Eindtermen voor miniemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aantal spelers : keeper Datum :
Advertisements

Koninklijk Kortrijk Sport Atletiek
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
LTAD in wielrennen.
Aantal spelers. : keepers. Datum. : Teamfunctie
Opzet sprinttrainingen
Het talentontwikkelend model binnen de atletiek
Copyright chiropraxie Devriese & Moyson
PRESENTATIE JEUGDKADER s.v. DFS
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Creatieve opwarmingen Niveau 1
23 maart 2011 Presentatie ATC ‘75 Hugo Veenker Haren
ONTWIKKELING VAN ALGEMENE PSYCHOMOTORISCHE VAARDIGHEDEN
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
OVV Technische lijn Theorie en praktijk. Basistechnieken  Technieken standaard binnen OVV  Onze aandachtspunten op papier en de selectiespelers kunnen.
Koninklijk Kortrijk Sport Atletiek
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen
Lopen…. Basisvorm van bewegen Lijkt een eenvoudige beweging
Een presentatie van: Pieter de Heer Hillebrand Verkroost René Schoen
Reactieve verticale verplaatsing
TECHNIEK ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Techniek algemeen 1. Vaktermen 2. Slagbeschrijving 3. Oefenen slaguitleg 4. Aanleren 5. Corrigeren.
Het talentontwikkelend model binnen de atletiek
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen
Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen
TLG Zaandam Werkgroep 4a Fons, Han en Henk Reactieve / verticale verplaatsing 17 november 2007.
Informatie avond VC Sarto en KV Tilburg TILBURG, 28 oktober 2011
Bijeenkomst kader 1 december 2013 Zaalhockey.
en zitinstructie neemt u plaats op uw stoel en
Tenniskids Jeugdtennis verslavend leuk maken!
Bijscholing voltige-instructeurs
Deze presentatie kan als hulpmiddel gebruikt worden om het programma te presenteren aan het bestuur of bv aan sponsoren. Advies: voeg gerust dia’s toe.
TRAININGSLEER Bijeenkomst 3
Cevar Gras, Jesse Betaze en Masapait Saija
Bewegen met RA Jef Van Rompay met dank aan Dieter Van Assche
Wedstrijd 1/3 Competitie Athletics Champs
Indoor <plaats> Athletics Champs <locatie> <datum>
Teambegeleidersvergadering Kennismakingswedstrijd Athletics Champs
INFO AVOND 13 Oktober Welkomstwoordje van Benny.
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Datum: Teamfunctie: Aanvallen Doelstelling technisch: Kappen,draaien en meenemen van de bal in combinatie met richtingsveranderingen Doelstelling.
Zondag 28 augustus Trek 4 lijnen die door alle punten gaan en je pen mag niet van het papier.
Trainend groeien - groeiend trainen Frederik Broché – trainer Topsportschool.
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Teambegeleidersvergadering Kennismakingswedstrijd Athletics Champs Plaats, datum.
Motorisch leren bij pupillen
De start: een kunst of een kunde?
# Training : 3 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Training : 9 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Mascotte ‘Kastaar’.
# Training : 2 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Wedstrijd 2/4 Competitie Athletics Champs 2017
# Training : 11 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B C Training : 8 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Wedstrijd 2/4 Competitie Athletics Champs 2017
A B # Training : 7 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B C Datum : Teamfunctie : Verdedigen
C A D B # Datum : Teamfunctie : Aanvallen
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Training : 1 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Training : 4 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Handbal (De fysieke noden) 27 Januari Mariakerken -Gent
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Functionele training voor hardlopers
Nieuw Wedstrijdreglement 2020??
Transcript van de presentatie:

Eindtermen voor miniemen Paula Vanhoovels VAT-dag Edegem, 05 december 2009

Waarom eindtermen ? Geen doel op zich maar langetermijnvisie Richtlijn voor jeugdtrainers Richtlijn voor opvolgtrainers Tussentijdse evaluatie De begeleiding begint pas en moet op een verantwoorde manier verder gezet worden. Bespreek de eindtermen met de jeugdtrainers, betrek hen er bij. Bespreek de eindtermen met de opvolgtrainers. Beide groepen moeten op mekaar afgestemd zijn en vertrouwen hebben Jeugdtrainers moeten vooral leren zich te beperken in het aanleren: bv. het aanleren van de flop is geen item

Criteria 50% van de kinderen voldoet na minimaal 2 jaar atletiekervaring aan de doelstellingen De doelstellingen zijn enkel bekend bij trainers(coördinatoren), niet bij ouders en kinderen zelf Geen “examens” Kinderen evolueren verschillend

Invulling Spelend leren Initiëren Algemene basisvaardigheden Specifieke bewegingsvaardigheden Initiëren Enkel juiste technische items aanleren.Beperk je tot het essentiële ! Beter niet aanleren dan verkeerd aanleren.

Aandacht voor… Vormspanning Lenigheid Stabiliteit lichaamsbesef Blessurepreventief en toekomstgericht Groeispurt ! kan bij miniemen meisjes al aanvangen  voorzichtig met belasten van pezen en gewrichten.

