Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Herontwerp PDG-opleiding
Excel in het voortgezet onderwijs
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Onderwijskundige implementatie van SharePoint Expeditie Corlaer Bart van Luik TeleTOP e-learning
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Gepersonaliseerd leren
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Implementatie van het 4C-ID-model
ICT in het schrijfonderwijs
Wat weten we over computersimulaties in het onderwijs?
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
moderniseren van het curriculum.
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
LEERRENDEMENT VERHOGEN MET GOEDE LEERLINGBEGELEIDING DAG VAN DE ZORGCOÖRDINATOR 21 NOVEMBER 2013 Anke Visser
Terugblik & vooruitzicht. De aanleiding: ontgroening en vergrijzing Structurele krapte op de arbeidsmarkt Europese concurrentie op basis van oorlog voor.
Professional Development Schools - Rijnmond
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Computerondersteund.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het motiveren van leerlingen in het VO
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
5 april 2007Topos Symposium Een onderwijs keuken Hoe we proberen smakelijke en gezonde onderwijsgerechten te bereiden en op.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
MA Uitdagend onderwijs op de MA Leerarrangement Koen Luijs Rob van den Dool Suzanne Niemeijer.
Conferentie Studiesucces Nieuwe Verbindingen 14 december 2012.
Windesheim zet kennis in werking Professioneel samenwerken in de wijk: hoe praktijk, onderwijs en onderzoek werken aan een verbeterde zorg en dienstverlening.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Hoe leren professionals?
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
De Wever Zorg Innovatie Centra
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Ontwerponderzoek.
Ontwerpend onderzoek.
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie

Waarom anders? Economisch: elk talent nodig/verbeteren leerrendement Sociaal: geen jonge mensen tussen wal en schip Innovatie: van binnenuit, docent aan ’t roer en in de wind Professionalisering: leraar belangrijke bepaler leerresultaat; werkomgeving krachtigste leeromgeving.

Hoe anders? Recht doen aan verschil door maximale differentiatie Aansluiten bij de (praktijk) vragen van docenten Alleen die docenten die willen: ‘je kunt niemand dwingen slimmer te worden’ Het leren van docenten faciliteren: procesbegeleiding/onderzoek Systematisch en gestructureerd werken aan onderwijsinnovatie via ‘ontwerponderzoek’

Tripartite samenwerking: Onderwijs Ondersteuning Onderzoek Practice based evidence ‘The reflective practioner’ Faciliteren leren.

Waarom ontwerponderzoek?

Waarom ontwerponderzoek? Resultaten van het onderzoek ‘in proces’ worden gebruikt. Iteratief proces: stapsgewijs ontwerpen, toepassen, evalueren en weer verbeteren. Oriëntatie op het proces, op bruikbaarheid en theorievorming. Aannemelijk kan worden gemaakt dat het traject heeft geleid tot verbeterd leerrendement, professionalisering van docenten en onderwijsvernieuwing (samenwerking met Universiteit/promotieonderzoek).