STAP Congres Modelverordening Drank- en Horecawet Alcoholreclame langs de sportvelden van SV Kampong Jan Egbert Harsveld van der Veen, ouder van sportende kinderen STAP Congres Modelverordening Drank- en Horecawet 20 September 2012 Ede
Wat beweegt de drankproducent ? Markt in stand houden (en uitbreiden) klanten stoppen klanten sterven Hoe meer gedronken hoe beter merkenstrijd Nieuwe aanwas…..
Nieuwe aanwas Veel mensen Waar al gedronken wordt Maar ook veel niet-drinkers zijn Waar regels zijn Maar niet te streng Waar je afhankelijkheid kunt bewerkstelligen…
De Amateur Sportvereniging 5000 leden 3000 Hockey waarvan 1500 Jeugd 1500 Voetbal waarvan 1000 Jeugd
De Zaak Het begin De Actie Behandeling bij de RCC De uitspraak De media De afloop
De Afloop Resultaat Borden zijn weg Geen grote landelijke navolging Sponsoring is gebleven Amateursport (nog) niet Failliet
De Afloop Kampong Geen positie in durven nemen Geen aanpassing van beleid Geen eigen verantwoordelijkheid … Geen negatieve gevolgen voor de kinderen of mijzelf Niet negatief aangesproken op persoonlijk vlak
Ten Slotte Goed resultaat, maar wel een druppel Wel geleerd hoe gericht onze kinderen doel zijn reclame voor alcoholgebruik Hoe subtiel en indirect dat soms gaat
Hoe subtiel en indirect dat soms gaat Reclame in het straatbeeld Maar ook sport en gezelligheid en drank Reclame is voor merkenstrijd Dus niet om consumptie te bevorderen? Reclame promoot misleidend taalgebruik. “Verantwoord drankgebruik” “Onder 16 geen druppel”
Ten Slotte Goed resultaat, maar wel een druppel Wel geleerd hoe gericht onze kinderen doel zijn reclame voor alcoholgebruik Hoe subtiel en indirect dat soms gaat Veel reacties van ouders “lauw” Wel steun uit andere hoeken Belangrijk te weten waarom je het doet en waarvoor je het doet…
Waarom? Alcohol is schadelijk voor kinderen Helemaal weghouden? Lichaam in het algemeen Ontwikkeling van de hersenen (steeds duidelijker dat het tot ca 21 jaar slecht is) Helemaal weghouden? Iedere dag uitstel = winst!
Daarvoor dus