Morphological matrix Creatieve techniek om tot verbanden/thema’s te komen: Het Grote Idee.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
“Articulatory setting” in het voortgezet onderwijs
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Powerpoint gemaakt door
IndividueelGezamenlijk ActiefHardlopen Muren (voetbal tennis) Basketballen Skaten Voetbal, tennis, basketbal…. Verstoppertje Tikkertjes Stand in de mand..
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Probleemformulering De kaas is op divergeren analyse convergeren boek
Medische Technologie “Veiligheid” is het antwoord op de vraag: ‘waarom Medische Technologie’ Han van Reekum.
Profielwerkstuk maken
Ik voel me zo alleen !.
Medmec 1 Herfst Les 5.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Tips voor een vlotte start!
Morphological matrix. Ideetjes komen vanuit je gevoel. Morphological matrix.
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Morphological matrix, De zes denkhoeden
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Deel 5 concept Huiswerk Vanuit gekregen visionboard een concept uitwerken. Conceptpresentatie maken = 3 x slides of op papier 50/65.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
MedMec01-2 Les schema per week
Rekenen groep 4.
CanDo Coaching.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Mijn computer is leuk! ©pharos Bij voorleesboekje + handleiding van ‘Mijn computer is leuk’
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Stap 1 Concepting: onderzoek Stap 2 Concepting: wat is de kernvraag?
Plattegrond en maquette maken
Hoi ....
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Geluid Brend Meuleman. Functies van geluid en muziek  Geluidsweergave  Weergeven van geluid uit de scène.  Sfeersuggestie  De sfeer in een scène bepalen,
Hocus Pocus met Alfons Alfrink Regisseur Torill Kove Land Noorwegen Jaartal 2013 Tijd 72 minuten Taal Nederlands gesproken Groep 3/4.
Wat doe je graag/niet graag?

De theorie achter de verhalen
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Het belang van voorlezen
Hallo, ik ben Lina. Vandaag ga ik naar de speelzaal. Ga je met mij mee? Wenboekje Speelzaal Tierelier.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Verstoppertje spelen Sommige mensen zijn er goed in…
Rekenen!!! cito.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Bepaal jouw SuperPowers!
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Communicatie 7e les.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Onderzoek in Apps.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Voor intelligente vrouwen
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Ricky Seinstra & Mirre Dollekens
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Oorcheck op het mbo 7a Over Gehoor & gehoorschade
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Hoe speel je de Pizza Game?
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
voorbeeld volgende bladzijde terug
Iedereen in de dramadriehoek
Art & Design Grafisch vormgeven
Wat heb je nodig? Papier, potlood en materiaal om in te kleuren.
Art & Design Grafisch vormgeven
Creatief Denken kun je leren
Mijn spreekbeurt gaat over
Transcript van de presentatie:

Morphological matrix Creatieve techniek om tot verbanden/thema’s te komen: Het Grote Idee

Ideetjes komen vanuit je gevoel. Morphological matrix

Concepten verzin je vanuit een systeem!!

Y X Morphological matrix

Voorbeeld: Verzin een activiteit voor kinderen. Morphological matrix

Bepaal X en Y in de matrix. Morphological matrix

Vragen: Wat moet het resultaat zijn, waar moet de activiteit aan voldoen, met hoeveel kinderen wordt er gespeeld? etc. Morphological matrix

• Alleen of samen • Binnen of buiten • Met of zonder hulpmiddelen • Actief of passief • Veilig of spannend (gevaarlijk) • Educatief of entertainment • Etc. Morphological matrix

AlleenSamen Actief Passief Y X Morphological matrix

AlleenSamen ActiefZwemmen, Fietsen, Muurvoetbal, etc. Verstoppertje, Tikkertje, Voetballen, etc. PassiefTV kijken, Gamen, Boek lezen, I pod luisteren, etc. Ik zie ik zie wat jij niet ziet, Gezelschapspel, Gamen, TV kijken, etc. Y X Morphological matrix

VeiligSpannend HulpmiddelTV kijken, Boek lezen, Puzzelen, etc. Indoor snowboarden, Klimmen, Karten, etc. Zonder hulpmiddelWandelen, vogels, vliegtuigen, auto’s spotten, Dropping in de nacht op onbekend terrein, Spoorzoeken, Belletje trek, etc. Y X Morphological matrix

Er zijn voor X en Y meerdere mogelijkheden, maarrrrrrr… Morphological matrix

…niet spannend, creatief of innovatief. Morphological matrix

Verander X of Y in een oplopende schaal. Morphological matrix

• Conservatief, progressief, revolutionair • Saai, spannend, wild • Serieus, dom, achterlijk • Netjes, gaten, gescheurd • Acceptabel, kan net, ongehoord! Morphological matrix

Zelfde voorbeeld: Verzin een activiteit voor kinderen. Morphological matrix

SaaiSpannendWild ActiefVoetballenVoetballen, en je zit vastgeketend aan je vriendje. Voetballen, en je zit vastgeketend aan je vriendje, en het doel veranderd van plaats. PassiefTV kijkenTV kijken, geluid uit zetten, elke kijker doet acteur of actrice na. TV kijken, geluid uit zetten, elke kijker doet acteur of actrice na, met ontbijtkoek in je mond. Y X Morphological matrix

SerieusDomAchterlijk HulpmiddelFietsenFietsen zonder stuur.Fietsen zonder stuur, met een blinddoek om. Zonder hulpmiddelAuto’ spottenAuto’s spotten met een blinddoek om. Auto’s spotten met een blinddoek om, met extra omgevingsgeluid. Y X Morphological matrix

Notitie: De keuze van x en y bepaalt de kwaliteit van je uitkomsten. Morphological matrix

Wees kritisch op de uitkomsten uit jouw matrices. Kan je de x en de y-as + de gekozen combinaties in 2 zinnen vertellen: dat is je concept! Morphological matrix

Stap 4: bekijk je concept en ga nu weer terug naar de vraag van je opdrachtgever. Durf aan te passen! Morphological matrix