Samen verder werken aan verduurzaming van personenmobiliteit in Brabant Wat zijn de volgende stappen? Michiel Visser Dianne Schellekens Brabantse Milieufederatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Advertisements

AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Hoe ontstond dit initiatief ?
DUWOBO – werkgroep energie Stand van zaken. Studiedag (23 maart 2010): Duurzame energienetten in Vlaanderen –Context •Maatschappelijke drijvers? –Vrijmaking.
Verbinden met energie Sporen naar de toekomst met GPX op basis van ICT en energie.
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
Duurzame Stad hoe ziet een gezonde, leefbare stad er in de toekomst uit? Lieke Michiels van Kessenich.
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Kennisagenda Transport & Logistiek
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
ITACA project Informatie uitwisseling Platform Verkeer en Vervoer 8 juli 2011.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
27 januari 2011.
Lean and Green Barge Regionale Verladers Samenwerking “Horizontal collaboration”
“Positief op weg” Positive Drive & Fietsberaad Breda, 13 juni 2013.
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Verbinden van Duurzame Steden Duurzame mobiliteit en transport.
ITACA project Expertmeeting Duurzame Mobiliteit in Brabant Tilburg, 21 juni 2011.
ITACA project Meeting met geinteresseerde burgers over Duurzame Mobiliteit in Brabant Tilburg, 29 juni 2011.
AIRE project: een korte inleiding Erik Lysen Utrecht Centrum voor Energieonderzoek (UCE) AIRE workshop, Utrecht, 4 november 2005.
LET’S START NEW BUSINESS TIME transferring innovation for maritime economy.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Beleidsinformatie Jeugd
Athlon Car Lease Duurzaam Mobiliteitsplan
ArchiValue: de APG-Case
Jne 9, Innovation in Healthcare Presentation of the Noord-Brabant innovation policy applied on Healtcare and Medical Care May 9, 2006 – Piteå Joep.
Programma: Productie Hernieuwbaar Gas en Valoriseren Mest Focus vanuit Routekaart Hernieuwbaar Gas 2030 Uitgangspunt nu: Duurzame energie Besef van alle.
Duurzame mobiliteit katalysatorcentrum. 8 oktober 2007 Energy Agreement National Government + 4 Northern provinces.
Het Europese industriebeleid Jan Larosse, EWI-Focus 19 april 2020.
Duurzaam voor Charlie 2015 Duurzaamheid verankeren in onze bedrijfs DNA/cultuur.
In de verte zie ik een slimme en gezonde stad… 2 september 2015 | Leendert van Bree.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Departement Leefmilieu, Natuur en Energie De milieuprioriteiten van het Hongaarse.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Over de grens met gas Boost your business, ignite your success Werkconferentie Novio Tech Campus Nijmegen, 6 juni 2014.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
THE URBAN MOBILITY NETWORK
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
3 | Circulaire economie: Amsterdam Circulair
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
IMMA Framework Behavioural change in mobility
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
14 november 2017 ISPT Amersfoort
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
Horizon2020 Transport 8 februari 2018 Ruben Prins
Sociale Energietransitie.
Van wet naar Brabantse praktijk
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Vision on sustainable fuelmix for transport in the Netherlands
Zero emissie personenvervoer
“Omgeving in beweging”
Agendapunt 3 1 juli januari 2019 Gerben Klein Lebbink.
Towards one third of renewable energy in transport in 2030
UGlobe Utrecht University, 9 March 2018
Towards and Africa Europe Partnership
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Waarde van duurzame energiesystemen
Transcript van de presentatie:

Samen verder werken aan verduurzaming van personenmobiliteit in Brabant Wat zijn de volgende stappen? Michiel Visser Dianne Schellekens Brabantse Milieufederatie 9 november 2011

POWER Programme Partners Emilia-Romagna, Andalusia, Noord-Brabant, Stockholm, Malapolska, Tallinn, South East England Focus ‘Driving low- carbon economies’ Sustainable Transport is één van de thema’s en is uitgewerkt in drie projecten: • ITACA Innovative Transport Approach in Cities and metropolitan Areas Emilia-Romagna, Andalusia, Noord-Brabant, Stockholm • E-MOB E-Mobility accelarator Noord-Brabant, Uppsala, Malapolska, Andalusia, South East England • TraCit Transport Carbon InterCities Portsmouth, Viimsi, Krakow, Stockholm

