Het talentontwikkelend model binnen de atletiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aantal spelers : keeper Datum :
Advertisements

Basiselementen in een goede schoolslag (tips en tricks)
Pass en afwerkvorm  Fase: Warming-up Leeftijd: Senioren en A en B-jeugd
Basiselementen in een goede schoolslag (tips en tricks)
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
Aantal spelers. : keepers. Datum. : Teamfunctie
Copyright chiropraxie Devriese & Moyson
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Spelend aanleren van atletiekvaardigheden: Een nieuwe uitdaging
Nieuwe spelregels per 1 juli 2007 Spilersrie 21 juni 2007 Auke Wiersma & Durk Fopma.
INITIATOR INDOORVOETBAL
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
OVV Technische lijn Theorie en praktijk. Basistechnieken  Technieken standaard binnen OVV  Onze aandachtspunten op papier en de selectiespelers kunnen.
27 januari 2013 PTC Barneveld José Oost, Heddy Boelsma & Rob de Bruin
COMPETITIEREGLEMENT  De wedstrijden worden gespeeld op zaterdagmiddag van 13:00 uur – 17:30 uur  Iedereen wordt 15 minuten voor aanvang van de wedstrijd.
Zaalhockey Hallen hockey Indoor hockey
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen
Newton - VWO Kracht en beweging Samenvatting.
Een presentatie van: Pieter de Heer Hillebrand Verkroost René Schoen
Reactieve verticale verplaatsing
Hoofdstuk 2: Basisstructuur van het trainingsproces
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Het talentontwikkelend model binnen de atletiek
Spelend aanleren van atletiekvaardigheden: Een nieuwe uitdaging
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Bijeenkomst kader 1 december 2013 Zaalhockey.
en zitinstructie neemt u plaats op uw stoel en
Opbouw: beginposities/principes
Bijscholing voltige-instructeurs
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
Onderwerp: Aannames A B symbolen Training van de week.
II. DE BASISHOUDING BESCHRIJVING
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
HC Houten Door: Bas Ophof
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
1ste jaars E - pupillen Training 1.
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Datum: Teamfunctie: Aanvallen Doelstelling technisch: Kappen,draaien en meenemen van de bal in combinatie met richtingsveranderingen Doelstelling.
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
De start: een kunst of een kunde?
# Training : 3 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Training : 9 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
# Training : 2 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 11 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B C Training : 8 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B # Training : 7 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B C Datum : Teamfunctie : Verdedigen
C A D B # Datum : Teamfunctie : Aanvallen
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Tekening 1 - Spelopbouw met 2 man (L-formatie)
# Training : 1 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Training : 4 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Workshop zaalhockey 28 november 2017.
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Zaalhockey Indoor hockey
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
Bijlage 1 - Geledingenaanpak
Nieuw Wedstrijdreglement 2020??
Transcript van de presentatie:

Het talentontwikkelend model binnen de atletiek Berghmans, Bil, Delecluse, Ponnet, Pottie, Van Driessche

Deel 4: Spelend aanleren van werpvaardigheden

Structuur van de presentatie Deel 1: Gelijkenissen tussen de werpdisciplines Deel 2: Variatiemogelijkheden en opbouw v.d. variatie-as Deel 3: Variatie van een spelvorm Deel 4: Relatie tussen techniekas en variatie-as Deel 5: Methodologische tussenstappen in de opbouw v.d. werpdisciplines Deel 6: Gelijkenissen tussen de volwassen techniek en de jongerentechniek Deel 7: Organisatie en veiligheid

Deel 1:Gelijkenissen tussen de werpdisciplines 1.1 Dynamische standworp 1.2 Opbouw van de techniekas

1.1 Dynamische standworp 1.1.A Dynamische standworp * Dynamisch aspect * Eigenlijke worp 1.1.B Belangrijke prestatiebepalende factoren * Afwerpsnelheid * Afwerphoek * Afwerphoogte 1.1.C Basiskenmerken van de techniek * Basishouding * Bewegingspatroon