Hoe opgebouwd ? Overleg met verenigingen  consensus Richtlijn, geen unieke formule Aan te passen volgens de mogelijkheden van de vereniging (trainers, accommodatie, …) Realistisch blijven !

Algemene principes De jonge atleten krijgen een veelzijdige opleiding waarbij alle onderstaande aspecten aan bod komen Alle jongeren krijgen een competitiegerichte opleiding, ook al zullen sommigen later opteren voor recreatiesport. 50% van de kinderen zou na minimaal 2 jaar begeleiding en op 13 jarige leeftijd (2de j miniem) de normen moeten kunnen behalen. Verschil competitiegericht - prestatiegericht

Lichaams- en bewegingsinzicht algemene lichaamsscholing naar lichaamsbesef met armen en benen gelijktijdig verschillende bewegingen uitvoeren (dissociatie) een eenvoudige beweging correct nabootsen een eenvoudige beweging kunnen uitvoeren op basis van verbale info draaibewegingen uitvoeren en zich daarbij blijven oriënteren in de ruimte draaien om de verschillende assen (tuimelen en rollen) aanvoelen van spanning en ontspanning in de bewegingsuitvoering Lichaamsbesef: draaien rond de lengteas Disscociatievermogen = onafhankelijk beheersen van de verschillende lichaamsdelen

Kracht en conditietraining gecontroleerde romp- en bekkenstabiliteit behouden bij alle loop-, spring- en werpvormen enkel zonder externe belasting (de term ‘met eigen lichaamsgewicht’ is verwarrend : men kan denken dat men een belasting mag toevoegen gelijk aan het eigen lichaamsgewicht…)

Attitude het kind kan een gegeven opdracht uitvoeren het kind kan zelfstandig aan een wedstrijd deelnemen : sportzak klaarmaken, keuze maken van disciplines, inschrijven, op tijd zijn, … het kind kan het belang inschatten van inzet en motivatie t.o.v. zichzelf, de trainer en de medeatleten

Mentaal het kind kan de eigen mogelijkheden inschatten het kind kan voor zichzelf doelen bepalen het kind kan de eigen prestaties interpreteren het kind kan een mindere prestatie relativeren en een goede prestatie waarderen het kind kan een verbale opdracht uitvoeren het kind kan van alle basisbewegingen en basistechnieken de belangrijkste aandachtspunten aangeven

Lenigheid het kind kent enkele basis-lenigheidsoefeningen voor de grote spiergroepen het kind kan zelfstandig enkele basis-lenigheidoefeningen op een correcte manier uitvoeren, zowel dynamisch als statisch het kind weet dat lenigheid belangrijk is voor de blessurepreventie en het kunnen uitvoeren van technieken is geen doelstelling maar een middel

Gymnastische vaardigheden het kind kan, met steunhulp, een handenstand uitvoeren het kind kan rotaties rond de verschillende lichaamsassen uitvoeren Rotaties rond de lengteas: Koprol voor- en rugwaarts (breedteas) Draaibewegingen rond 1 been (bv. discus)

Specifieke doelstellingen Loopscholing versnellingslopen het kind kan stelselmatig de snelheid opbouwen over een bepaalde afstand het kind kan een technisch gecontroleerde versnelling uitvoeren snelheid 3-puntstart (staande houding met voetenplaatsing zoals in startblok) startbeweging van laag naar hoog start uit startblok met zowel linker als rechter voet vooraan kent het verschil tussen een hoge en een lage frequentie het kind kan snel, explosief reageren op prikkels

Looptechniek lopen op de voorvoet met voor-achter-armbeweging alle eindtermen moeten kunnen worden uitgevoerd met een hoog en stabiel bekken /rompblok ! lopen op de voorvoet met voor-achter-armbeweging lopen met voet afrollen met voor-achter-armbeweging skipping met en zonder armbeweging rustig maar gecontroleerd skipping met nadruk op kapstokvoet / klauwvoet hiellift met en zonder armbeweging kaatsen / stuwen actieve voetplaatsing strekfase lichaam correct uitvoeren van voor- en achterzwaaifase

Uithouding training van het aërobe vermogen gedurende minstens 30’ aan een rustig tempo kunnen lopen tempogevoel hebben (sneller, trager kunnen lopen…)

Hordenlopen lopen over lage hindernissen (40-76cm) met accent op snelheid – sprinten – ritme met accent op voorwaartse impuls met accent op gecontroleerde armbeweging gecontroleerde analytische uitvoering van de 2 deelbewegingen kunnen uitvoeren : aanvalsbeen en impuls-doorvoer-bijtrekbeen uit stand met en zonder horden stappend met variërend aantal steunen tussen de horde huppelend ( eenvoudige oefeningen) --> zowel links als rechts

op aangepaste afstand 3-pasritme kunnen lopen op aangepaste afstand een opgelegd pasritme kunnen lopen (4-pas, 5-pas, 7-pas…) horden kunnen en durven nemen als ze niet op een vaste afstand staan (ritmegevoel / aanpassingsvermogen)

