kleine boeren •Challenges: avondmelk (koeling), productiviteit, diensten cooperatie, duurzame relatie met processor •Monitoringspunten : productie/boer; toename inkomen; controle inkomen & werk 16.8 sh/lt 13 sh/lt