Trends in beleving van media, reclame en doelgroepen Fred Bronner, Stephan van Velthoven Rotterdam, MOA Congres, 7 oktober 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Merkkoppeling: Een nieuwe kijk op een jonge reclame effectmaat
Advertisements

Campagne ‘Roken kan echt niet meer’ Roy Meerburg, projectleider RookvrijNL NCVGZ 4 april 2013.
Media bekeken door vrouwenogen
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Premium Video Advertising Netwerk Sanoma Media & SBS
KWALITEITSZORG november 2012
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten
____________________________ _______________________________.
Bavaria Serveerdesk Zo. kan het ook!
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
No nonsense methode ICT vaardigheden
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
Programmaradendag van Kabelraden.nl
Learning analytics: de docent
Wat zou jongeren aan kunnen spreken? Hoe spreek ik jongeren aan? Etc.? Wat heb ik jongeren te bieden? Hoe kan ik vormgeven aan de MAS? Hoe de MAS inrichten.
DILIGENTIA |INTELLIGENTIA Project Diligentia – Will Goderie  Sebastian Schipper[c]  May Bui  Dineke Delst  Maarten Förster
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Faculteit Sociale Wetenschappen
Cross Media.
Cross Media.
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Van mediatypes naar mediastrategie
Cross Media.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Cultuurparticipatie bij jongeren
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Obesitas & Schouderdystocie
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
Op reis naar een dierentuin
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Stress en burnout.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Media en de massa.
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Social media presentatie
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
1 Presentatie CV204A Trends in de media 22 juni, 2010 Nieuwsconsumptie.
U wilt ROI? Echt? MAGAZINE MEDIA UPDATES 02. Definitie ROI De verhouding tussen uw investering en uw resultaat.
Communicatie en Instumenten
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Cross Media. Opdracht 40 min In 2, of 3 groepen bij elkaar Flipover, stiften, post it’s Blauw positief, rose negatief Presentatie per groep aan andere.
Digitale media Rotterdam, 00 januari 2007 Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Inleiding digitale media Rotterdam, 00 januari 2007.
Hocus Pocus met Alfons Alfrink Regisseur Torill Kove Land Noorwegen Jaartal 2013 Tijd 72 minuten Taal Nederlands gesproken Groep 3/4.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Toepassingen 5L week 11: ‘Reclame’ een breuk of een procent nemen van een getal 5L week 11: ‘Reclame’
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Plaats- en Promotiemix 1e klassen Ron Weijens. Presentie / Resultaten / “Gelukkigen” Lijst.
Titel van de presentatie. Dagbladen 7 landelijk, oplage 2 miljoen, naast Metro, Spits, Dag en de Pers. Steeds lager aantal regionale titels, ruim.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Magazines. Bron: NUV/GPT betaalde publiekstijdschriften telt Nederland. Ons land heeft daarmee een rijk en gesegmenteerd aanbod van titels
Belangrijkste conclusie impactstudies
SPONSORPLAN POLAR TRIATHLON 2017
Doelgroepen: STER & LINDA
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Media.
Transcript van de presentatie:

Trends in beleving van media, reclame en doelgroepen Fred Bronner, Stephan van Velthoven Rotterdam, MOA Congres, 7 oktober 2004

Media trends 1.overvloed (‘age of abundance’) 2.(super) multimedia inzet 3.meer media tegelijk (‘simultaneous media usage’)

Overvloed  meer media  meer reclame  4x zoveel reclame in 10 jaar  vraag constant: 1000 minuten  discrepantie vraag aanbod

Multimedia (1)  meer doelgroepen (‘targeting lever’)  synergie-effect: = 3 (‘synergy lever’)  steeds meer mediumtypen bij één campagne

Multimedia (2) “Old media planning was about picking individual media. New media planning is about picking combinations of media (and permutations of media, where sequence of exposure is important)” Ephron

Simultaan mediagebruik  tijdbestedingsonderzoek  meer consumptie tegelijk  ‘tijd maken’

Trends in mediumtypen  tv: real life soaps  tv: non spot advertising  tijdschriften: meer special interest  dagbladen: meer life-style  internet: steeds meer ‘water uit kraan’  radio: dj’s als iconen

Wat is het effect van al deze trends op de mediaconsument?