Aflossingen 1 aflossingstechniek kennen en kunnen toepassen zonder oog voor detail wachtende atleet moet correcte startpositie kennen en kunnen uitvoeren (voeten recht vooruit, juiste been vooraan, juiste kant van de baan …) aflossingszone kennen gever : correcte timing (roepen-kijken-geven !) ontvanger : op een consequente manier snel en zonder omkijken durven vertrekken op een visueel merkteken

Springscholing Algemeen basis spring- en hinkoefeningen gecontroleerd kunnen uitvoeren met accent op veelsprongen progressief versnellende aanloop adequate aanloop-afstootverbinding actieve voetplaatsing lichaamsstrekking bij afstoot knie-inzwaai adequate arminzet vormspanning kunnen aanhouden in de lucht Springoefeningen submaximaal !

Hoogspringen inclineren in bocht schaarsprong stijgsprong vanuit rechte aanloop en bocht, met of zonder draai om de lichaamsas een gecontroleerde standflop kunnen uitvoeren goede resultante bereiken van horizontale en verticale sprongcomponent gecontroleerde imitatiesprongen zonder landing kunnen uitvoeren

Polsstok correct vasthouden van de stok gecontroleerd aanlopen met stok planten van de stok na korte submaximale aanloop, bv. in zandbak, gevolgd door sprong (over hindernis)

Verspringen zie algemeenheden sprongen + laatste pas naar plank durven/kunnen toewerken volledig uitduwen van afstootbeen uitvoeren van hurksprong correcte knieinzet armondersteuning

Werpscholing Algemeen aanvoelen van lichaamsverplaatsingen voor- achter en zijwaarts bij verschillende medecinebaloefeningen buig-strekbeweging met uitstoten van bal werptuig correct kunnen vasthouden correcte uitgangshouding standworp kunnen uitvoeren krachtoverdracht benen-romp-armen dynamisch aanvoelen van de lichaamsketen correcte uitgangshouding standworp kunnen uitvoeren= lichaamsgewicht op rechts, gesloten houding links, verwringing schouder-bekkenas, correcte positie van het werptuig…

Kogel standworp rugwaarts aanloopvorm met rugwaartse beweging tot standworphouding accent op : lichaamsgewicht op rechtervoet gesloten romphouding

Discus standworp rugwaarts discus correct kunnen afwerpen

Speer 1 gecontroleerde geschouderde impulspas uitvoeren met afworp schouderen en werpen: L-R-L stappend L-R-L-ritme speerplaatsing eindigen in gesloten houding

Opbouw in eindtermen BEN  PUP  MIN Verderzetten van eindtermen Multidisciplinaire werking cadetten Specifieke disciplinetrainers SCH+

Invulling in trainingsplanning Eindtermen verwerken in jaarplanning Alle accenten komen aan bod in spel- en oefenvormen Algemene doelstellingen komen meer aan bod bij BEN/PUP, specifieke doelstellingen komen eerder aan bod bij MIN Andere accenten in winter dan in zomer Accenten afhankelijk van mogelijkheden / accommodatie

Transfers ritmescholing snelheid lichaamsstrekking Vooral aandacht voor transfers tussen verschillende disciplines : ritmescholing snelheid lichaamsstrekking actieve voetplaatsing dissociatievermogen rotaties uithouding Dissociatievermogen: met het ene lichaamsdeel iets anders doen dan met het andere lichaamsdeel

Aantal trainingssessies Benjamins 1 à 2 trainingssessies / week van 1 à 1,5u / sessie Vaste trainers ? Meerdere items per training Algemene bewegingsvaardigheden Speels

Pupillen 2 trainingen per week van 1 à 1,5u/sessie Vaste / wisselende trainers 2 à 3 items per training Algemene en specifieke bewegingsvaardigheden Speels – zomerperiode: korte initiaties inlassen

Miniemen 2 à 3 trainingen per week van 1,5u / sessie Wisselende trainers - rotatiesysteem 1 à 2 items / training Specifieke bewegingsvaardigheden en initiatie Max. 1x/week specifieke initiatie - zomerperiode  coördinator bepaalt de frequentie per discipline Aantal trainingsuren : invulling !

Cadetten 3 à 4 trainingen per week van 1,5 à 2u Multidisciplinaire aanpak 1 (meerkamp) trainer / rotatiesysteem met verschillende trainers 1 of meerdere items per training Specifieke bewegingsvaardigheden – initiatie in de verschillende technieken Mogelijkheid om 1x/week specifiek te trainen

Scholieren + Specialisatietrainingen in disciplinegroepen

Mogelijke trainingsplanning dag 1 dag 2 dag 3 weekschema 1 lichaamsstrekking ritme loopscholing   hoog speer uithouding weekschema 2 stabilisatie actieve voetplaatsing dissociatievermogen kogel horden verspringen weekschema 3 explosiviteit conditionele vaardigheden starbloktraining polsstok tempogevoel weekschema 4 rotaties algemene springvaardigheden discus spurt lenigheid