1 Zicht op OpenER Resultaten en effecten van een experiment met Open Educational Resources Robert Schuwer Fred Mulder.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Presentatie Procedure naar het VO
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
VMBO osb in de onderbouw loopbaan oriëntatie in de bovenbouw
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Decanaat bovenbouw klas 4 Belangrijk jaar: Examenjaar Kiezen van een vervolgopleiding.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Welkom ouderavond – klas 4
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
VTB Technasium Vakcollege
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Welkom op de Ouderavond klas 4
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
De weg naar het voortgezet onderwijs
Het gebruik van de computer
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Ouderavond Vwo 6 3 oktober 2013 Welkom op de Trompet A. Smulders, afdelingsleider N. Turkenburg, decaan.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Welkom. Teamleider HAVO / VWO Even voorstellen: De heer C. Bentlage.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
VAN HAVO/VWO-3 NAAR 4. Van onderbouw naar bovenbouw! K. Nieuwenburg/S. Tolsma FarelCollege Meerwegen scholengroep 1.
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
De gezonde school en genotmiddelen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
(LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding)
Het examenjaar BEGELEIDING MENTOR Spil in de begeleiding LEERLINGBEGELEIDER Mw.Heine LOB: studiekeuzebegeleiding Mw. De Moel.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Welkom op Scholengemeenschap Spieringshoek.
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
Voorlichtingsavond Sectorkeuze 1 december Programma Voorlichting decaan 1 e informatieronde: – e informatieronde:
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Tto: de laatste ontwikkelingen
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Samen naar het examen informatie voor ouders over periode 4
LOB binnen Taalbrug DG.
Voorlichting 4 mavo Mevr. Filius, decaan mavo/havo/vwo.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
December 25, 2018.
Transcript van de presentatie:

1 Zicht op OpenER Resultaten en effecten van een experiment met Open Educational Resources Robert Schuwer Fred Mulder

2 Agenda  Aanleiding  Project  Resultaten en effecten  Vervolg

3 Terminologie  OCW = Open Courseware  Bronnen, collegeaantekeningen, presentaties  Veelal gericht op docenten (hergebruik)  Start MIT 2001  OER = Open Educational recources  Leermateriaal met didactiek erin (zelfstudie)  Gericht op lerenden  OpenER (OUNL) en Openlearn (OU-UK)

4 Aanleiding: waarom dit project?  2000 Lissabon overeenkomst:  Vergroten van aantal mensen met een hogere opleiding  Aanpak: wegnemen drempels

5 Project: karakteristieken van OpenER  OpenER is  flexibel,  tijdonafhankelijk bestudeerbaar,  eenvoudig toegankelijk  OpenER verwacht een investering in tijd en inspanning, maar geen financiële investering.  Mogelijkheden tot afleggen van een formeel examen en verkrijgen van certificaat

6 Project: financiering  Projectdirectie Leren & Werken (€ )  William and Flora Hewlett Foundation ($ (ongeveer € )

7 Resultaten  24 cursussen online  Volledig tekst – volledig web  O.a. online serious game  Formele toetsing mogelijk 

8 Reacties

9 Resultaten (1)  unieke bezoekers sinds december 2006  > 5500 geregistreerde bezoekers  10 cursusgerelateerde enqueteformulieren per dag  Talloze feedbackformulieren

10 Resultaten (2)  Bezoek aan website  73% terugkerende bezoekers  Redenen voor bezoek (>1 keuze mogelijk)  Volgen van gratis cursus: 61%.  Testen op geschiktheid voor HO: 21%  Uitproberen studie aan OU: 44%  Hergebruik materiaal voor eigen cursus: 5%.

11 Resultaten (3)  Gebruik van materiaal  20% heeft geen cursus bekeken  37% heeft door een cursus gebladerd  43% heeft een cursus bestudeerd

12 Resultaten (4)  Studieplannen  75% volgt momenteel geen formeel opleidingstraject  18% volgt momenteel een vorm van HO  17% heeft plannen om te starten met een formeel opleidingstraject op HO-niveau  37% heeft plannen cursussen op niveau HO aan te schaffen  87% gaf aan dat OpenER effect had op hun studieplannen

13 Resultaten (5)  >10% van personen die in de periode februari- april 2008 een reguliere OU-cursus hebben aangeschaft hebben aangegeven dat OpenER die aankoopbeslissing heeft beïnvloed

14 OpenER en het VO

15 Op-En-Up  Bij lesuitval en tussenuren een zinvolle invulling bieden (voor ‘ophokuren’) door  Zelfstudiecursussen van universitair niveau beschikbaar te stellen en hiermee  In te spelen op oriëntatie op hoger onderwijs  Mindset voor bovenbouw havo/vwo te creëren: voorbereidend hoger onderwijs: wat betekent dat voor school, leerkracht en leerling;  Met tentamens en civiel effect: CvB certificaat  Realiseren van ondersteuning voor docenten en leerlingen;

16 Kenmerken  Cursusaanbod uit OpenER  Wanneer: op school tijdens aangewezen onderwijsmomenten en/of thuis  Met optie om af te sluiten met formeel tentamen  Met ondersteuning en begeleiding bij:  Planning  (Elektronische) opdrachten, via internet  Online coaching  Inhoudelijke vragen  Tentamenvoorbereiding en training  Groepsbijeenkomsten met medestudenten

17 Varianten  Gebruik van OpenER cursussen in reguliere lessen  Extra taken voor meerbegaafden  Doorverwijzing door decaan bij studiekeuze  Aanbieden aan ouders  ….

18 Extra materiaal  Variant voor schoolboeken

19 NRC

20 OER voor (her)gebruik door docenten  Aanvulling/vervanging van methode  Basis: infrastructuur  Database met (half)producten  Kwaliteitssysteem  Hergebruik materiaal  Reuse  Rework  Remix

21 Wat is nog meer nodig  Capabele docenten  Ontwikkelen van digitaal materiaal  Opleiding  Open minded (Niet “NIH-syndroom”)  Ondersteuning / FAQ  Licenties (Creative Commons)  Rechtenkwesties  Vindbaarheid van materiaal 