Analyse klantgerichte websites Cases & projecten Analyse klantgerichte websites Laurent Lenaerts Carl Francois Jan-Felix Nédée Paul De Waal
INhoud Globale opdracht Doel van een schoolwebsite Doelgroepen waarom een schoolwebsite? wat moet het doen? website VS klantgerichtheid Doelgroepen interne doelgroepen externe doelgroepen Enquête analyse KHK-website Website analyses hoe kijken mensen naar websites? feiten hoe mensen websites bezoeken enkele criteria voor een goede website voorbeelden
Globale opdracht Klantgerichte schoolwebsite Theorie scholenmarketing Analyses schoolwebsites
Doel van schoolwebsite Waarom een schoolwebsite Wat moet een schoolwebsite in het kort doen? Website vs. klantgerichtheid
Waarom schoolwebsite? Communicatiekanaal Kostenplaatje Internetgebruik Gecentraliseerde informatie
Wat moet het(voor “ons”) doen? Gebruiksvriendelijk informatie verschaffen Oprichtingsdoel verwezenlijken
website vs. klantgerichtheid Blijven vernieuwen Klachtenafhandeling Quick responding emailsysteem Onderdelen klantgerichte website
Interne doelgroepen Schoolleiding Huidige studenten Ouders van studenten Onderwijzend personeel (telefonist, administratie,...) Ondersteunend personeel (docenten) Bestuur
Interne doelgroepen Personeel / bestuur Standaard pagina E-mail, intranet, bibliotheken, onderwijsadministratie Hoge verwachtingen
Interne doelgroepen Huidige studenten Zoekmachine of Favorieten Webmail, Schoolplatvorm, Kot, Job mogelijkheden, Studenten voorzieningen, Stage, uitslagen
Interne doelgroepen Ouders van studenten Huidige opleiding Extra opleiding Contact
Externe doelgroepen Potentiële studenten Ouders van potentiële studenten Leveranciers Oud-studenten Pers / Media Arbeidsmarkt Stage-verlenende bedrijven Concurrerende scholen
Potentiële studenten Internet generatie Ze zoeken het internet af naar opleidingen naar hun intressen Gebruiken zoekmachines
Ouders van potentiële studenten Zoeken ook op het internet Kijken ook naar het kostenplaatje Ook opzoek naar koten
Oud-studenten Zijn opzoek naar andere oud-studenten om zo contact te leggen. Gebruiken sociale media.
Leveranciers Zij willen contactgegevens van aankoop verantwoordelijken.
Pers / Media Kijken op de websites of dat er belangrijke events zijn. Als deze de moeite zijn kunnen zij deze publiceren.
Arbeidsmarkt Bekijken websites opzoek naar potentiele studenten
Stage-verlenende bedrijven Zijn opzoek naar potentiële stagiaires Contact gegevens van stage begeleiders
Concurrerende scholen Gebruiken de websites om hun te vergeleiken Om bepaalde informatie te bekomen.
Enquête analyse KHK 50 personen Lay-out Tekst Navigatie Professioneel Bruikbaar Duidelijk Navigatie Enkele onduidelijkheden
Website analyse praktijk Klantgerichte gebruik aantal hogescholen Lay-out en design Gebruiksvriendelijkheid (gemak) Informatie op website Technische kant (niet van toepassing) Tijdens onze studie hebben we ons enkel gebaseerd op het klantgerichte gebruik van een aantal hogescholen in België en het buitenland naar lay-out en design, gebruiksgemak en informatie op de website. De technische kant van een website is uiteraard ook een belangrijk gegeven maar niet belangrijk in onze analyse naar gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker.
hoe kijken gebruikers? Waar valt het oog op? Hoe scannen bezoekers websites? Ontwikkeling van “usability tests” waar kijken gebruikers het eerst naar? resultaten website inrichten bezoekers belangrijke info zien/lezen. Mensen kijken naar gezichten usableworld.com.au Mensen kijken naar waar een ander naar kijkt Waar valt het oog op wanneer mensen een website bezoeken? En hoe scannen deze bezoekers de website? Websites zijn een heel belangrijk communicatiemiddel geworden, daarom zijn er “USABILITY TESTS” ontwikkelt. Deze tests onderzoeken waar gebruikers van een website (het eerst) naar kijken. Deze resultaten worden zo gebruikt om websites zo in te richten zodat de bezoekers belangrijke informatie het eerst zien of lezen. De bezoeker moet dus direct datgene lezen wat relevant is voor diegene die de informatie online zet. Mensen kijken naar gezichten De weblog usableworld.com.au laat prachtig zien wat het resultaat was van een usability test. De persoon die deze test uitvoerde kwam er zo achter dat mensen vooral naar gezichten kijken. Wat wil zeggen dat belangrijke informatie naast de portret foto leidt dus af van de tekst. De bezoeker kijkt dus eerst naar het portret van de baby en zal later wel naar de informatie ernaast kijken. Mensen kijken naar waar een ander naar kijkt Het gebruik van foto’s is daardoor niet direct af te raden want men kwam er achter dat bezoekers kijken naar datgene waar de persoon op de foto naar kijkt. De voorbeelden hieronder tonen dit aan.
