Binnenstedelijke archeologie en KNA: quo vadis? Epko J. Bult Gemeente Delft Gemeente Midden-Delfland Gemeente Pijnacker-Nootdorp.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Advertisements

Afstudeeronderzoek Mediterrane Archeologie Huidige functie GIS-specialist/ Archeoloog Maurice de Kleijn
Denkgroep Hulp bij Elektrogevoeligheid Klankbordgroep 15 maart 2012
P en beamer Deventer Jan van Lanen Contractmanager Algemeen: Welkom
De herziene Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie (KNA)
1 Conferentie ‘Van pakketmaatregel naar pakketidee’ Bestuurlijke conferentie ‘van pakketmaatregel naar pakketidee’ Henk Castelijns, manager MEE ZOB Brabant.
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
1 Situatie begin 2011 • Tekort op leges • Bezuinigingen proces • ABC methode (inzicht in kosten) • Respect voor het vak en regelgeving • Systeeminnovatie.
Archeologie goed geregeld!
KNA Discussiemiddag Specialistisch Onderzoek Fysieke Bescherming Depotbeheer PvE / actoren / specificaties Roel Lauwerier (ROB) Met dank aan Dingeman Boogert.
Talentmanagement in de Technische Dienst
Template Status Voortgang rapportage
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
1. Opgraven 2. Archeologische begeleiding
Activiteitenbesluit en geluid
Ervaringen als bevoegd gezag met de PGS 15 blusinstallaties
Regio Haaglanden 10 Gemeenten UWV Bijna 1 miljoen inwoners Bijna bedrijven Ruim Niet werkende werkzoekenden 2.
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Financiële ontwikkelingen bodemsanering
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Europaplein.
Opgravingsdocumentatie bouwstenen
Implementatie Normblad 8002
ZOEK DE VERSCHILLEN Wijzigingen in de KNA 3.0 voor Bureauonderzoek, IVO-nondestructief, IVO-proefsleuven en Archeologische begeleiding.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Schematisch geresumeerd
Vrijwillige risicoacceptatie door gebiedsgerichte milieunormen Bijeenkomst ‘Vrijwillige risicoacceptatie’ Madurodam 27 februari 2014 Prof. dr. ir. Arjan.
Aan de slag met verbeelden Niet richten op de inhoud maar beelden toevoegen aan het denkproces Casus is jullie offerte: ‘Kleinere afstand tussen burger.
Samenvatting richtlijnen 26 oktober 2005.
voor vraagstukken over stedelijk water
Traject omgevingsvergunning monumenten
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
Stichting Stadsherstel Vlaardingen. Aanleiding Leegstand in historische binnenstad Eenzijdige branchering en lage kwaliteit Overbewinkeling Relatief hoge.
Openingsdia.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Wat is een archeoloog?. Indiana Jones Indiana Jones?
Subsidiebeleid Barendrecht
Puur praktijk Reconstructie van het platteland. Reconstructie concentratiegebieden Wetsvoorstel 2 e kamer Wetsvoorstel 1 e kamer
Erfgoedwet Roma-bijeenkomst Marjolein Verschuur – Adviseur archeologie
Verwelkoming Franky De Block gedeputeerde voor ruimtelijke ordening 1.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Bouwmelding.  Commissie (Dekker) Fundamentele Verkenning Bouw  Onderzoek naar de rol van wet- en regelgeving in het hele bouwproces  Modernisering.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Het grootste deel van de ijsberg zit nog onder water Ing. Ad van Wensen.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Omgaan met gerechtelijke uitspraken
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Een nieuw programma GSOLOGOLGCP Visie Lokale overheden zijn een logisch onderdeel van het Nederlandse beleid van buitenlandse handel en internationale.
1 Bodemsanering fase 3 Doorn. Introductie fase 3 Definitie ‘fase 3’ in tijd: voorbereidende werkzaamheden, uit te voeren parallel aan de uitvoering van.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Veldmiddag 14 juni 2016 Groep 1 Wat is er nieuw in de KNA? Esther Wieringa.
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
“Last-mile” afvallogistiek
De doorbraak in zicht Onderzoek bij werkplekleren:
Transcript van de presentatie:

Binnenstedelijke archeologie en KNA: quo vadis? Epko J. Bult Gemeente Delft Gemeente Midden-Delfland Gemeente Pijnacker-Nootdorp

