1 Zicht op OpenER Resultaten en effecten van een experiment met Open Educational Resources Robert Schuwer Fred Mulder
2 Agenda Aanleiding Project Resultaten en effecten Vervolg
3 Terminologie OCW = Open Courseware Bronnen, collegeaantekeningen, presentaties Veelal gericht op docenten (hergebruik) Start MIT 2001 OER = Open Educational recources Leermateriaal met didactiek erin (zelfstudie) Gericht op lerenden OpenER (OUNL) en Openlearn (OU-UK)
4 Aanleiding: waarom dit project? 2000 Lissabon overeenkomst: Vergroten van aantal mensen met een hogere opleiding Aanpak: wegnemen drempels
5 Project: karakteristieken van OpenER OpenER is flexibel, tijdonafhankelijk bestudeerbaar, eenvoudig toegankelijk OpenER verwacht een investering in tijd en inspanning, maar geen financiële investering. Mogelijkheden tot afleggen van een formeel examen en verkrijgen van certificaat
6 Project: financiering Projectdirectie Leren & Werken (€ ) William and Flora Hewlett Foundation ($ (ongeveer € )
7 Resultaten 24 cursussen online Volledig tekst – volledig web O.a. online serious game Formele toetsing mogelijk
8 Reacties
9 Resultaten (1) unieke bezoekers sinds december 2006 > 5500 geregistreerde bezoekers 10 cursusgerelateerde enqueteformulieren per dag Talloze feedbackformulieren
10 Resultaten (2) Bezoek aan website 73% terugkerende bezoekers Redenen voor bezoek (>1 keuze mogelijk) Volgen van gratis cursus: 61%. Testen op geschiktheid voor HO: 21% Uitproberen studie aan OU: 44% Hergebruik materiaal voor eigen cursus: 5%.
11 Resultaten (3) Gebruik van materiaal 20% heeft geen cursus bekeken 37% heeft door een cursus gebladerd 43% heeft een cursus bestudeerd
12 Resultaten (4) Studieplannen 75% volgt momenteel geen formeel opleidingstraject 18% volgt momenteel een vorm van HO 17% heeft plannen om te starten met een formeel opleidingstraject op HO-niveau 37% heeft plannen cursussen op niveau HO aan te schaffen 87% gaf aan dat OpenER effect had op hun studieplannen
13 Resultaten (5) >10% van personen die in de periode februari- april 2008 een reguliere OU-cursus hebben aangeschaft hebben aangegeven dat OpenER die aankoopbeslissing heeft beïnvloed
14 OpenER en het VO
15 Op-En-Up Bij lesuitval en tussenuren een zinvolle invulling bieden (voor ‘ophokuren’) door Zelfstudiecursussen van universitair niveau beschikbaar te stellen en hiermee In te spelen op oriëntatie op hoger onderwijs Mindset voor bovenbouw havo/vwo te creëren: voorbereidend hoger onderwijs: wat betekent dat voor school, leerkracht en leerling; Met tentamens en civiel effect: CvB certificaat Realiseren van ondersteuning voor docenten en leerlingen;
16 Kenmerken Cursusaanbod uit OpenER Wanneer: op school tijdens aangewezen onderwijsmomenten en/of thuis Met optie om af te sluiten met formeel tentamen Met ondersteuning en begeleiding bij: Planning (Elektronische) opdrachten, via internet Online coaching Inhoudelijke vragen Tentamenvoorbereiding en training Groepsbijeenkomsten met medestudenten
17 Varianten Gebruik van OpenER cursussen in reguliere lessen Extra taken voor meerbegaafden Doorverwijzing door decaan bij studiekeuze Aanbieden aan ouders ….
18 Extra materiaal Variant voor schoolboeken
19 NRC
20 OER voor (her)gebruik door docenten Aanvulling/vervanging van methode Basis: infrastructuur Database met (half)producten Kwaliteitssysteem Hergebruik materiaal Reuse Rework Remix
21 Wat is nog meer nodig Capabele docenten Ontwikkelen van digitaal materiaal Opleiding Open minded (Niet “NIH-syndroom”) Ondersteuning / FAQ Licenties (Creative Commons) Rechtenkwesties Vindbaarheid van materiaal