Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Profielkeuze Havo-3 / Vwo-3
Advertisements

Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Welkom op de info avond Leerjaar 2
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Profielkeuze 4 havo 17 februari 2014.
Informatie avond Atheneum-4
Welkom.
Wetenschap en Onderzoek: Keuze of Lifestyle?
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Voorlichting VWO 3 20 september 2010 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 7 oktober 2010.
Verschil in beroepsperspectieven Cocky Booy 15 april 2010 Expertmeeting voor VMBO-Ambitiescholen.
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Voorlichting sectorkeuze/tweede fase en determinatie
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Profielkeuze informatieavond
Studiekeuzes van uw kind
Van MAVO naar HAVO Teamleider Dhr. I. Rensema Decaan Mevr. G. de Jong.
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Welkom Profielvoorlichting 2015
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
Ouderavond Profielkeuze 3 VWO
PROFIELKEUZE, LOOPBAANORIËNTATIE & -BEGELEIDING (LOB)
VWO 3 Profielkeuze 6 januari 2015.
LOB 3 HAVO Schooljaar
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 23 september 2015.
WELKOM! Informatieavond Havo 3 en Mavo 4 Revius Lyceum Doorn 12 januari 2016.
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze havo.
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze vwo.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Het is vandaag Girlsday! Speciale dag voor meisjes over bètawetenschappen, techniek en ICT!
Informatieavond 3 havo 26 augustus Decanaat begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Informatieavond 3vwo Decanaat decanen: begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
Ouderavond HAVO 3 Dinsdag 27 september 2016
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Inrichting 2 e fase op Het Boni De drie delen waaruit het lesprogramma bestaat: Het GEMEENSCHAPPELIJKE DEEL Het PROFIELDEEL Het VRIJE DEEL.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Les 1: instap in de profielen
Het is vandaag Girlsday!
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Profiel- en vakkenkeuze
Profielkeuze op het Novalis College
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Informatie profielkeuze
Informatie avond profielkeuze havo/vwo 3
informatieavond Instroom 4 vmbo – 4 HAVO
Profielkeuze op het Novalis College
Les 1: instap in de profielen
Informatieavond 3HAVo voorlichting decaan 10 oktober 2018
Oriëntatie op Studie en BEROep 17 september 2018
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
informatieavond keuzetraject T2
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Oriëntatie op Studie en BEROep 17 september 2019
Transcript van de presentatie:

Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU Keuze en belangstelling van h/v-meisjes voor natuurprofielen en bèta-technische studies Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU

Cohort 2005/06: niveau 4e verblijfsjaar VO 1 12 14 25 23 23 3 2 15 15 24 22 19

Profielkeuze lj 4 havo en vwo 2010/11

Studiekeuze 1ejaars hoger onderwijs 2010/11

Sekseverschillen in het onderwijs In Nederland is nog steeds meer sprake van horizontale sekseongelijkheid dan van verticale sekseongelijkheid Onderbenutting van bètatechnisch talent meisjes is maatschappelijk en economisch gezien onwenselijk

Onderzoek havo/vwo lj 3, 4 en 5 Uitgevoerd voor Platform Bèta Techniek 8000 leerlingen 3e klas 2007/08: wat bepaalt de keuze voor een natuurprofiel Vragenlijsten voor leerlingen, docenten, mentoren, decanen, ouders Leerlingen die natuurprofiel kozen zijn ook bevraagd in lj 4 en lj 5

Resultaten 3e klas (1): profielkeuze Sinds VTF toename N-profielen, maar vooral verschuiving van N&G naar dubbelprofiel (deels onbewust en niet geregistreerd) Komt vooral door eisen geneeskunde + vrije ruimte scholen (N&G met natuurkunde  wisB verplicht) - Meer leerlingen (meisjes) kiezen dus voor maximale voorbereiding op bèta/technische studie - Maar: 60% van die meisjes wil geneeskunde studeren

Resultaten 3e klas (2): wat bepaalt keuze N-profiel Belangrijkste leerlingkenmerken: vertrouwen in eigen B-talent, studieplannen en attitude B/T, daarna pas prestaties Invloed van omgeving is vooral groot via adviezen (aan- en afraden profielen): ouders, school, vrienden Daarnaast kleine omgevingsinvloeden School: verplicht wis B bij NG/natuurkunde & deelname aan Universumprogramma / VHTO-activiteiten Decaan/docent: inzet 2e fase leerlingen met N-profiel bij profielvoorlichting en als tutor Klas: % NT-keuzes en gemiddelde attitude bèta Ouders: bèta-technische studie/beroep

Resultaten 3e klas (3): determinanten N-profielkeuze zijn seksebepaald Selectie leerlingen met hoge cijfers exacte vakken: havo>7,0  jongens 24%, meisjes 16% vwo >7,5  jongens 30%, meisjes 27% Gemiddelde cijfer exacte vakken van j/m in deze groep is gelijk! Vertrouwen in eigen kunnen (zelfbeeld): Ik heb talent voor wis-&natuurkunde, informatica: j 70%, m 47% Ik heb talent voor N&T-profiel: j 88%, m 67% Laatste keer dat ik minimaal 8 haalde voor wis/nat/scheikunde: Ik had het goed voorbereid: j 16%, m 30% Ik ben goed in dat vak: j 82%, m 68%

Adviezen: NT/NG aangeraden aan hoogpresteerders? Havo-j Havo-m Vwo-j Vwo-m NG door school 24 40 27 41 NT door school 50 18 53 29 NG door ouders 23 48 52 NT door ouders 59 21 60 30 NG door vrienden 17 37 20 NT door vrienden 13 47

Adviezen: N&G/N&T afgeraden aan hoogpresteerders? Havo-j Havo-m Vwo-j Vwo-m NG door school 8 3 2 NT door school 9 18 4 NG door ouders 10 11 7 NT door ouders 26 NG door vrienden NT door vrienden 25

Resultaten 4e en 5e klassers met natuurprofiel Exacte vakken worden moeilijker en tijdrovender, maar ook leuker  vooral scheikunde! Meisjes vinden exacte vakken moeilijker dan jongens MAAR: geen sekseverschillen in gemiddelde cijfers Meeste N-kiezers zijn (zeer) tevreden over keuze; jongens met N&G het minst, meisjes met (onbewust!) N&T het meest

Studieplannen N&T-kiezers 5e klas: hoe groot is kans op studie in deze richting?

Samenvattend keuze van meisjes voor N-profielen neemt toe, maar is mede door lager zelfbeeld en voorzichtigere profieladviezen lager dan bij jongens meisjes die N-profielen kiezen, zijn over het algemeen zeer tevreden en doen het goed in lj 4 en 5 - maar merendeel zal geen B/T studie kiezen en sommigen zijn zich nauwelijks bewust van hun N&T-profiel en vervolgmogelijkheden