Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
Waarom anders? Economisch: elk talent nodig/verbeteren leerrendement Sociaal: geen jonge mensen tussen wal en schip Innovatie: van binnenuit, docent aan ’t roer en in de wind Professionalisering: leraar belangrijke bepaler leerresultaat; werkomgeving krachtigste leeromgeving.
Hoe anders? Recht doen aan verschil door maximale differentiatie Aansluiten bij de (praktijk) vragen van docenten Alleen die docenten die willen: ‘je kunt niemand dwingen slimmer te worden’ Het leren van docenten faciliteren: procesbegeleiding/onderzoek Systematisch en gestructureerd werken aan onderwijsinnovatie via ‘ontwerponderzoek’
Tripartite samenwerking: Onderwijs Ondersteuning Onderzoek Practice based evidence ‘The reflective practioner’ Faciliteren leren.
Waarom ontwerponderzoek?
Waarom ontwerponderzoek? Resultaten van het onderzoek ‘in proces’ worden gebruikt. Iteratief proces: stapsgewijs ontwerpen, toepassen, evalueren en weer verbeteren. Oriëntatie op het proces, op bruikbaarheid en theorievorming. Aannemelijk kan worden gemaakt dat het traject heeft geleid tot verbeterd leerrendement, professionalisering van docenten en onderwijsvernieuwing (samenwerking met Universiteit/promotieonderzoek).