Presentatie DU Domeinprogramma Recht Rob Andeweg (projectleider) Stand van zaken ontwikkelfase t.b.v. Seminar RechtenOnline 14 oktober 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Schoolpartnerschappen in Europa
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Stichting RechtenOnline
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Portfolio Faculteit der Letteren
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Rookstopcursus voor jongeren
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Conferentie Achterhoek
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Transdisciplinaire projecten
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Regionaal Investeringsfonds mbo
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Langer doorwerken door oudere werknemers
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Beleidsinformatie Jeugd
Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Luci-platform. Online hulp bij je studiekeuze Maart 2015: Luci-test = oriënteringstest Oktober 2015: Uitbreiding naar het Luci-platform Vragen?
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Op naar uitvoeringsprojecten. Wat vragen we? En wat kunt u van ons verwachten? Door Jan Kerkhof voorzitter initiatiefgroep Dommelvallei.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
K LIK OP DE KNOP VOOR MEER INFORMATIE. NSE: In samenwerking met de FSR onderzoekt de JB, naar aanleiding van de Nationale Studenten Enquete, hoe de werkplekvoorzieningen.
Aanbesteden ICT outhousing en outsourcing
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Schoolondersteuningsprofiel 2017 Maaike Luttik, beleidsmedewerker SWV
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Blackboard implementatieplan
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Presentatie DU Domeinprogramma Recht Rob Andeweg (projectleider) Stand van zaken ontwikkelfase t.b.v. Seminar RechtenOnline 14 oktober 2005

UITGANGSPUNTEN DOMEINPROGRAMMA  stimuleren gebruik ICT  transformatie - ICT middel, geen doel  domeinbreed »Hbo en WO »DU- en niet Du-partners  beoogde looptijd 3 jaar  budget 2,4 miljoen over drie jaar (maximaal!)  niet DU-leden 50% kosten voor personeelsinzet  Afbakening tot opleidingen Recht

Domeinprogramma Recht - inhoud  Relevante ontwikkelingen in en rondom het domein Recht vanuit perspectief van ICT  Visie op verandering/transformatie  Hoofdlijnen voor een meerjarig ICT- programma  Toetsingskader voor projectvoorstellen  Coordinatie van het domeinprogramma

Domeinprogramma Recht - werkwijze  telefonische en schriftelijke inventarisatie (15 van 18 instellingen deelgenomen) »gebruik van en behoefte aan ICT-toepassingen »houding ten aanzien van ICT »belangrijke ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs »projectideeën  werkconferentie op 3 juli 2005 »uitwisseling huidige situatie rond Ict »idem te verwachten situatie »vraag en aanbod »eerste verkenning gezamenlijke projectideeën  werkconferentie op 13 september 2005 »gemeenschappelijk beeld van ontwikkelingen komende drie jaar »bespreking (24!) projectideeën »clustering in 7 globale projectvoorstellen  tussentijds: informeren en betrekken alle betrokkenen en belanghebbenden

Domeinprogramma Recht - inhoudsopgave  stand van zaken ICT in het rechtenonderwijs  idem verwachte en gewenste situatie over drie jaar  visie op verandering/transformatie  toetsingskader voor projectideeën en – voorstellen  inhoud en opzet coördinatiepunt  projectideeën en -voorstellen

Toetsingskader projectvoorstellen  hefboomwerking bij het realiseren veranderingen/transformaties  afnemers van de projectresultaten van meerdere instellingen zonder grote extra investeringen  organisatorisch en ICT-technisch uitvoerbaar  binnen de randvoorwaarden van het domeinprogramma  actief ondersteund door meerdere instellingen  aanvaardbare risico’s

Projecten - 1 Project Sieberdam  een gegeneraliseerde oefenrechtbank (model) en  ten minste twee uitgewerkte casusposities die daarmee plaats kunnen vinden.  een verbeterde versie van de Sieberdam/ROCS E- Learning Suite, waarmee docenten op eenvoudige wijze zelf een nieuwe casus binnen het model Oefenrechtbank kunnen aanmaken en dat o.a. mogelijkheden biedt voor andere visualisaties dan Sieberdam;  handleiding voor docenten;  handleiding voor studenten.