Omwille van de complexiteit van de globale worp is de aanloop bij de jeugd tot een minimum beperkt en wordt de standworp als uitgangspunt genomen. Dynamisch aspect Bewegingssnelheid opvoeren aan het einde van de beweging Dynamisch aspect zorgt voor de snelheidstoename voorafgaand aan de worp Vormen van aanlopen, aanglijden, rotaties of onderdelen van deze bewegingen Eigenlijke worp Eigenlijke worp begint wanneer beide voeten gelijktijdig contact hebben met de grond (tweebenige steun) Volledige lichaamsstrekking (overdracht van snelheid van lichaam naar tuig)

Belangrijkste prestatiebepalende factoren V= Afwerpsnelheid = Afwerphoek H= Afwerphoogte

Belangrijkste prestatiebepalende factoren Afwerpsnelheid * snelheid van het toestel op moment dat het toestel de hand verlaat * hoge afwerpsnelheid bereiken door een optimaal lange begeleidingsbaan die optimaal snel moet door lopen worden

Belangrijkste prestatiebepalende factoren Afwerphoek De luchtweerstand beïnvloedt de grootte van de hoek (afhankelijk van toestelvorm, windsterkte en windrichting)

Belangrijkste prestatiebepalende factoren Afwerphoogte * Hoogte waarop het toestel los komt * Afhankelijk van gestalte en lichaamsstrekking

Basiskenmerken van de techniek Basishouding L.-voet werpas R.-voet Zwaartepunt van gebogen rechter been naar gestrekt linkerbeen = van rechts naar links, van onder naar boven

Bewegingspatroon Spiergroepen van groot naar klein Spiergroepen van traag naar snel Spiergroepen van onder naar boven Resultaat = totaallichaamsstrekking Verwringing boogspanning

1.2 Opbouw van de techniekas 1.2.A De techniekas * Inleidende bewegingen: beginsnelheid creëren (afhankelijk van reglement en het zoeken naar een lange begeleidingsbaan) * Powerfase: overdracht van snelheid van lichaam naar toestel * Afwerking: greep en werpactie afhankelijk van vorm, gewicht en reglementen 1.2.B Opbouw van de techniekas * Technische bouwstenen

Totaallichaamsstrekking Elementaire technische vereisten Technische bouwstenen werpen Dynamische standworp Inleidende bewegingen Powerfase Afwerking Totaallichaamsstrekking Dynamisch aspect Tweebenige steun Draai-druk Rechter been Blok Rompactie Arm- bewegingen Greep Werpactie Herstel Elementaire technische vereisten

Dynamisch aspect > voorbereidende beweging > doel = dynamiek brengen in de worp door snelheidstoename van lichaam en toestel > staan in functie van snelheid, de lange begeleidingsbaan en aard van het toestel > aangepast aan de jeugd

Tweebenige steun > Met beide voeten is er grondcontact. Dynamisch aspect Tweebenige steun Tweebenige steun > Met beide voeten is er grondcontact. > Het zwaartepunt van het geheel ‘toestel-atleet’ bevindt zich boven het gebogen rechterbeen. > Het lichaam bevindt zich tussen toestel en landingsplaats.

Draai-drukbeweging rechterbeen Dynamisch aspect Tweebenige steun Draai-druk Rechter been Draai-drukbeweging rechterbeen > pivoteren + strekken = verplaatsen van zwaartepunt van R L = deel van totaallichaamsstrekking = van laag naar hoog > pivoteren + strekken (+ blok) = indraaien rechterheup

= afremmen van links geeft een versnellen van rechts (katapult) Dynamisch aspect Tweebenige steun Draai-druk Rechter been Blok Blok opspannen linkerbeen + fixatie van de linkerheup + fixatie van de linkerschouder = afremmen van links geeft een versnellen van rechts (katapult) = as waar rechter-lichaamshelft rond draait (hefboom) = overdracht van snelheid van lichaam op toestel = heffunctie van laag naar hoog

Rompactie en ondersteunende armbewegingen Dynamisch aspect Tweebenige steun Draai-druk Rechter been Blok Rompactie Arm- bewegingen Rompactie en ondersteunende armbewegingen bewaren van een gesloten lichaamshouding actie van de linkerarm rompactie actie van de werparm