Op deze webpagina kijkt de baby de bezoeker aan Op deze webpagina kijkt de baby de bezoeker aan. De bezoeker kijkt daardoor naar het gezicht van de baby (hoe roder de kleur, hoe meer mensen langer naar die plek op het scherm kijken) en kijkt niet naar de tekst, of pas later.
Op deze webpagina kijkt de baby niet naar de bezoeker maar naar de tekst. Het oog van de bezoeker wordt daardoor ook naar de tekst getrokken. Resultaat: de bezoeker leest de tekst... Mission accomplished!
Deze foto toont de zoekresultaten van een bepaald trefwoord en je merkt op dat wanneer je de zoekterm ingeeft je jezelf enkel baseert op de eerste 3 zoekresultaten en eigenlijk weinig of niet verder naar beneden kijkt.
feiten hoe mensen websites bezoeken Tekst i.p.v. kleine foto’s Links bovenhoek Banners genegeerd Opvallende fonts genegeerd Onderste gedeelten – vluchtig Korte paragrafen beter Ads bovenaan en links meest bekeken Ads binnen of onder goede inhoud bekeken maar minder
feiten hoe mensen websites bezoeken Grote foto’s meer aantrek Koppen belangrijk Menu’s & knoppen belangrijker Lijsten houden concentratie Grote stukken tekst genegeerd Witruimte ! Menu’s best bovenaan
Hoe moet het er niet uit zien?
Criteria goede Website doel duidelijk? informatie to-the-point? goede indexatie? doelgroepen bediend? lay-out en uitstraling? merk / imago? navigatie? breadcrumbs (kruimelpaden)? conversieproces? multimediagebruik? browser ondersteuning Wij baseren de hogeschoolwebsites aan de hand van onderstaande criteria: Doel: Is het duidelijk waar de site voor staat en wat je er kunt vinden/doen? Beknopt: Is de informatie ‘to the point’, met name op de homepagina? Indexatie: Zijn de schoolsites gemakkelijk te vinden via zoekmachines? Doelgroepen: Worden de verschillende doelgroepen goed bediend? Lay-out en uitstraling: Is de lay-out overzichtelijk en is alles makkelijk te vinden? Heeft de site een betrouwbare, professionele en verzorgde uitstraling? Merk: Is de website voorzien van een logo of opvallende slogan? Navigatie: Is er een goede en overzichtelijke navigatie aanwezig? Conversieproces: Vind je gemakkelijk contactinformatie? (contactformulier, telefoonnummers?) Multimedia: Wordt er gebalanceerd gebruik gemaakt van multimedia? Typografie: Is er goed gebruik gemaakt van typografie (lettertype, alineas) Met andere woorden is de informatie overzichtelijk te lezen? Browser ondersteuning: Worden de belangrijkste browsers ondersteund? ( Test met Firefox, Internet Explorer, Google Chrome) Snelheid: Laadt de website binnen afzienbare tijd?
The way back machine http://www.archive.org/
Doel: Is het duidelijk waar de site voor staat en wat je er kunt vinden/doen? De website geeft een duidelijk beeld van waar de website voor staat. Je kan er alles vinden aan informatie die de hogeschool aanbiedt. Beknopt: Is de informatie ‘to the point’, met name op de homepagina? Op de homepagina kan je meteen navigeren naar de pagina voor opleidingen, vak inhouden, onderwijsregelingen, brochures, inschrijven enz. De informatie op de website wordt dagelijks aangepast en is dus steeds up-to-date. Per onderwerp is de tekst opgedeeld in korte stukken zodat men gemakkelijker kan navigeren naar de desgewenste informatie. Indexatie: Zijn de schoolsites gemakkelijk te vinden via zoekmachines? De website van de KHK staat steeds op de eerste plaats in zoekmachines als Google, Yahoo en Bing. (Trefwoorden: KHK, Katholieke Hogeschool Kempen, studeren Turnhout, hogeschool Turnhout) Doelgroepen: Worden de verschillende doelgroepen goed bediend? Studenten en personeel (docenten, ondersteunend personeel) kunnen zich rechts van de website rechtstreeks via het intranetpaneel aanmelden voor e-mail, leeromgeving en meer. Potentiële studenten en ouders van potentiële studenten kunnen rechts van de website netjes navigeren naar diverse opleidingen en campussen, of gebruik maken van de zoekmachine van de KHK. Bedrijven en stage verlenende bedrijven kunnen jobs en/of stages aanbieden voor bijna-afgestudeerden en/of jobstudenten. Voor bedrijven is er een pagina te vinden voor bij- of nascholing, goed voor het bijscholen van personeel van bepaalde bedrijven. http://www.cello.be/ Lay-out en uitstraling: Is de lay-out overzichtelijk en is alles makkelijk te vinden? Heeft de site een betrouwbare, professionele en verzorgde uitstraling? De lay-out is redelijk overzichtelijk en alle informatie is in die zin redelijk gemakkelijk te vinden maar zou in ons opzicht toch efficiënter kunnen. Zo zou er bijvoorbeeld een algemene horizontale navigatie kunnen zijn. Het lettertype wel duidelijk en is over de hele website dezelfde maar