Verborgen vormen van pesten Les 5 Deze les duurt 90 minuten
Filmpjes: voorbeelden van verborgen pesten !!!! Wat gebeurde er in de filmpjes?
Wat is verborgen pesten? Vormen van pesten waarbij de kwetsende boodschap verborgen is of de pester verborgen blijft
Hoe kun je herkennen of er sprake is van pesten? is het de bedoeling iemand een rotgevoel te geven, of om anderen aan het lachen te maken ten koste van iemand anders? is het slachtoffer verdrietig of bang? is er sprake van meer kinderen tegen één, of heeft degene die gepest wordt er om een andere reden moeite mee zichzelf te verdedigen?
Hoe zou het voelen om het slachtoffer te zijn van verborgen pesten? Ben je zelf wel eens het slachtoffer geweest van verborgen pesten? Hoe voelde dat? Heb je wel eens gezien dat iemand anders het slachtoffer was van verborgen pesten? Hoe voelde dat?
Groepsvorming Doel: zoek de klasgenoot met hetzelfde dierenkaartje als jij Loop kriskras door het lokaal Stel vragen om er achter te komen welke dierenkaartjes je klasgenoten hebben Let op: er mag niet rechtstreeks gevraagd worden welk dier iemand is
Tegenstrijdige signalen Kijk boos en zeg: je bent echt hartstikke aardig. Kijk alsof je zit te genieten van je eten en zeg dat je absoluut geen pizza lust. Kijk heel enthousiast en zeg dat je geen zin hebt om te gaan skaten. Kijk gehaast en zeg dat je alle tijd van de wereld hebt. Kijk verdrietig en zeg dat vandaag de mooiste dag van je leven is. Kijk verveeld en zeg dat je de film geweldige vindt. Kijk kwaad en zeg: ik ben blij. Kijk beledigd en zeg: het geeft niet.
Het verhaal van de boze man en de wijze vrouw
Wat kun je doen als je hoort dat er negatief over iemand wordt gepraat? Doe niet mee aan het geroddel Zeg iets positiefs over de persoon over wie het gaat: ‘Aan de andere kant is hij wel heel...’ Iedereen heeft een positieve eigenschap! Zeg: ‘Ik weet niet of dat wel klopt...’ Stel voor om over iets anders te praten Begin zelf over iets anders
Roddel of klik je als je met de leerkracht over pesten bij jou in de klas praat?
Optioneel: Digitaal pesten
Digitaal pesten Discussie over het gebruik van internet en mobieltjes: Waar gebruik je internet voor? Welke website bezoek je? Wie heeft er een profiel voor Hyves of Facebook? Wie heeft er een mobieltje? Aan wie stuur je geregeld sms’jes? Wie maakt foto’s met een mobieltje? Wie zet filmpjes op internet?
Ervaringen van de leerlingen met digitaal pesten: Heb je wel eens gehoord van digitaal pesten? Op wat voor manier werd er gepest? Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van: Het verspreiden van roddels via chatten Het op internet plaatsen van een foto van iemand anders zonder diens toestemming Je voordoen als iemand anders Onaardig commentaar geven op iemand anders (bijvoorbeeld op Hyves) Het verspreiden van persoonlijke informatie van iemand anders
Nettiqette (online etiquette) tips: NOOIT: Kwaad reageren op een berichtje, Berichten van iemand anders zonder diens toestemming doorsturen, Op internet dingen zeggen die je in werkelijkheid niet tegen iemand zou (durven) zeggen, Je wachtwoorden aan iemand anders vertellen- zelfs niet aan je beste vriend. DENK ERAAN: Dat op internet mensen niet altijd degenen zijn die ze beweren te zijn, Dat dingen (foto’s of persoonlijke gegevens) die je op internet plaatst niet alleen zichtbaar zijn voor je vrienden, maar ook voor veel andere mensen, Dat je geen foto’s van anderen mag kopiëren, publiceren of verspreiden zonder hun toestemming.
De vijfde regel van het KiVa-contract 5. We willen dat verborgen pesten stopt.
Verhalen van mensen die gepest worden http://www.pestweb.nl/aps/pestweb/voor+7+tot+10+jari gen/Ik+wil+dat+pesten+stopt/Verhalen+en++tekeningen +van+kinderen/