Pilot Interbestuurlijk Toezicht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Informatiebeveiliging
Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Ruimtelijke Ontwikkeling in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Gemeente Oud-Beijerland 8 oktober 2010 Peter Vermeulen
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Informatiebeheer centraal Stadsarchief Jan Verhoeven.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
RODIN Regio’s Zaanstreek en Waterland 23 november 2011
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Revitalisering Wiltsangh
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Digitale duurzaamheid en bewaarstrategieen
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Wet RGT Op 1 oktober van kracht
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
De inhoud van het KPI – verslag aan het college
Provinciale Archiefinspectie Noord-Holland Marianne Loef
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Pilot-project uitvoering kpi’s highligts van de ervaringen van de pilotgemeenten 22 november 2012.
1 Conferentie Archieven In het kader van de ontmanteling Land en Eilandgebieden augustus 2007 Plaza Hotel Bonaire ARCHIVO, NOS MEMORIA Mw. M.L..
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Zelfcontrole door agrarische bedrijven: samen beschouwd.
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
OCDD en gemeenschappelijke e-depotvoorzieningen
Waardering en selectie op de schop Charles Jeurgens Robbert Jan Hageman KVAN, 7 juni 2011.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
TRACK 8-1 Baseline informatiehuishouding Henk Duits
T OTSTANDKOMING SELECTIELIJST Romana Goedendorp BECIS.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid.
Interbestuurlijk toezicht: wat betekent dit voor uw gemeente? Presentatie voor raadscommissie Bestuur en Middelen gemeente Dordrecht 29 oktober 2013.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Archiveren van ruimtelijke plannen | 20 november 2012 Archiveren van ruimtelijke plannen Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
DUTO: kwaliteitseisen Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie Themadag Duurzaam digitaal archiveren bij de provincies
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
1 Conferentie Financieel Toezicht 13 oktober 2010 A.M. Essed.
Implementatie interbestuurlijk toezicht De nieuwe rol van gemeente en Provincie 19 september 2013.
Archiefwet? Informatiewet!
Openbaar Lichaam Bonaire
De stand van het archief
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Waarstaatjegemeente.nl (WSJG)
Processen Knelpunten Oplossingen
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Democratische vernieuwing Nijkerk
Het E-depot van Rotterdam
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Presentatie Open Huis Gemeenteraad Bunnik
Bunnik & het RHC Zuidoost Utrecht
Transcript van de presentatie:

Pilot Interbestuurlijk Toezicht Ervaringen IBT-pilot Archiefdienst gemeente Achtkarspelen Q4 2011 / Q1 2012

Onderdelen presentatie Even voorstellen… Visie Gemeente Achtkarspelen Werkwijze IBT-pilot Archief Achtkarspelen Bevindingen Verbeterplan / -acties

Even voorstellen… Oeds Holthuis Teamleider Basisregistraties sinds 1 januari 2010 Teamleider Informatiebeheer sinds 1 januari 2011 Informatiebeheer bevat de onderdelen: Archief Automatisering Basisregistraties Alles wat met informatie (-beheer) te maken heeft geconcentreerd onder één aansturing

Visie Gemeente Achtkarspelen VISBV   Onze kernwaarden: Vertrouwen Initiatief Samenwerken Betrokkenheid Verantwoordelijkheid

Visie Gemeente Achtkarspelen Citaat concern controller Nick Doorn: Horizontaal toezicht wil zeggen dat we aan de voorkant afspraken maken en dan aan de achterkant niet meer worden geconfronteerd met rapportages en (te veel) controles. Dat vereist van ons dat we laten zien dat we 'in control zijn'; dat we zaken in de hand hebben en dat we bij vragen cq afwijkingen pro-actief met de provincie communiceren. Horizontaal toezicht moet ervoor zorgen dat we (wij én de provincie) er al met al minder werk van hebben en zorgt er ook voor dat we nog eens goed naar onze eigen processen kijken.