mag gerust iets groter zijn. Er worden geen al te overdreven hevige kleuren gebruikt. Er zijn geen spelfouten te vinden en alle links doen het naar behoren. Merk: Is de website voorzien van een logo of opvallende slogan? De KHK website is voorzien van een logo maar is niet voorzien van een toepasselijke slogan. Een logo is belangrijk om de hogeschool te merken, met andere woorden wanneer men het logo zien is het de bedoeling dat het meteen gelinkt wordt met de hogeschool. Navigatie: Is er een goede en overzichtelijke navigatie aanwezig? Er is geen hoofdnavigatie aanwezig maar men kan wel gemakkelijk navigeren tussen de verschillende pagina’s. Op basis van zogenaamde ‘breadcrumbs’ of ‘kruimelpaden’ kan men perfect op elke pagina bovenaan zien waar men zich op dat ogenblik bevindt op de website. Conversieproces: Vind je gemakkelijk contactinformatie? (contactformulier, telefoonnummers?) Contactinformatie is zeer gemakkelijk te vinden op de website van de KHK, namelijk onder het logo en via de kleine navigatie helemaal bovenaan de pagina. Multimedia: Wordt er gebalanceerd gebruik gemaakt van multimedia? Er wordt geen gebruik gemaakt van sociale media. Er wordt wel gebruik gemaakt van een 30 seconden lange promoclip waarom de KHK een goede studiekeuze is en van nieuwsberichten met alles wat te maken heeft met de KHK. Browser ondersteuning en snelheid: Worden de belangrijkste browsers ondersteund? (Firefox, Internet Explorer, Google Chrome, Safari) Laadt de website binnen afzienbare tijd? De belangrijkste browsers worden ondersteunt en is steeds optimaal te bekijken via Firefox. De website laadt binnen afzienbare tijd.
groept website 2003
Doel: Is het duidelijk waar de site voor staat en wat je er kunt vinden/doen? Groep T is een innovatieve en internationaal georiënteerde hogeschool in Leuven die actief is op het vlak van Engineering, Enterprising en Educating, Dit is dan ook te merken op hun website. Beknopt: Is de informatie ‘to the point’, met name op de homepagina? De informatie is zeer to-the-point, je krijgt meteen de keuze tussen Bachelor/master, postgraduaten en opleidingen voor volwassenenonderwijs. Indexatie: Zijn de schoolsites gemakkelijk te vinden via zoekmachines? De website van GroepT is heel gemakkelijk te vinden via zoekmachines. We hebben gebruik gemaakt van de 3 belangrijkste zoek machines Google, Yahoo en Bing. Doelgroepen: Worden de verschillende doelgroepen goed bediend? Studenten hebben via de navigatie meteen hun informatie over hoe je ingenieur kan worden bij GroepT. Docenten kunnen meteen informatie vinden over hoe ze docent kunnen worden op de hogeschool. Personen die hun kennis willen verderzetten kunnen informatie zoeken via het tabblad volwassenenonderwijs ACE. Bedrijven kunnen vacatures inzenden en Cv’s bekijken van bijna afgestudeerden. Scholen kunnen deelnemen aan onderzoeksprojecten. De pers en andere media kunne via het navigatie rechts bovenaan contact opnemen met de communicatieverantwoordelijke van de hogeschool. Lay-out en uitstraling: Is de lay-out overzichtelijk en is alles makkelijk te vinden? Heeft de site een betrouwbare, professionele en verzorgde uitstraling? De lay-out van de website is ontzettend overzichtelijk, alles staat op de juiste plaats en is zeer gemakkelijk te vinden door middel van een zeer professionele en verzorgde uitstraling. Via de kruimelpaden weet je ook steeds waar op de website je jezelf bevindt. Merk: Is de website voorzien van een logo of opvallende slogan? GroepT is voorzien van een straight to the point logo. Niet te opvallend, eenvoudig en zakelijk. Dit werkt voor ons! Een logo moet niet altijd opvallen, eenvoud werkt ook. Navigatie: Is er een goede en overzichtelijke navigatie aanwezig? De topnavigatie rechts bovenaan is bedoeld voor het contacteren van GroepT. De hoofdnavigatie is bedoeld voor iedereen die wilt studeren of werken bij GroepT. Conversieproces: Vind je gemakkelijk contactinformatie? (contactformulier, telefoonnummers?) Contactinformatie is zeer gemakkelijk te vinden onderaan de website. Per doelgroep kan er op de specifieke doelgroep pagina’s gezocht worden naar specifieke contactinformatie. Multimedia: Wordt er gebalanceerd gebruik gemaakt van multimedia? Er worden diverse sociale media gebruikt zoals Facebook, Twitter, YouTube, RSS feeds, Google +. Browser ondersteuning en snelheid: Worden de belangrijkste browsers ondersteund? (Firefox, Internet Explorer, Google Chrome, Safari) Laadt de website binnen afzienbare tijd? De belangrijkste browsers worden optimaal ondersteunt. Er is geen sprake van een wacht- of laad tijd.
bedankt voor jullie aandacht !