Twintigste eeuw I Impressionisme.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geluid bij de film.
Advertisements

Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren
Ritme Het primaire element, dat in alle muziek voorkomt, is het element van verandering in de tijd, de opeenvolging van klanken. Er is sprake van ritme.
Muziek door de jaren heen
Cultuur van het Moderne
De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving.
Basis oplieding ta karmaster STAF oktober 2013
Nieuwe muziek in de klas Anneleen De Causmaecker Leerkracht basisonderwijs/ secundair Teacher primary and secundary school Beeldend kunstenaar Visual Artist.
De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
Percussie.
Samenstellen van trillingen
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Muzische vorming Les 6 Muzisch evalueren Meerstemmigheid.
Abstract expressionisme
Diversen in hedendaagse muziek. TURF Fragment In de tijd van Tv en Internet kunnen ook ‘gewone’ mensen een gooi doen naar de sterrenstatus. In America’s.
na WOII: seriële en elektronische muziek minimal art, minimal music
ERASED TAPES 5TH ANNIVERSARY TOUR Nils Frahm, Ólafur Arnalds, A Winged Victory For The Sullen Paradiso Amsterdam, maandag 15 oktober 2012.
Hoofdstuk 13, hollen of stilstaan: herbezinning na de tweede wereldoorlog. Pagina   Onderwerpen: - Herhaling existentialisme - Europese film -
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Muziek: op zoek naar emotie
D E BIKKELHARDE PRAKTIJK Presentatie over het conservatorium.
Opdracht techniek Soorten Microfoons
STRAVINSKY LE SACRE DU PRINTEMPS
Cultuur van het moderne 1e helft 20e eeuw versie 02/2015
Musix Top 15 Elke vrijdag tussen 16:00 en 17:00 Musix Music for the millions Erik van Roekel Vanaf binnenkort… Geef ons door! Geef onze website aan iedereen.
Expressionisme Lizbeth Montano.
Le sacre du printemps – Les Ballets Russes 1913 Muziek: Igor Stravinsky (CD1-38) Choreografie/sterdanser: Vasiav Nijinski Veroorzaakt opschudding Oerritueel:
Podiumkunsten.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Masterclass Kunst Algemeen
Expressionisme in de muziek
TOETS Kunst H4 periode1 oktober 2017
Inleiding Modernisme Eerste helft 20e eeuw.
VERNIEUWINGEN VANAF SEPTEMBER 2018
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Volkslied en Kunstlied
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 14 Symfonische Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 9 Klankkleur
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Muziek.
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren
volgende bladzijde terug
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 2 Maat
Transcript van de presentatie:

Twintigste eeuw I Impressionisme

Alleen kennisaspecten Het impressionisme als kunstrichting.

Het toepassen van pentatonische elementen, heletoonstoonladder en kerktoonsoorten. Polyritmiek en polymetriek. Het akkoord als kleurmiddel. Voorkeuren voor vrije vormen. Structuurbepaling vanuit bijzondere titels die een bepaalde sfeer oproepen. Uiterst gedifferentieerd gebruik van klankkleur. Debussy: La cathedrale engloutie

Kennisaspecten gekoppeld aan luistervaardigheid Melodisch Het doorbreken van periodische zinsbouw. Ritmisch Vrijer gebruik van het metrum. Klankkleur Verglijdende instrumentatie. Technieken en speelmanieren:

sonore zachte klanken; gestopt koper; arpeggio's; gebruik van glissando's. Debussy: claire de lune v.a. 4:30

Twintigste eeuw I Neo-klassieken

Kennisaspecten gekoppeld aan luistervaardigheid Het terugkomen van vroegere - structuren, bijvoorbeeld oude dansvormen, cantus- firmuszettingen. Alleen kennisaspecten Aandacht voor pre-klassieke musiceerpraktijken, het moderne in de aankleding van de oude structuren. Gebruik van bij voorkeur niet- romantische instrumentale combinaties. Strawinsky: Pulcinella vergelijk: Pergolesi la serva padrona

Twintigste eeuw I Expressionisme

Kennisaspecten gekoppeld aan luistervaardigheid Melodisch Atonaliteit, Sprechgesang. Ritmisch Maatwisseling. - Harmonisch Veelvuldig voorkomen van dissonanten. Webern: 5 stukken voor orkest (ultra-kort) vrije atonaliteit Webern: twee liederen strenge atonaliteit: dodecafonie – bezetting Berg: uitleg sprechgesang in opera Wozzeck v.a. 4:00 of Schönberg Pierrot Lunaire

Nieuwe instrumentaties: het naar voren halen van slagwerk en blazers; Structuur Ostinate figuren. Klankkleur Nieuwe instrumentaties: het naar voren halen van slagwerk en blazers; het onconventioneel gebruik van instrumenten. Strawinsky: sacre du printemps – ritmische emancipatie Strawinsky: l'histoire du soldat – bezetting, ritme en metrum Bartok: concert voor strijkers, pauken en celesta vanaf 12:38

Alleen kennisaspecten Het expressionisme als kunstrichting.

Weense school. Bitonaliteit, polytonaliteit. Ontstaan van de dodecafonie. Typische motoriek vanwege onregelmatige maatsoorten en syncopen. Voorkeur voor polyfonie. Voorkeur voor heldere structuren, Technieken als kreeft, omkering, spiegel in verband met compositietechnieken van de Weense school. Uitbreiden van dodecafonie tot seriële technieken.

Twintigste eeuw I Elektronische muziek

Het herkennen van elektronische muziek als zodanig.

musique concrète: bestaand geluid manipuleren pure electronische muziek mengvormen Stockhausen: cosmic pulses voor electronica; contacte voor piano, slagwerk en electronica

Twintigste eeuw I Avant-garde

Kennisaspecten gekoppeld aan luistervaardigheid Het herkennen van clusters. Het herkennen van onconventioneel gebruik van muziekinstrumenten. Het herkennen van minimal music.

Alleen kennisaspecten Begrip klanklaag, dichtheid. Verdwijnen van tonaliteit. Begrip seriële muziek. Grafische partituur. Het principe van de geleidelijke verandering als basis van een compositie.

Penderecki: threni –(voor de overlevenden van Hiroshima) clusters Reich: music for 6 marimba's – minimal music Ives: the unanswered question: v.a 1:00 – polymetriek, bitonaliteit Berio: sequenza XIV voor cello / sequenza III voor stem – nieuw instrumentgebruik Xenakis: Dmaathen voor hobo en percussie In Accord: mix door Kronos kwartet – citaten en avant garde John Cage: sonata for prepared piano - instrumentgebruik Hindemith-Shlemmer: Triadisch ballet – Bauhaus, kubistisch dansexperiment Extreem: John Cage 4:33 (1952) everything is music - late dada, performance