“Geen nuts – (g)een zorg” Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht
Welkom Even voorstellen: Imi Veldman Catja Schaart
Is ICT een nutsvoorziening geworden? Stelling Is ICT een nutsvoorziening geworden? Bedoeling van oranje en blauwe kaarten uitleggen: uitwisseling ervaringen door toelichting keuzes, aan het eind verzamelen van de lessen en conclusies Oranje: ja Blauw: Nee
Brand in het Martini Ziekenhuis 12 oktober 2010 CIV brandalarm
CIV Brandalarm Uitval ICT
Overzicht van de gebeurtenissen Kortsluiting in een voeding in het computercentrum Brandweer binnen 5 minuten aanwezig Automatisch blussysteem geactiveerd Veel rookontwikkeling....
Acties Melding calamiteit Is het Bedrijfsnoodplan in werking gesteld? Is het Ontruimingsplan in werking gesteld? Is er een IT-calamiteitenplan?
Potentiële schade bij uitval IT Bedrijfsvoering wordt ernstig getroffen Uitval meerdere servers Verlies van actuele gegevens
Welke uitwegen? Binnen (zieken)huis? Buiten (zieken)huis? Wat heeft u geregeld? Strategisch: waar worden back-ups bewaard? Tactisch: welke kennis is nodig? Operationeel: voldoende mensen? Oranje: In huis? Blauw: uit huis? Hand: Wie niet?
C-storing
Uitval telefonie/ communicatie
Potentiële schade bij uitval C Bereikbaarheid stopt of is minimaal Bedrijfsvoering wordt ernstig getroffen Slachtoffers Imagoschade
Welke uitwegen? Mobiele telefoon? Social media? Wat heeft u geregeld? Strategisch: een alternatief C-systeem? Tactisch: welke mensen voeren dit uit? Operationeel: zijn de mobieltjes opgeladen? Oranje: mobiel Blauwe: social media?
Wat te doen? Bepaal wat is vitaal? Contacten leggen met concullega’s SLA’s afsluiten met leveranciers (prio) Inrichten social mediakanalen (Twitter) Dus: planvorming: CONTINUÏTEITSPLAN CRISISCOMMUNIACTIEPLAN Aan laten vullen door groep (o.b.v. aantekeningen op flaps?)
Is ICT een nutsvoorziening geworden? Stelling Is ICT een nutsvoorziening geworden? Oranje: ja Blauw: Nee