‘Brabant slaat de handen ineen voor verduurzamen van de economie’ (aldus de uitnodiging voor deze bijeenkomst) Voor ons betekent dat: • Informatie en kennis delen • Voorzet voor het transitiepad personenmobiliteit • Duurzame mobiliteit verbinden met de Agenda van Brabant en de strategische agenda’s voor economie, innovatie, energie, mobiliteit en BrabantStad

ITACA en E-MOB Output: • Analyse best practices • (Beleids)aanbevelingen Producten: • E-Mob e-brochure - 5 business cases • ITACA e-handbook - ca 30 best practices, ‘data bank’ WtW emissies CO 2

ITACA analysekader • Innovatieve technologieën – Aandrijfsystemen – Brandstoffen – ICT/ITS (intelligent transport systems) • Management van mobiliteit – Gedragsverandering – Grond- en ruimtegebruik – Beïnvloeding van vraag en aanbod van vervoer

Overview ITACA showcases on Mobility Management Gedragsverandering – Regional Mobility Plan (Regione Emilia-Romagna) – Environmental Management and Sustainable Mobility of Health Care Companies in Emilia-Romagna – Pedibus (Regione Emilia-Romagna) – Congestion Tax (Stockholm) – Avoiding rush hour (the Netherlands en Province of Noord-Brabant) – Semi pedestrian zone at Bologna’s University quarter – Towards a new Regional Integrated Transport Plan (Regione Emilia-Romagna) Ruimtelijke planning – Mobility Management, placing a Canteen in an industrial area (APEA) – Comprehensive Plan and Environmental Plan (Stockholm, Lidingö) Beïnvloeding van vraag en aanbod van vervoer – Green Parking Initiative (GPI) (the Netherlands) – Sustainable Urban Mobility Plan (Province of Huelva) – Bicycle paths (Province of Rimini) – Fietsverhuur projecten ‘Céntro’ en ‘Mi muovo in Bici’ (Regione Emilia-Romagna) – Fietsverhuur project OV-fiets (the Netherlands) – Concabus (of ‘Valcona’) – Sustainable Transport Supply Management at an Italian Industrial Site (APEA) – Monitoring of Regional Car-Sharing (Regione Emilia-Romagna – Home-to-work Travel Plan (PSCL) for Hospital Campuses Decentralised Areas of a Province (Municipality of Ferrara)

Overview ITACA showcases on Innovatieve Technologie Nieuwe aandrijfssystemen (Hybrid-, Battery-, and Fuel cell Electric Vehicles) – HEV taxi’s in Andalusia – Cochelle in Sevilla – Green Cab in Utrecht – Tourist buses in Punta Umbria – Hercules project in Andalucia Koolstof-arme brandstoffen en hernieuwbare energie – Use of low-carbon fuels in methane and internal combustion engine buses • Biogas buses – Stockholm • HCNG: Combining hydrogen with natural gas – Idrometano, RER – Use of ‘green’ electricity to power electric vehicles - Green Cab Utrecht – Use of hydrogen produced from renewable energy in fuel cell vehicles – Hercules project Intelligent Transport Systems (ITS)/Information and Communication Technologies (ICT) – Use of ICT/ITS to avoid congestion and ‘rush’ hours • Stockholm road pricing with camera identification • Spitsmijden project in de Nederland (in de Randstad en in Brabant) – Sustainable Traffic Management (maximazing the efficiency by integrating (separated) existing traffic management systems) (Siemens, Nederland) – Inter-modal transportation systems (fare and ticketing integration systems) (RER)

Drie paden naar duurzamer personenvervoer • Vervoermanagement need to travel/transport beïnvloeding van vraag en aanbod van vervoer • Vervoermiddelen modes of transport • Verkeersmanagement traffic geleiding van voertuigen/verkeersstromen