Greep Afhankelijk van werptuig en werppatroon Blok Greep Draai-druk Dynamisch aspect Tweebenige steun Draai-druk Rechter been Blok Rompactie Arm- bewegingen Greep Greep Afhankelijk van werptuig en werppatroon

Worp Eindfase waarin opgebouwde snelheid volledig op het Dynamisch aspect Tweebenige steun Draai-druk Rechter been Blok Rompactie Arm- bewegingen Greep Werpactie Worp Eindfase waarin opgebouwde snelheid volledig op het werptuig wordt overgedragen Eindrealisatie van andere prestatiebepalende factoren Diverse werppatronen afhankelijk van toestel en reglementering

Herstel opvangen van evenwichtsverlies geen doel op zichzelf Blok Dynamisch aspect Tweebenige steun Draai-druk Rechter been Blok Rompactie Arm- bewegingen Greep Werpactie Herstel Herstel opvangen van evenwichtsverlies geen doel op zichzelf

Totaallichaamsstrekking Fundamentele technische bouwstenen Technische bouwstenen werpen Dynamische standworp Inleidende bewegingen Powerfase Afwerking Totaallichaamsstrekking Dynamisch aspect Tweebenige steun Draai-druk Rechter been Blok Rompactie Arm- bewegingen Greep Werpactie Herstel Fundamentele technische bouwstenen

Deel 2: Variatiemogelijkheden met werpspelen 2.2.A Variaties in uitvoering 2.2.B Variaties in conditionele belasting

Variaties in uitvoering Variaties in conditionele aspecten Variatiemogelijkheden bij het werpen Uitgangshouding & Ritme Variaties in uitvoering Werprichting en intentie Werptuigen Kracht, snelheid, uithouding Variaties in conditionele aspecten

Uitgangshouding & ritme Beginpositie bij het uitvoeren van een worp Belangrijke elementen *de voetenstand *de oriëntatie *de lichaamspositie *de evolutie van statisch naar dynamisch Ritme: binnen de aanloop of geheel van aanloop en worp

Werprichting en intentie Uitgangshouding & Ritme Belangrijkste dimensies * voor-achter * horizontaal-verticaal-schuin Intentie * zo ver mogelijk * zo precies mogelijk * zo hoog mogelijk * ... Werprichting en intentie

Werptuigen Een diversiteit aan werptuigen wordt benut. Uitgangshouding & Ritme Een diversiteit aan werptuigen wordt benut. Werprichting en intentie Werptuigen Afdwingen van een bepaald greep, werppatroon, uitgangshouding,….

Kracht-snelheid-uithouding Uitgangshouding & Ritme kracht: * in combinatie met snelheid * verhouding kracht/toestelgewicht * correcte technische uitvoering Werprichting en intentie Snelheid: * bewegingssnelheid * versnellingsmogelijkheid * in combinatie met kracht Werptuigen Uithouding: een bepaalde prestatie, met behoud van effectiviteit, over een langere duur volhouden. Kracht, snelheid, uithouding

Deel 3: Variatie van een spelvorm 3.1 Variatie in uitgangshouding en ritme 3.2 Variatie in werprichting en werpintentie 3.3 Variatie in werptuigen 3.4 Variëren met kracht - snelheid en uithouding

Aanleren van technische vaardigheden van het werpen via speelse oefenvormen en spelvormen Door gebruik te maken van een aantal variatiemogelijkheden wordt vanuit een basisspel een aantal verschillende spelen opgebouwd waarin onderdelen van de werptechnieken worden geoefend. De technische bouwstenen: draaidrukbeweging, blok en rompinzet & ondersteunende armbewegingen, zijn zeer sterk gerelateerd aan elkaar. Ze zijn samen verantwoordelijk voor de totaallichaamsstrekking en zullen als een geheel geoefend worden.

krachtnetbal Krachtnetbal is een werpspel, gebaseerd op netbal, waarbij de uitvoering wordt gemanipuleerd door te variëren met uitgangshouding , ritme, werprichting, werpintentie, kracht, snelheid en uithouding.

