‘Bondgenoot in rehabilitatie’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Advertisements

Keuzevoorlichting klas 2 OPDC VMBO/HAVO
Algemene voorlichting
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Opleiding Onderwijsassistent
De HAN: kennisinstituut met onderzoekscompetenties?
Expertise team ACT Jeugd BAVO-Europoort
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Vernieuwing Bacheloronderwijs
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Samenwerking werkveld - HAN
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 8 Rehabilitatie door educatie: Begeleid Leren Hoofdstuk 12.
Rehabilitatie: gerichte ondersteuning van activiteiten en participatie
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Opleiden in school 22 juni 2004
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Algemene voorlichting
Rob Jansen,
K ennisnetwerk Het Z warte G at De gedachte geeft beweging aan de steen.
Bijdrage publieksdag IPNV 14 november 2009 ‘Veteranenzorg in de reguliere hulpverlening’
Bijdrage aan kenniscirculatie Praktijk (vragen) Onder- zoek + Innovatie Onderwijs.
Iedere student een stageplaats!
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Servicecentrum Studie en Beroep
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Minor. MINOR Semester Minor van 24 EC Bachelorthesis van 6 EC Relatie minor met bachelorthesis.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Windesheim zet kennis in werking Sociaal Pedagogische Hulpverlening.
Maatschappelijk Werk & Dienstverlening (MWD) Cluster Welzijn en Gezondheid.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
St. Rehabilitatie '92 Rehabilitatie: een introductie Visio Vries 12 november 2013 Presentatie: Lies Korevaar.
Rehabilitatie en Herstel Jannie Boomsma Academie voor Verpleegkunde Lectoraat rehabilitatie 5 december 2008.
Onderwijs & Innovatie Hogeschool Inholland Algemene voorlichting Lerarenopleidingen Amsterdam Locatie Amstelveen 1.
St. Rehabilitatie '92 FPK en Rehabilitatie: een onmisbare combinatie !? Assen 28 februari 2011 Lies Korevaar.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Niels Bosman Naam:Bosman Voornamen:Cornelis, Niels Geboortedatum:27 oktober 1980 Geboorteplaats:Emmen Postcode en Woonplaats:9718cm Groningen Adres:Westersingel.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Maatschappelijke Participatie door Rehabilitatie Lies Korevaar Werkveldconferentie Participatie Groningen, 16 april 2013.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Rehabilitatie: een introductie
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Ouders met (ernstige) psychische aandoeningen hebben kracht voor ouderschap. Lectoraat Rehabilitatie Groningen.
Psychologen in de gezondheidszorg
Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Lectoraat Verslavingskunde: Omgevingsondersteun(en)de verslavingszorg
Wmo in de Wijk Oldambt, 26 maart 2013
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Pitch Functie M&G Verpleegkundige
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Persoonlijke begeleiding
Transcript van de presentatie:

‘Bondgenoot in rehabilitatie’ De IRB in het HBO Conferentie ‘Bondgenoot in rehabilitatie’ Amsterdam, 21 april 2005 Lies Korevaar Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen Overzicht IRB-scholing in Nederland IRB-onderwijs in het HBO IRB in de Hanzehogeschool Groningen IRB-onderwijs en het werkveld Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

IRB-scholing in Nederland Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Rehabilitatiescholing tot nu toe Vanaf de begin jaren negentig veel in-company trainingen door: St. Liberman modules Storm Rehabilitatie St. Rehabilitatie ’92 (IRB) Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Center for Psychiatric Rehabilition Boston University: Aparte school for Rehabilitation Counseling Masteropleiding: Stellen van een doel, Functionele Diagnostiek, etc. Supervisie Literatuurstudie, Onderzoek, Scriptie Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Verschillende disciplines met verschillend opleidingsniveau Academische niveau: o.a. psychologen en (een paar) psychiaters HBO-niveau: o.a. verpleegkundigen, maatschappelijk werkers en SPH-ers MBO-niveau: o.a. verpleegkundigen, ziekenverzorgenden, SPW-ers Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

IRB-onderwijs in het HBO Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Doelstelling Lectoraten Positie van het HBO als kennisinstituut versterken door: Bijdragen aan kenniscirculatie met het werkveld Vernieuwing van het onderwijs Professionalisering van docenten Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen Aandachtspunten Brede opleiding, meerdere werkvelden Drie verschillende opleidingen Probleem- en milieugeoriënteerde vakken Docenten zonder IRB-opleiding Studenten zonder praktijkervaring Meer dan alleen vaardigheden (en attitude) Herstel Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Brede opleiding, meerdere werkvelden Rehabilitatiekubus Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Drie verschillende opleidingen Sociaal Pedagogische Hulpverlening Maatschappelijk Werk & Dienstverlening HBO-Verpleegkunde Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Probleem- en milieu-georiënteerd Behandeling van de stoornis, denken in ziektebeelden Milieutherapie / sociotherapie => Introduceren van het ontwikkelings- aspect van de hulpverlening Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Docenten zonder IRB-opleiding Scholing van docenten op exposure- niveau => lesgeven op exposure-niveau stageplaatsen voor docenten (gast)docenten uit het werkveld Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Studenten zonder praktijkervaring 18 – 20 jarige studenten Geen of nauwelijks cliëntencontact => didactische werkvormen Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Meer dan alleen vaardigheden (en attitude) VAK-mensen: Vaardigheden Attitude Kennis Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen Herstel Wat moeten studenten Zorg & Welzijn weten van herstel(processen)? Wat moet er in het curriculum? => Cliëntenorganisaties betrekken bij herstelonderwijs (wat en hoe?) Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

IRB in de Hanzehogeschool Groningen Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

IRB in de Hanzehogeschool 1 Initieel onderwijs (bachelor): Thema Major (uitstroomprofiel) Minor (arbeidsrehab. + begeleid leren) voor andere opleidingen Keuzepunten (modules rehabilitatie) => HBO-Rehabilitatie? Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

IRB in de Hanzehogeschool 2 Post-initieel onderwijs (master): 2- jarige Master / Post-HBO Rehabilitatie en Casemanagement 15 studenten p.j. € 7.500,- per student p.j. Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

IRB-onderwijs en het werkveld Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen Probleem Werkveld weet niet wat het reguliere onderwijs kan bieden Onderwijs weet niet van de rehabilitatiebehoeften van het werkveld Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Aandachtspunten voor het werkveld Behoefte aan rehabilitatiedeskundigheid duidelijk maken (o.a. via PZ) Rehabilitatiecompetenties opstellen Stageplaatsen creëren met daarbij praktijkbegeleiders Leveren van (gast)docenten Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen

Hartelijk dank voor uw aandacht & Take CaRe CAsemanagement & REhabilitatie Lies Korevaar Lectoraat Rehabilitatie, Hanzehogeschool Groningen