ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250 Loopbaan oriëntatie en begeleiding ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Wie zijn wij, wat doen wij??? Marieke Beinema: Trajectbureau ZD Maarten Franssen: Begeleidingstrajecten ZD
Wie komen wij tegen… Leerlingen VMBO TL met/ zonder diploma met/ zonder juiste profiel Leerlingen VMBO KBL met /zonder diploma binnen/buiten de sector Leerlingen VMBO BB met/ zonder diploma binnen/ buiten de sector Leerlingen 3, 4 of 5 HAVO zonder diploma met / zonder juiste profiel Leerlingen vanuit MBO 2,3 en 4 opleidingen binnen ROC Mondriaan binnen ZD Leerlingen vanuit MBO 2,3 en 4 opleidingen vanuit andere ROC’ s in de omgeving. Binnen / buiten de sector Leerlingen vanuit AKA opleidingen met onvoldoende capaciteiten voor verdere scholing of hoge capaciteiten zonder diploma Leerlingen vanuit speciale trajecten: rebound, knooppunt, Pleysierschool, VSO, Mondriaan loopbaancentrum Leerlingen vanuit werksituatie of BBL opleiding
Wat komen we tegen Wel/ geen diploma behaald Niet de juiste met beroepskeuze/ opleidingskeuze/ opleidingsvorm huidige opleiding is de tweede/ derde keuze , omdat hij/ zij afgewezen is bij de opleiding van eerste keuze Leerling heeft zich te laat aangemeld voor de opleiding, die al gestart is. Wel of niet het juiste beeld van het beroep en beroepshouding Wel of niet voldoende toegerust om de huidige opleiding te kunnen voltooien Afgezakt naar een lager niveau, terwijl capaciteiten hoger liggen Sociale problematieke Emotionele problematiek Leerplicht,RMC, Justitie en reclassering Meervoudige problematiek
Trends Uitstellen van keuzes: late of te late aanmelding, nauwelijks een beeld van de opleiding waaraan ze beginnen Emotionele problematiek: gescheiden ouders, ouders zijn het niet eens over toekomst kind Sociale problematiek: school is het verlengstuk geworden van de straat; levensstijl van sommige jongeren Aanraking met politie/ justitie: waardoor weinig beroepsmogelijkheden. Leerlingen die afgezakt zijn in het onderwijs: VWO/HAVO VMBO TL naar VMBO KBL/ BB
Hoe denkt de leerling over zichzelf Kunnen benoemen Welk resultaat wil ik bereiken Kom ik mijn afspraken na. Op tijd komen Met wie ga ik om Welke plannen heb ik voor mijzelf gemaakt Wat doe ik allemaal. werkervaring, stage ervaring, hobby’s, vrijwilligerswerk, etc Sterke/ zwakke punten Resultaat gericht Discipline/ zelfstandigheid Sociaal netwerk Plannen maken Actieve houding
Hoe we erachter komen hoe een leerling zichzelf ziet Persoonlijke aandacht Informatie onderbouwen Spiegel voorhouden Ruimte geven om over zichzelf te praten Serieus luisteren, niet oordelen. Testen, wegen, achterhalen Laten zien hoe hij/ zij zichzelf ziet; confrontatie
Wat kunnen we doen Adviseren Begeleiden Stimuleren Activeren Wat kan hij/ zij het beste doen Met hulp is deze leerling het best geholpen Eerst zelf de kans geven om oplossingen te bedenken of vinden Navragen of het gelukt is
LOB = Lang proces Beroepskeuze Beroepsopleiding Welke interesses heeft de leerling Kent en herkent de leerling deze interesses van zichzelf Waaronder vallen die interesses: DOEN/ handen DENKEN/ hoofd GEVOEL/ hart Welke beroepssectoren vallen hieronder Wat voor persoon past daarbij Welke beroepen vallen binnen de sectoren Ken en herken ik mijzelf in dat beroep Past de leerling binnen dat beroep Wat houdt het beroep in, wat moet je dan doen: Beroepskeuze Beroepsopleiding
voorbeeld economische richting: financiële beroepen niv 3-4 Beroepsgedeelte Beroepskerntaken Nederlands 3 uur Beroepskerntaken Engels 3 uur Bedrijfsadministratie 4 uur Bedrijfseconomie 2 uur Marketing 2 uur Kantoorsimulatie 4 uur Projecten 2 uur ICT 2 uur 22 uur Ondersteunend gedeelte Ondersteuning Rekenen/ wiskunde RON 2 uur LLB 2 uur SLB 2 uur Nederlands TON 2 uur OlC uren 4 12 uur
In beeld Fase 1: interesses Fase 2: sectoren Fase 3: beroep Fase 4 Beroepsopleiding MBO