Inleiding  Aanleiding van de discussie  KNA 3.0 in wording  Bijstelling van de norm aan de archeologische praktijk  Vraag is of binnenstedelijke archeologie apart onderdeel van de KNA moet worden of dat aanpassingen op KNA- onderdelen volstaan / nodig zijn.  14 jaar gemeentelijk archeoloog Delft  5 jaar dorpsarcheoloog omgeving

Stand van zaken  Startnotitie  Definitie studie  Projectleider Eric Jacobs  (nog geen resultaten) Schot voor de boeg

Aanpak 1. Vergelijking AMZ- proces landelijk – binnenstedelijk gebied. 2. Praktijk in binnensteden en de consequenties die daaruit voortvloeien. 3. Vergelijking tussen gemeenten met en zonder graafbevoegdheid. 4. Knelpunten voor gemeenten met eigen archeologische dienst. 5. Mogelijke oplossingen voor deze problemen.

AMZ-proces landelijk gebied  BO + gespecificeerd verwachtingsmodel + selectieadvies  Selectiebesluit BG  PvE  IVO + rapport+ bijgesteld verwachtingsmodel +Selectieadvies  Selectiebesluit BG: Behoud in situ + beschermingsmaatregelen of Behoud door opgraven  PvE  DO + rapportage  Goedkeuring rapport BG

AMZ-proces binnenstedelijk gebied NB (historische) binnenstad = grote complexiteit circa steden  BO + gespecificeerd verwachtingsmodel + selectieadvies  Selectiebesluit BG  PvE +IVO + Selectieadvies  Selectiebesluit BG: Behoud in situ + beschermingsmaatregelen of Behoud door opgraven  PvE  DO + rapportage  Goedkeuring rapport BG

De praktijk in de historische binnensteden  Grondprijzen zeer hoog  Vb verlies bouwrente  Gebruiksintensiteit zeer hoog  Vb verlies parkeerruimte  Beschermd stadsgezicht  Slopen pas na bouwvergunning

Consequenties 1  Geen IVO  Geen selectiebesluit gebaseerd op intrinsieke archeologische waarden.  Geen feitelijke kengetallen voor offerte beschikbaar.  Minder specifieke vraagstellingen voor de site.

Consequenties 2  Onvoorspelbaarheid bodemarchief  Reactiesnelheid geboden  Lokale expertise noodzakelijk

Gemeentes met archeologische dienst  Lokale expertisecentra  Stad als geheel is onderzoeksdoel (synthesegericht)  GOA  Opgravingen zijn in feite opgravingsputten van 1 site  Rol BG is vaak inhoudelijk gemandateerd aan archeoloog  Eigen documentatiesysteem (databases)  90% van het uitvoerend stadskernonderzoek

Gemeente zonder gemeentelijke archeologische dienst  Geen locale expertise  Opgraving is onderzoeksdoel  BG gescheiden van uitvoering  10% van het stadskernonderzoek

Knelpunt 1 gemeente +  Stedelijke complexiteit  Bijna alle opgravingen zijn opgravingen met beperkingen. Dit vereist maximale vrijheid om in het veld (beargumenteerd) te kunnen bijsturen (vlakdekkend ja/nee sporen afwerken ja/nee, aantal vlakken.

Knelpunt 2 gemeente +  Focus is de stad. Consequentie is ook vele kleine onderzoeken:  restauratiewerkzaamheden  Rioleringen  Bouwbegeleidingen  Bodemsaneringen  Vaak zonder “Maltagelden” KNA veroorzaakt in deze situatie een overkill aan administratie

Knelpunt 3 gemeente +  Reactiesnelheid geboden  KNA schrijft allerlei stappen in het AMZ proces voor. Kan vertragend werken. Omdat BG=uitvoerder leidt dit vaak tot onnodige bureaucratie

Oplossingen voor gemeente+  Vrijstelling KNA gebruik bij kleinschalig onderzoek.  I.p.v. toetsing PVE per opgraving toetsing beleidsnota en GOA voor stad voor bepaalde periode.  I.p.v. basisrapportage 1x per beleidsperiode, in relatie tot GOA.

Conclusies  Binnenstedelijke archeologie is een andere manier van organisatie en uitvoeren van opgravingen is dan in het buitengebied.  Archeologie in binnensteden met eigen dienst hebben meer bureaucratische lasten dan bedrijven die in steden opgraven.