3.1 Variatie in uitgangshouding en ritme De voetenstand en de oriëntatie van het lichaam beïnvloeden de Techniek van een worp. Een verplichte voetenstand als spelregel opnemen, stuurt het spel zodat de meest ideale positie voor een worp wordt ingenomen. Bij elke worp of inleidende beweging is een bepaald ritme terug te vinden. Door het speelveld groter te maken of een ‘dode’ zone in te voegen wordt automatisch overgeschakeld naar een meer dynamische houding. De spelregels dienen te worden aangepast zodat er met de bal kan worden gelopen.

3.2 Variatie in werprichting en werpintentie De werprichting zal een invloed hebben op de uitgangshouding. De werprichting zal een invloed hebben op het gebruikte werppatroon. De hoogte van snoer of net zal een invloed hebben op de werprichting. De grootte van het spelveld zal een invloed hebben op de werprichting maar ook op de werpintentie . Het creëren van doelzones op het speelveld beïnvloeden de nauwkeurigheid van een worp.

3.3 Variatie in werptuigen De trainer maakt gebruik van verschillende werptuigen om een bepaald werppatroon af te dwingen. Door het speelveld aan te passen ( grootte van het veld of net vervangen door twee evenwijdige touwen) kan de spelleider nog dwingender optreden.

3.4 Variëren met kracht - snelheid en uithouding Door met zwaardere ballen t e werpen wordt spontaan kracht geoefend. Lichtere ballen stimuleren de werpsnelheid. Minder spelers per ploeg opstellen verhoogt de verplaatsingsnelheid. Uithouding kan geoefend worden door het spel lang genoeg te spelen met middelzware ballen op een groot speelveld of met een gering aantal spelers

en variatiemogelijkheden Deel 4: Relatie tussen technische bouwstenen en variatiemogelijkheden * Referentiekader * Verdeling trainingsdoelstellingen werpen * Spelvoorbeelden bij het referentiekader

Totaallichaamsstrekking Referentiekader werpen 1 2 3 4 5 6 Uitgangshouding Ritme Werprichting en intentie Kracht, snelheid, uithouding Werptuigen A1 A2 A3 A4 A5 A6 A B1 B2 B3 B4 B5 B6 B C1 C2 C C3 C4 C5 C6 D D1 D2 D3 D4 D5 D6 Dynamisch aspect Tweebenige steun Totaallichaamsstrekking Greep Werpactie Herstel Tweebenige steun Draai-druk Rechter been Blok Greep Werpactie Herstel Dynamisch aspect Rompactie Arm- bewegingen

Optimale verdeling v.d. technische bouwstenen Dynamisch aspect Dynamisch aspect Tweebenige steun Tweebenige steun Tweebenige steun Totaallichaams- strekking Totaallichaams- strekking Totaallichaams- strekking Totaallichaams- strekking Totaallichaams- strekking Totaallichaams- strekking Werpactie Werpactie Werpactie Greep Greep Herstel

Aandachtspunten In dit hoofdstuk worden een aantal spelen weergegeven die nadien aangepast werden tot een speelse oefenvorm of spelvorm. Door deze spelen worden bepaalde technische kenmerken aangeleerd. Als initiator en trainer moet je dus voldoende verschillende spelvarianten en ook voldoende verschillende spelen aanbieden om alle technische vereisten te oefenen. Verder is het zo dat één spel nooit één afzonderlijk aspect van de techniek zal oefenen, maar wel meerdere aspecten tegelijk. Bij oefenvormen kan wel geïsoleerd één technisch kenmerk aangeleerd worden. In dit hoofdstuk wordt dus aangetoond dat men zonder gebruik te maken van oefenvormen al spelend alle technische vereisten kan inoefenen op een onbewuste manier.