Werkwijze pilot Betrokken van de provincie: J. Dijkstra, prov. archiefinspectie R.W. Steensma, prov. archiefinspectie Betrokken van de gemeente: Hennie van der Laan, DIV-coördinator Oeds Holthuis, Teamleider IB

Werkwijze pilot Overleg 19-09-2011 provincie – gemeente: Toelichting instrumentarium (KPI) Hoe regel je de verantwoording naar Gemeenteraad en Provincie? Op welk niveau moet de Gemeenteraad geïnformeerd worden? Hoe de Raad in positie brengen voor HT? En wat blijft er dan over voor VT? Aan de voorkant het proces ambtelijk afstemmen

Werkwijze pilot Vervolgoverleg 13-10-2011 voor archief: Werkwijze en instrumentarium Zelfevaluatie en rapportage PKI-lijst Nulmeting Evaluatie Verbeterplan Rapportage in de toekomst basis voor rapportage aan College (PKI) en Raad (Risicovolle thema’s) Constatering spanningsveld: Intern toezicht en uitvoering door dezelfde personen, mogelijk op te lossen in toekomstige samenwerking met buurgemeente(n)

Werkwijze pilot PKI-lijst bestaat uit 10 hoofdvragen die zijn ingevuld mbv gemeentelijke archiefmedewerkers:   1. LOKALE REGELINGEN Voldoen de gemeentelijke regelingen aan de wettelijke eisen? 2. INTERNE KWALITEITSZORG EN TOEZICHT Werkt de gemeente structureel aan de kwaliteit(sverbetering) van haar informatiehuishouding? 3. ORDENING, AUTHENTICITEIT, CONTEXT, TOEGANKELIJKHEID EN DUURZAAMHEID PAPIEREN EN DIGITALE ARCHIEFBESCHEIDEN Geschiedt de ordening planmatig, waarborgen het systeem en de materialen de authenticiteit, context, toegankelijkheid en duurzaamheid van de archiefbescheiden? 4. SPECIFIEKE EISEN AAN DIGITALE ARCHIEFBESCHEIDEN Werkt de gemeente inzake digitale archiefbescheiden systematisch aan digitaal informatiebeheer en voldoet ze aan de specifieke wettelijke voorschriften? 5. VERNIETIGING, VERVANGING EN VERVREEMDING VAN ARCHIEFBESCHEIDEN Weegt de gemeente zorgvuldig af wanneer het bezit van bescheiden niet meer van belang is voor bedrijfsvoering, democratische controle en cultuurhistorie? 6. OVERBRENGING VAN ARCHIEFBESCHEIDEN NAAR DE ARCHIEFBEWAARPLAATS Brengt de gemeente het principe van de Archiefwet ‘te bewaren archiefbescheiden na 20 jaar overbrengen, tenzij met redenen omkleed’ correct in de praktijk? 7. ARCHIEFBEWAARPLAATSEN, ARCHIEFRUIMTEN EN E-DEPOTS Zijn de fysieke en digitale bewaaromstandigheden op orde? 8. TER BESCHIKKING STELLING VAN NAAR ARCHIEFBEWAARPLAATS OVERGEBRACHTE ARCHIEFBESCHEIDEN Voldoet de gemeente in de praktijk aan de openbaarheidseisen van de Archiefwet? 9. RAMPEN, CALAMITEITEN EN VEILIGHEID Heeft de gemeente plannen voor het behoud van de (te bewaren) archiefbescheiden bij bijzondere omstandigheden? 10. MIDDELEN EN MENSEN Kan de gemeente beredeneerd aangeven gelet op haar wettelijke taken voor de archiefzorg en het archiefbeheer hoeveel middelen en mensen zij hiervoor ter beschikking stelt alsmede hun kwaliteitsniveau?

Werkwijze pilot Vervolg na inlevering ingevulde PKI-lijst: Gezamenlijk bespreken ingevulde PKI-lijst Schriftelijke reactie provincie op PKI-lijst Verbeterpunten (taakverwaarlozing) Kwaliteitsverbetering (aandachtspunten) Reactie gemeente Vaststelling nulmeting

Bevindingen pilot

Bevindingen pilot

Bevindingen pilot Aandachts- en verbeterpunten Kwaliteitssysteem ontbreekt Geen gekwalificeerde gemeenteacrhivaris Aandacht voor digitale archivering Intern toezicht en uitvoering bij dezelfde personen Achterstanden dynamische archivering Achterstand overbrenging naar archiefbewaarplaats (uitgevoerd tot 1984) Calamiteitenplan actualiseren

Verbeterpunten In uitvoering: Wegwerken achterstanden archivering dynamische fase Beschrijving archiefblok 1984-2004 Vervanging archiefstellingen archiefbewaarplaats

Verbeterpunten Aanvullend op projectenlijst opgenomen: Gemeentearchivaris Digitale archiefbescheiden Kwaliteitshandvest / servicenormen toegankelijkheid en ontsluiting van archiefbescheiden Invoering kwaliteitssysteem Actualisatie veiligheids-/calamiteitenplan