Antwoord hierop kan worden gegeven met het Mediabelevingsonderzoek

Twee metingen  twee metingen beschikbaar  hierdoor trends in beleving zichtbaar  1997/ /2004

Initiatief  1997/1998:Platform ’95  2003/2004:Veldkamp en TNS NIPO (multicliënt)

Probleemstelling Hoe beleeft de Nederlander consumptiemomenten van media in welke situaties? schaal van 30 items, subset van , CASI recente momenten, gespreid = 9 mediumtypen aandacht, plaats, stemming

Mediumtypen a. Mediabeleving  dagbladen  tijdschriften  huis-aan-huis bladen  post  televisie  radio  internet  bioscoop b. Reclamebeleving  deze acht plus buitenreclame

Een voorbeeld: het medium televisie Mediabeleving Heeft u eergisteren televisie gekeken? Heeft u gisteren televisie gekeken? nee ja Programma's beschrijven waarnaar men (eer)gisteren tenminste 5 minuten gekeken heeft ja Computer selecteert random één van de aangegeven programma’s (programma X) Welke van de 30 items zijn van toepassing op het moment van kijken naar programma X? Heeft u kort voor, tijdens of aansluitend aan het programma reclame gezien? Zo ja, hoe heeft u die reclame in of rond het programma ervaren? (10 items) Situationele kenmerken en stemmingen (kijksituatie: alleen of met anderen, etc.) Reclamebeleving

Mediumtypen  informatiefactor (6 items)  transformatiefactor (7 items)  geraaktheidsfactor (4 items)  tijdverdrijffactor (1 item)  stimulansfactor (5 items)  identificatiefactor (4 items)  sociale factor (1 item)  praktische bruikbaarheidfactor (2 items)

Sterkten en zwakten in 2003/2004  informatie5/ /6  transformatie  geraaktheid25/615/67/83/47/83/4  tijdverdrijf4/54/5326/7186/7  stimulans465237/817/8  identificatie28314/574/56  sociale factor382475/615/6  praktische bruikbaarheid7/ /84 tvradiodag- tijd- inter- h-a-h bioscoop post blad schriftnet bladen

Trends in Mediabeleving 97/98-03/04  tv  radio  dagbladen  huis-aan-huis bladen  tijdschriften  internet  bioscoop  mail sociale factor + transformatie + transformatie +, stimulans + informatie +, geraaktheid + tijdverdrijf – transformatie+, sociale factor – identificatie – niet gemeten in ’97/’98

Nadere analysemogelijkheden  uitsplitsing van de matrix naar socio- demografische doelgroepen  naast tv in algemeen, ook per type programma  uitsplitsing naar situatie (thuis/elders, primair/secundair)

Een voorbeeld Belevingsfactor  informatie  transformatie  geraaktheid  tijdverdrijf  stimulans  identificatie  sociale factor  praktische bruikbaarheid Tijdschriftensegmenten Winnaar tijdschriftsegmenten seniorenbladen vrouwenweekbladen opiniebladen verstrooiende gezinsbladen opiniebladen auto-/motorbladen gezinsvakbladen

Mediabeleving jarigen bioscoop radio tijdschriften televisie dagbladen internet h-a-h post

Meten van reclamebeleving ALGEMEEN SPECIFIEK algemene attitude t.a.v. reclame in medium x beleving reclame in/rond programma, in een titel etc. recognition, likeability per spot/adver- tentie (reclamever-werkingsonderzoek ofwel Reclame Reactie Onderzoek)

Hoe gemeten?  10 items (subset 30)  5 factoren –informatie –transformatie –negatieve geraaktheid –stimulans –praktische bruikbaarheid

tvradio dag- tijd- inter- h-a-h bios- post buiten- blad schrift net bladen coop reclame Sterkten en zwakten in 2003/2004  informatie983/ /7 3/4 6/7  transformatie374/ /5 6 1  neg. geraaktheid  stimulans 8/98/  praktische bruikbaarheid78/ /9 3 6

Relatie media- en reclamebeleving hoogste congruentie •mail •huis-aan-huis bladen •tijdschriften •dagbladen • laagste congruentie •bioscoop

Terugblik  consensus over model  zeer breed gedragen  internationale symposia

Vervolg  multimedia strategieën zullen toenemen en single-source mediavergelijking eisen dus: periodieke meting monitor à la TBO

Meer weten?  Mediabeleving in 2003/2004  Intramediumtypebeleving  Kwalitatieve mediaplanning  Reclamebeleving  Trends in media- en reclamebeleving

Trends in beleving van media, reclame en doelgroepen Dank voor uw aandacht.