Deel 5: Methodologie bij de opbopuw van de werpdisciplines 5.1 Gewenning en greep 5.2 Vrij werpen 5.3 Werpen met specifieke werppatronen 5.4 Werpen met specifieke werppatronen enuitgangshouding 5.5 Voorwaartse standworp 5.6 Zijwaartse standworp 5.7 Zijwaartse standworp met uitvalspas op linkerbeen 5.8 Rugwaartse standworp 5.9 Rugwaartse standworp met uitvalspas op linkerbeen 5.10 Standworpen voorafgegaan door een dynamisch aspect

Greep kogel

Greep discus

Greep speer

Achterwaarts werpen met de kogel Gewenning kogel Achterwaarts werpen met de kogel 1/2

Voorwaarts uitstoten met twee handen 2/2

Gewenning discus Rollen van de discus

Wennen aan de lengte v.d. speer en lenigheid v.h. schoudergewricht. Gewenning speer Wennen aan de lengte v.d. speer en lenigheid v.h. schoudergewricht. 1/2

Wennen aan de lengte v.d. speer en lenigheid v.d. romp. Gewenning speer Wennen aan de lengte v.d. speer en lenigheid v.d. romp. 2/2

De voorwaartse standworp

Uitvalspas op linkerbeen

Deel 6: Vergelijking van de jeugdige en volwassen techniek Met behulp van de technische componenten wordt een beschrijving van de verschillende technieken gegeven. Het is vanzelfsprekend dat sommige van deze componenten slechts in één welbepaalde fase van de beweging terug te vinden zijn. Andere componenten omvatten meerdere fasen. Ook kunnen in één fase meer componenten samen voorkomen.

Kogelstoten * De inleidende beweging, de uitgangshouding en het aanglijden * De afwerpfase * De omsprong

12u 3u 9u

Aandachtspunten voor de jeugd bij het kogelstoten * Tweebenige steun > Het lichaam bevindt zich in de werphouding tussen toestel en landingsplaats > Het zwaartepunt van het geheel toestel-atleet bevindt zich boven het gebogen R.-been. * Draai-drukbeweging van het rechterbeen met inzet van de rechterheup in de werprichting als gevolg * Het blok > totaallichaamsstrekking > linkervoet heeft volledig contact met de bodem > gefixeerde linkerheup > hoge linkerarm en schouder * Rompactie en ondersteunende armbewegingen > gesloten houding * De worp > de stoot wordt frontaal uitgevoerd > de stoothand bevindt zich achter het toestel > de elleboog wordt zijdelings geheven > de werphand geeft een polsslag

Discuswerpen * De inleidende beweging, de aanvangshouding en de draaisprong * De afwerpfase * De omsprong

Aandachtspunten voor de jeugd bij het discuswerpen * Tweebenige steun > Het lichaam bevindt zich in de werphouding tussen toestel en landingsplaats > Het zwaartepunt van het geheel toestel-atleet bevindt zich boven het gebogen R.-been. * Draai-drukbeweging van het rechterbeen met inzet van de rechterheup in de werprichting als gevolg * Het blok > totaallichaamsstrekking > linkervoet heeft volledig contact met de bodem > gefixeerde linkerheup > hoge linkerarm en schouder * Rompactie en ondersteunende armbewegingen > gesloten houding * De worp > is een slingerworp > de werparm wordt tijdens de been-rompaktie iets lager dan schouderhoogte > de discus verlaat de hand via de wijsvinger

Speerwerpen * De draagwijze, de aanloop, het schouderen en de impulspas * De afwerpfase * De omsprong

Aandachtspunten voor de jeugd bij het speerwerpen * Tweebenige steun > Het lichaam bevindt zich in de werphouding tussen toestel en landingsplaats > Het zwaartepunt van het geheel toestel-atleet bevindt zich boven het gebogen R.-been. * Draai-drukbeweging van het rechterbeen met inzet van de rechterheup in de werprichting als gevolg > de romp wordt naar voor gebracht, terwijl de rechterarm lang achter blijft * Het blok > totaallichaamsstrekking > linkervoet heeft volledig contact met de bodem > hoge linkerschouder blijft hoog * Rompactie en ondersteunende armbewegingen > gesloten houding * De worp > is een slagworp > de werparm voert een strekbeweging uit met een hoge elleboog > zweepslag met de hand

Deel 7: Praktische en organisatorische richtlijnen Disciplinaire afspraken Organisatorische maatregelen

Opstelling in lijnformatie Rechte lijnformatie

Schuine lijnformatie V-formatie

Opstelling in een cirkel

Opstelling in een vierkant

Enkele situaties uit de praktijk