Verborgen vormen van pesten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

MAN ZIJN !!!! Waarom is het fantastisch een man te zijn ???
Open-up / over de streep
VEILIG ONLINE Filmpje.
Uitslag enquête over online pesten
Een bericht speciaal voor jouw m’n
De Drama Driehoek.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Veilig Internet Volgende
Mijn gegevens op het web!?
Internet fun & veilig! titeldia.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Veilig internet Mediawijsheid
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Insert your picture here Wat doe jij zoal op het Internet?
Themabijeenkomst Pesten
Hallo! De dia’s die volgen zijn gemaakt als advertentie-campagne door een kerk in Singapore. Vertaling: GKv Pijnacker-Nootdorp /
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
die niet om jou zou huilen.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Update nodig? test je eigen mediawijsheid. Wat is‘bloggen’?
nadat je dit gelezen hebt!!!
Doel: rekening met elkaar houden
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
Insert your picture here Wat doe jij zoal op het Internet?
Lieve vriend(in)!.
Godsdienst.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Welkom op onze thema-avond

Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Ik vraag slechts één enkel minuutje van je tijd!!!
Dr. Albertus Risaeusschool
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
WIJ ZULLEN VOOR ALTIJD VRIENDEN ZIJN ...
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Een onverwacht feest Les 2
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Goedendag computerbezitter!
Medialessen groep 8.
Om soms eens dieper over na te denken
Altijd online!.
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
Pesten op internet Groepje 3 Kyra Robin Roy Mirte.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
VEILIG INTERNETTEN.
Rouw & Verlies Les 3.
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Liefde en relaties.
KiVa – lied Zo fijn op onze school!
Ouderavond WEERBAARHEID IN DE DIGITALE WERELD Personal Support Jongeren- en gezinscoaching Voorlichting.
Ben jij je eigen databaas? Aangeboden door
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
“ Denk er eens over...” Klik op je muis.... Vandaag hebben we hogere gebouwen en bredere sneflwegen, maar minder temperament en smallere denkbeelden.
Ouderavond over pesten op de basisschool
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant
SEL Les 2: normen en waarden.
Transcript van de presentatie:

Verborgen vormen van pesten Les 5 Deze les duurt 90 minuten

Filmpjes: voorbeelden van verborgen pesten !!!! Wat gebeurde er in de filmpjes?

Wat is verborgen pesten? Vormen van pesten waarbij de kwetsende boodschap verborgen is of de pester verborgen blijft

Hoe kun je herkennen of er sprake is van pesten? is het de bedoeling iemand een rotgevoel te geven, of om anderen aan het lachen te maken ten koste van iemand anders? is het slachtoffer verdrietig of bang? is er sprake van meer kinderen tegen één, of heeft degene die gepest wordt er om een andere reden moeite mee zichzelf te verdedigen?

Hoe zou het voelen om het slachtoffer te zijn van verborgen pesten? Ben je zelf wel eens het slachtoffer geweest van verborgen pesten? Hoe voelde dat? Heb je wel eens gezien dat iemand anders het slachtoffer was van verborgen pesten? Hoe voelde dat?

Groepsvorming Doel: zoek de klasgenoot met hetzelfde dierenkaartje als jij Loop kriskras door het lokaal Stel vragen om er achter te komen welke dierenkaartjes je klasgenoten hebben Let op: er mag niet rechtstreeks gevraagd worden welk dier iemand is

Tegenstrijdige signalen Kijk boos en zeg: je bent echt hartstikke aardig. Kijk alsof je zit te genieten van je eten en zeg dat je absoluut geen pizza lust. Kijk heel enthousiast en zeg dat je geen zin hebt om te gaan skaten. Kijk gehaast en zeg dat je alle tijd van de wereld hebt. Kijk verdrietig en zeg dat vandaag de mooiste dag van je leven is. Kijk verveeld en zeg dat je de film geweldige vindt. Kijk kwaad en zeg: ik ben blij. Kijk beledigd en zeg: het geeft niet.

Het verhaal van de boze man en de wijze vrouw

Wat kun je doen als je hoort dat er negatief over iemand wordt gepraat? Doe niet mee aan het geroddel Zeg iets positiefs over de persoon over wie het gaat: ‘Aan de andere kant is hij wel heel...’ Iedereen heeft een positieve eigenschap! Zeg: ‘Ik weet niet of dat wel klopt...’ Stel voor om over iets anders te praten Begin zelf over iets anders

Roddel of klik je als je met de leerkracht over pesten bij jou in de klas praat?

Optioneel: Digitaal pesten

Digitaal pesten Discussie over het gebruik van internet en mobieltjes: Waar gebruik je internet voor? Welke website bezoek je? Wie heeft er een profiel voor Hyves of Facebook? Wie heeft er een mobieltje? Aan wie stuur je geregeld sms’jes? Wie maakt foto’s met een mobieltje? Wie zet filmpjes op internet?

Ervaringen van de leerlingen met digitaal pesten: Heb je wel eens gehoord van digitaal pesten? Op wat voor manier werd er gepest? Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van: Het verspreiden van roddels via chatten Het op internet plaatsen van een foto van iemand anders zonder diens toestemming Je voordoen als iemand anders Onaardig commentaar geven op iemand anders (bijvoorbeeld op Hyves) Het verspreiden van persoonlijke informatie van iemand anders

Nettiqette (online etiquette) tips: NOOIT: Kwaad reageren op een berichtje, Berichten van iemand anders zonder diens toestemming doorsturen, Op internet dingen zeggen die je in werkelijkheid niet tegen iemand zou (durven) zeggen, Je wachtwoorden aan iemand anders vertellen- zelfs niet aan je beste vriend. DENK ERAAN: Dat op internet mensen niet altijd degenen zijn die ze beweren te zijn, Dat dingen (foto’s of persoonlijke gegevens) die je op internet plaatst niet alleen zichtbaar zijn voor je vrienden, maar ook voor veel andere mensen, Dat je geen foto’s van anderen mag kopiëren, publiceren of verspreiden zonder hun toestemming.

De vijfde regel van het KiVa-contract 5. We willen dat verborgen pesten stopt.

Verhalen van mensen die gepest worden http://www.pestweb.nl/aps/pestweb/voor+7+tot+10+jari gen/Ik+wil+dat+pesten+stopt/Verhalen+en++tekeningen +van+kinderen/