Projecten - 2 Informatievaardigheden  een Webcursus Informatievaardigheden voor Juristen op inclusief online toetsing van de vaardigheden, waarbij de cursus zo is ingericht dat deze onderhoudbaar en uitbreidbaar is. De e-learning omgeving wordt zo opgezet dat deze voldoet aan de huidige audiovisuele vereisten.  Een elektronische werkomgeving die ondersteuning biedt bij juridisch kennis- en informatiebeheer om deze kennis beter beschikbaar te hebben voor (her)gebruik.  Een voorstel met richtlijnen voor de inbedding van deze projectresultaten in het onderwijs per universiteit en hogeschool.  Een handleiding voor het onderhoud / actualisering van deze zelfstudiemodulen met gebruikmaking van de voor dit project gekozen HTML-editor.  Een workshop voor docenten die het gaan gebruiken en/of onderhouden.

Projecten - 3 Project “Recht in Beeld”  een aantal samenhangende verzamelingen korte videofragmenten, die ieder een bepaald domein binnen een rechtsgebied bestrijken (zowel positief recht als metajuridica),  voorzien van metadata,  vastgelegd in een database en toegankelijk via een daarvoor ingerichte webomgeving. Hierbij wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande en algemeen gebruikte technologie. Verder worden er standaarden voor de didactische benadering, de vormgeving en de technische aspecten vastgelegd.

Projecten - 4 Project “Weet waarvoor je kiest”  Het ontwerpen en maken van een aansprekende en gebruikersvriendelijke website met:  Verschillende korte filmfragmenten waarin een reëel beeld wordt geschetst van de verschillende beroepen die afgestudeerde HBO en WO studenten gaan vervullen. Quizzes/vragenlijsten waarin “gemeten”wordt of de student en juist en realistisch beeld heeft van de rechtenstudie en de daarbij horende beroepspraktijk;  Quiz/vragenlijst (en) waarin “gemeten”wordt welk type opleiding beter bij de student past een hbo- of wo opleiding;  Interviews (filmpjes) waarin ervaringsdeskundigen (rechtenstudenten) aan het woord komen. Waaronder niet alleen enthousiaste studenten maar vooral ook studenten die zijn afgeknapt op de studie en zijn omgezwaaid, alsmede studenten die de studie niet aankonden etc.  Webklas waarin studenten een beeld krijgen van de WO en HBO rechtenopleiding,.  Rubriek met tips van rechtenstudenten aan studiekiezers.

Projecten - 5 Project Cali-uitbouw  aangepaste Helpfiles aanpassen aan de Cali versie in Flash- vormgeving.  aangepaste demo-nl  aansluiting van Cali op internationale standaarden (gedacht wordt aan een conversie programma naar IMS-LD)  Ingerichte website/ serverruimte /database (CMS?) voor centrale beschikbaarstelling van modules incl. zoekopties op basis van goede metadata;  resultaten van een onderzoek naar het gebruik en de voorwaarden voor gebruik van Cali en de daarvoor ontwikkelde modules door docenten en studenten. De uitkomsten van dit onderzoek zullen vervolgens worden gebruikt om  een (aantal) formats en/of voorbeeldmodules te maken voor de ontwikkeling van Cali modules  een protocol voor implementatie waarin vooral ook aandacht wordt besteed aan organisatieveranderingen e.d. die nodig zijn om het gebruik van Cali door docenten en studenten te stimuleren.

Projecten - 6 Project KENNER (KENnisNEtwerk Recht)  Een vitaal netwerk in het rechtenonderwijs blijkend uit  Groepen docenten die vertrouwd zijn met en gebruikmaking van de Community voor de uitwisseling van kennis en ervaring met collega’s (‘the medium is the message’)  ICT- en onderwijskundige experts die deze uitwisseling van docenten ondersteunen en vertalen naar thema’s die van belang zijn voor de veranderdoelen van het domeinprogramma  Feedback op lopende projecten van het domeinprogramma Recht en ideeën voor nieuwe projectvoorstellen

ICT en RECHT – de eerste stap!

ICT en RECHT – de volgende stap?