Vervoermanagement Management/beïnvloeding van: • de reden/keuze/noodzaak om een reis te ondernemen of daarvan af te zien • de mogelijkheden om een reis te maken en de keuze van het vervoermiddel waarmee de reis wordt gemaakt Aangrijpingspunten: -De vraag naar (behoefte aan) vervoer -Voorbeeld: HNR / SWSW -Het aanbod (de beschikbaarheid en aantrekkelijkheid) van vervoermogelijkheden -Voorbeeld: slimme combinaties van verschillende reis mogelijkheden en bijkomende diensten/voorzieningen

Vervoermiddelen Aangrijpingspunten – Conventionele auto’s (bussen, scooters) – Low and zero emission auto’s (bussen, scooters) – Voortbewegen op spierkracht (lopen/fietsen, elektrische fietsen)

Verkeersmanagement • Aangrijpingspunten – Informatiebehoefte, reisadvies, route advies (real time en prognoses) – Voertuiggeleiding op basis van real time informatie – Koppeling verkeersgeleidingssystemen – Koppeling reserverings- / boekingssystemen

Conclusies ITACA • Alle middelen/instrumenten en kansen benutten; niet overal dezelfde kansen • Geen eensluidende routekaart door in regionale verschillen (tradities, cultuur, politiek) --> Brabantse routekaart maken • Innovatie als economische kans; niet overal nadrukkelijk in beeld • Naast klimaatverandering heeft ‘peak oil (prices)’ invloed  toenemende behoefte brandstof besparingen/emissie reducties/kosten reductie • Sturingsperspectieven: VV, OO, TT, CC • Vele instrumenten kennen we in Brabant (hebben we ook al verkend met proeftuinen e.d.), het komt er op aan de toepassing organiseren • Voor burgers en bedrijven concrete handelings-perpectieven scheppen • In Brabant: voortgaande kennisuitwisseling organiseren, om concrete toepassingen te stimuleren en sporen te vinden om verder te innoveren

Open space discussie • Input: reeks best practices ontleend aan E-MOB en ITACA • Werkproces: – verkenning van de kansen en het nut van uitvoering/toepassing van een aantal best practices/business cases in Brabant – benoemen van een mogelijke ‘producent’ binnen het Brabantse speelveld • Output: lijstje met de meest kansrijke en zinvolle voorstellen en de geschikte producent

Discussie vragen 1.Wie heeft er zakelijk belang/voordeel bij dit project? 2.Hoort dit project op de Agenda van Brabant of BrabantStad? 3.Waarom? 1.Omdat de overheid hierbij een leidende, sturende of regisserende rol toe komt. 2.Omdat het project substantieel bijdraagt aan de doelstellingen van de Agenda van Brabant en/of de andere strategische agenda’s. 4.Welke rol komt de overheden in dit project toe? 1.primair faciliterend 2.regisserend 3.andere rol: … 5.Als we het realiseren van het project vergelijken met de productie van een theatervoorstelling, wie komt het meest in aanmerking om voor dit project als ‘producent’ op te treden?

Onze suggestie en aanbod • Er zijn vele wegen die leiden naar een meer duurzame personenmobiliteit. Er doen zich ook contraire ontwikkelingen voor. Het is nodig alle voor deze transitie nuttige instrumenten slim te benutten! • We moeten nu op een aantal punten verder komen dan proeftuinen. • Zakelijk belang(hebbenden) opsporen en benutten/inschakelen om tot bredere uitrol te komen. • De ontwikkeling en toepassing van kennis die de transitie vooruit helpt gaat (zeer) snel en voor beleidsmakers is het soms moeilijk daar een goed overzicht van te houden. Toch hebben ze dat hard nodig. De kennisuitwisseling in de breedte en diepte en met allerlei belanghebbenden en geinteresserden is gebaat bij aansturing en coordinatie. • De BMF wil daarin, samen met andere instellingen, een actieve rol bij spelen. De BMF heeft daar belang bij, want duurzame mobiliteit betekent naast goede en bereikbaarheid en veilig verkeer ook: het beperken van de broeikasgasemissies (en daarmee de klimaatverandering), spaarzaam omgaan met schaarse brandstoffen en het beperken van de lokale en regionale luchtvervuiling door het verstoken van die brandstoffen.